Wil je een app laten maken maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Wanneer je een professionele app wilt laten maken dan zijn er veel zaken waar je aan moet denken en moet overwegen. Dit artikel geeft jou als app-eigenaar in spé handige tips voor een optimaal app ontwikkelproces. Zie het als een checklist voor het laten maken van een app. Deze app tips geven jou de handvaten om weloverwogen keuzes te maken bij het realiseren van een eigen app. Welke vragen moet je jezelf stellen voordat je jouw app-idee laat ontwikkelen tot winstgevende app? Beantwoord deze 7 vragen en bewandel het pad naar app-succes.
Welke 7 vragen moet je jezelf stellen bij het laten maken van een app?
1. Wat is het doel van de app?
Dit is een vraag die je jezelf waarschijnlijk al hebt gesteld. Heb je dat nog niet gedaan? Dan is dat nu een mooi begin. Wat is het doel van de app die je wilt laten maken? Welk probleem moet de app oplossen? Zonder een duidelijk doel voor ogen te hebben is het moeilijk om een succesvolle app te realiseren. Vragen die jou in deze fase kunnen helpen zijn:
- Welk probleem los je op met de app?
- Wat wil je bereiken met de app?
- Welke behoefte of voorziening vervult de app?
- Wat is het verhaal van de app (storytelling)?
- Wat is de toegevoegde waarde van de app?
- Is jouw app-concept uniek?
Het is niet noodzakelijk dat jouw idee voor de app uniek is. Met de inmiddels miljoenen apps in de stores is dit misschien ook niet het streven. Wat je wel wilt is dat de app meerwaarde biedt voor de gebruiker. Waarom is jouw app-idee een beter alternatief dan de opties die er nu in de stores staan?
2. Wie is de doelgroep van de app?
Wie gaat de app uiteindelijk gebruiken? Is er wel behoefte aan de app en is de doelgroep via mobiel te bereiken? Door een doelgroep te kiezen en te definiëren kun je bepalen wat de verdere app-strategie gaat worden. Wat jou in deze fase kan helpen:
- Stel persona’s op: hoe oud zijn je gebruikers, welke hobbies hebben ze en op welke sociale kanalen zijn ze actief?
- Voer eventueel kleine social campagnes uit met een klein budget (25 EUR.) om te valideren waar de behoeften liggen.
- Lees deze blog waar we dieper in gaan op de verschillende fasen van app idee naar succesvolle app.
3. Welke functionaliteiten moet de app minimaal hebben?
App functionaliteiten. Met regelmaat denken mensen dat een app idee uniek is door de hoeveelheid aan functionaliteiten en mogelijkheden. Dit is echter in de praktijk vaak niet nodig. Wij adviseren onze opdrachtgevers dan ook vaak het omgekeerde: less is more!
Het is goed om te beoordelen welke functionaliteiten bijdragen aan het probleem dat je wilt oplossen met de app. Maak een lijst van functionaliteiten die prioriteit hebben en maak dan een lijst met functionaliteiten die nice-to-have zijn. Houd er rekening mee dat je in een later traject ook nog functionaliteiten toe kunt voegen, wanneer je al wat inkomsten en gebruikersfeedback hebt verzameld. Wat jou hierbij kan helpen:
- Schakel een ontwikkelaar in en laat je adviseren.
- Ontwikkel eerst een prototype zoals een MVP
4. Welke techniek past bij jouw app-idee?
Het kiezen van de juiste techniek is enorm belangrijk voor het succes van de app. Jij wilt de app gebruiker straks de beste ervaring meegeven met een optie die ook op termijn nog voordelig is voor jou. Als het goed is heb je inmiddels vooronderzoek gedaan. Je weet nu wie de doelgroep is, wat het app-doel is en welke functies de app moet hebben. Daarnaast heb je als het goed is een app ontwikkelaar ingeschakeld. Wil je een mobiele app of een mobiele website?
Bepaalde functies zijn namelijk wel/niet mogelijk per techniek. Heeft de app bepaalde hardware zoals GPS, Bluetooth of de camera nodig of moet de app pushberichten sturen? Dan is een native app misschien passend. Hoeft dit niet en wil je een app die direct te bereiken is in zowel de Play Store als Apple App Store? Dan kan een hybride app in de innovatieve nieuwe programmeertaal React Native misschien een goede oplossing bieden.
Wat kan jou helpen bij het kiezen van de juiste app-techniek:
- Bekijk vergelijkbare apps en schrijf op wat naar jou idee logische en geen logische functies zijn.
- Deze blog waarin we de technieken behandelen met bijbehorende pro’s en cons.
- Bekijk eens ons portfolio, daar staan de casussen per app-techniek. Zo kun je goed kijken wat de mogelijkheden zijn per techniek.
5. Wat is het business-model van de app?
Zonder een slim businessmodel (ook wel verdienmodel) is het lastig om een winstgevende app te bouwen. Vaak zijn mensen zo enthousiast over hun app-idee dat ze vergeten dat er ook winst behaald moet worden. Wij raden aan om altijd voor het ontwikkelen van de app een goed verdienmodel te hebben. Hoe ga je ervoor zorgen dat de app zich terugverdient? Het is slim om hier nu al over na te denken omdat het makkelijker is om het verdienmodel direct te implementeren dan de app later door te ontwikkelen.
Wat jou hierbij kan helpen:
- Deze pagina waarin wij alle mogelijke verdienmodellen behandelen
- Maak een balans op: wanneer verwacht je quite te spelen als je kijkt naar de investeringen en de inkomsten?
Het is belangrijk dat je bij deze stap nadenkt over de rendabiliteit van de app. Hoe zorg je ervoor dat gebruikers terug blijven keren en je doelgroep groot genoeg is om de app uiteindelijk terug te verdienen en bereid is om geld te betalen voor jouw app?
6. Hoe ga je de app vermarkten?
Hoe ga je de app promoten? Hoe zorg je ervoor dat de app de doelgroep bereikt die je bij stap 2 voor ogen hebt en dat de app zichzelf terugverdiend zoals beschreven in de vorige stap? Het vermarkten van de app kan hierbij helpen. Hierbij is het belangrijk om te kijken wat het doel van de app is. Is het doel branding van je merk, meer efficiënte behalen met een bepaald productieproces of wil je de doelgroep een extra service verlenen? De marketing sluit je hier vervolgens op aan. Wij adviseren onze klanten altijd 50/50 te hanteren wanneer wij een app ontwikkelen. 50% van het budget voor marketing en 50% budget voor de ontwikkelkosten. Hierbij begin je vanaf dag 1 van het ontwikkelen van de app tevens met de marketing. Deze werkwijze realiseert vaak het meeste app-succes.
Tips bij het promoten van de app:
- Begin op tijd! App-promotie begint wanneer de app gebouwd wordt. Zo kun je de doelgroep al bekend maken met de app en heb je direct bij lancering een trouwe groep van gebruikers.
- Een goed voorbeeld hiervan is een van onze opdrachtgevers ‘Range’, hier lees je waarom ze op de eerste dag al duizenden app-installaties hadden.
Welke vragen moet je jezelf stellen bij het promoten van de app:
- Hoe zorg je dat de doelgroep van jouw app afweten?
- Welke kanalen zet je in?
- Ga je App Store Optimalisatie (ASO) of content-marketing inzetten?
- Hoe ga je ambassadeurs en testers voor de app bereiken?
Uit onderzoek is gebleken dat de app-markt nog steeds big business is. Het aantal apps in de stores stijgt nog steeds exponentieel en gemiddeld besteden gebruikers zo’n 3 uur per dag (!) aan apps. Dit betekent concreet twee dingen: 1. Er is een grote potentiële markt voor jouw app. 2. De concurrentie is intens. De kans dat jouw app opvalt en het beoogde doel bereikt zonder promotie is onrealistisch.
7. Heb je voldoende middelen beschikbaar?
De HAM-vraag. De eindbalans is opgemaakt. Je weet welke functionaliteiten de app minimaal moet hebben, welke app-techniek bij de doelgroep past en welk verdienmodel je gaat inzetten met de bijbehorende app-marketing. Is jouw app-idee haalbaar in het kader van voldoende middelen? Met andere woorden: heb je geld én tijd?
Waar vaak niet bij stil wordt gestaan is dat het ontwikkelen van mobiele apps een tijdrovend en duur proces is. Laat je de app maken bij een professionele ontwikkelaar zoals wij? Dan beginnen de productiekosten bij tienduizend euro. Dit komt doordat wij enkel maatwerk apps leveren die uniek zijn en meerwaarde bieden. Deze apps kennen een hoge mate van complexiteit en worden volledig ingericht op de doelstellingen van de opdrachtgever en gebruiker. Maatwerk apps zijn schaalbaar, dus speciaal ingericht voor duizenden actieve gebruikers. Daarnaast kan de app makkelijk doorontwikkeld worden met extra features. Het ontwikkelen van de app duurt relatief langer, maar dan heb je wel een app die jaren mee gaat en de potentie heeft om zichzelf snel terug te verdienen.
Mocht je deze middelen nu niet beschikbaar hebben of niet bereid zijn om een dergelijk bedrag neer te leggen dan zijn er meerdere opties. Je kunt kiezen om:
- De app zelf bouwen (technische kennis vereist).
- De app goedkoop in het buitenland laten maken.
- Een investeerder te zoeken.
Meer weten over apps?
Wil je meer informatie over apps? Of heb je al een specifiek idee voor een app en ben je benieuwd hoe lang het duurt om jouw app te realiseren? Onderstaande bronnen kunnen je verder helpen.
Direct een prijsopgave ontvangen?
Wil je direct een prijsopgave ontvangen voor jouw app-concept? Vul dan onderstaand formulier zo gedetailleerd mogelijk in en wij voorzien je van een globale kostenindicatie.