Het is zover: je app is (bijna) klaar. Binnenkort zal iedereen met een smartphone kunnen profiteren van jullie mobiele applicatie. Maar wacht eens even, een app releasen garandeert nog geen downloads. Hoe je die wél scoort? In deze blogpost leggen we je uit hoe content marketing jou daarbij kan helpen. 

Content marketing: de slimme app-strategie

In het derde kwartaal van 2019 waren er meer dan 2,4 miljoen apps beschikbaar in de Google Play store en zo’n 1,8 miljoen in de iTunes App Store. Dat nummer is voor de Nederlandse markt iets lager, maar het mag duidelijk zijn dat de concurrentie moordend is. Dus hoe trekt je de aandacht van gebruikers om ervoor te zorgen dat ze jouw app downloaden? Eerder schreven we al een blog over app-marketing campagnes, en hoe ze kunnen helpen het succes van jouw app te vergroten. Het aanbieden van waardevolle informatie kan hierbij goed helpen, content marketing dus.

Wat is content marketing?

Content marketing is in feite het bieden van een helpende hand. Je beantwoordt vragen van mensen die tot jouw doelgroep behoren en bouwt daarmee stukje bij beetje een relatie met hen op. Vrijwel onmerkbaar leid je deze lezers door een funnel, met als eindbestemming jouw app. In vergelijking tot outbound marketing, waarbij je adverteert en op die manier bezoekers probeert te lokken, focus je bij content marketing op de waarde van de informatie en zorg je dat internetgebruikers die informatie weten te vinden.

Dat deze aanpak effectief is, blijkt uit onderzoek van Content Marketing Institute: zo kost content marketing maar liefst 62% minder dan outbound marketing en krijg je er drie keer zoveel leads voor terug. Geen wonder dat steeds meer bedrijven voor deze marketing-strategie kiezen. 

Er zijn een aantal manieren om effectief content in te zetten voor app-marketing, die weinig investering vragen en zelfs voor kleine app uitgevers makkelijk uit te voeren zijn. In deze blog geven we alle handvaten om content marketing in te zetten als strategie voor meer app-downloads of meer actieve app-gebruikers. 

Tips content marketing voor app download

Ben jij een ASO?

Als App Store Optimizer, ASO’er dus, probeer je maximale zichtbaarheid voor jouw app te creëren in een app store. Al zijn er meerdere app-marktplaatsen dan de App Store, toch is dit de naamgever geworden van een activiteit én beroep als we het hebben over content: App Store Optimization.

Wat is ASO?

Onder App Store Optimalisatie valt eigenlijk alle content van je app. De omschrijving, de afbeeldingen of video’s en het gebruik van zoektermen kunnen stuk voor stuk helpen om de interesse van bezoekers te wekken. Daarnaast is het van belang om het vertrouwen in je app te versterken. Het gaat daarbij niet alleen om het functioneren en gebruiksgemak, maar ook om transparantie in aspecten zoals privacy en app meldingen (push notifications). Reviews spelen hierbij een centrale rol, aangezien dit belangeloze getuigenissen zijn van echte gebruikers (wisdom of the crowd). Met geode reviews zullen bezoekers sneller overgaan tot het downloaden van de app.

Meer verkeer = hogere ranking

En, net als bij websites in Google, helpt het als er meer mensen op jouw App Store-pagina komen. Dat is immers een signaal dat jouw app populair is, wat vervolgens weer zorgt voor een hogere ranking in de Apple App Store of de Google Play Store. Je wilt dus zoveel mogelijk bezoek op die pagina krijgen en die vervolgens converteren in downloads. 

Wees transparant en duidelijk

Als bezoekers voor (een deel van) je app moeten betalen, laat ze dan ook weten hoe ze dit kunnen doen. Niet voor iedereen is dat vanzelfsprekend. Zo zijn er nog legio mensen die denken dat apps kopen ingewikkeld is of dat je er een creditcard voor nodig hebt. Bij content marketing gaat het erom dat je vragen beantwoordt en op die manier goodwill bij jouw doelgroep opbouwt. 

Trek bezoekers naar de download pagina door waarde te leveren

De downloadpagina in de App Store en/of de Play Store is de basis waarop je bouwt. Maar om daar mensen op te krijgen, is content marketing een essentiële strategie. Hiermee verleid je mensen van het ene kanaal naar de app in de store. Hierbij is kwaliteit het leidend principe.

Zoals hierboven gezegd, bied je hiermee op een niet-pushy manier antwoord op veel voorkomende vragen van jouw doelgroep. Je kunt ervoor kiezen om één vraag uitvoerig te beantwoorden in een blogpost, maar je zou ook een e-book kunnen maken waarin je meerdere vragen beantwoordt of waarin je een stappenplan uiteenzet. Zo’n e-book kun je in ruil voor een e-mailadres aanbieden – een schoolvoorbeeld van leadgeneratie. Hoe dan ook, deze vorm van content marketing kunnen we het best illustreren met enkele voorbeelden. 

Voorbeeld 1

Een webwinkel in dierenbenodigdheden krijgt heel wat vragen van klanten die het goed kan beantwoorden in blogposts. Bijvoorbeeld de vraag hoe lang je katten alleen thuis kunt laten als je enkele dagen weg wilt en welke manieren er zijn om ze geautomatiseerd eten en water te geven.

Een e-book zou alle vragen omtrent het verzorgen van een kat kunnen beantwoorden en de app zou katteneigenaars eraan kunnen herinneren wanneer het tijd is voor een intenting, een gezondheidscheck bij een bepaalde leeftijd, enzovoort. Door bezoekers eerst te voorzien van antwoorden op relevante vragen, worden ze vervolgens op een slimme manier doorverwezen naar jouw app.

Voorbeeld 2

Een groep accountants biedt klanten een app waarmee ze hun facturen kunnen scannen. Om nieuwe klanten te werven, beantwoorden deze accountants vragen die ze vaak van cliënten krijgen, bijvoorbeeld over de ondernemersaftrek of de vrijstelling van btw. Onderaan elke blogpost promoten de accountants vervolgens hun app. 

App download stores

Wat content succesvol maakt

Het hangt af van je doelen, maar over het algemeen werkt content als het de juiste doelgroep aantrekt, en die uiteindelijk converteert tot downloads. Hierbij speelt zichtbaarheid een belangrijke rol. Hoe realiseer je dit?

Tip 1: promoot unieke en waardevolle content

Je hoeft echt geen bergen met geld uit te geven aan online advertenties om ervoor te zorgen dat jouw content wordt gevonden wanneer een potentiële gebruiker die nodig heeft. Je bent al goed op weg met juiste, aantrekkelijke informatie die specifieke en relevante vragen beantwoordt. Door jouw blogpost te promoten op je Facebook-pagina, in je Linkedin-feed en op Twitter, kun je heel wat ‘gratis’ bezoekers krijgen, wat je kunt meten als je Google Analytics gebruikt. 

Daarnaast moet de content en je website geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zodat je direct zichtbaar bent in de zoekresultaten (SEO). *Eerst meer weten over SEO? Lees dan deze blog met SEO tips. Je kunt de zichtbaarheid vergroten door als gastschrijver op relevante blogs van hoge kwaliteit artikelen te plaatsen met een link naar je content (linkbuilding). Linkbuilding zorgt er niet alleen voor dat je meer autoriteit krijgt in de ogen van de zoekmachines voor bepaalde termen en niches, maar het kan je ook meer bezoekers opleveren als ze op je links klikken (referral traffic).

Tip 2: wees kritisch en test de resultaten

Content-marketeers en SEO-experts verschillen sterk van mening wat de beste SEO-strategieën zijn, en de regels die Google hiervoor hanteert veranderen regelmatig. Ook kan het per markt en zelfs per onderwerp verschillen wat werkt.

Zo is er rond sommige onderwerpen weinig of zwakke concurrentie, of wordt er meer of minder over gevraagd. Voor bepaalde thema’s is het genoeg om een artikel te creëren van 300 woorden met een paar relevante zoektermen, terwijl een ander onderwerp een monsterstuk nodig heeft van 10.000 woorden met 50 sterke backlinks.

De meest duurzame manier is om vanuit de behoefte van de potentiële gebruiker van je app te blijven denken, en je eigen SEO-tests uit te voeren. Je kunt hierbij wel kijken naar wat heeft gewerkt voor andere app-ontwikkelaars (reverse engineering) en dat als basis nemen voor je eigen SEO-strategie.

Tip 3: maar gebruik van infographics en videos  

Tekst is niet de enige content die kan helpen om je app te promoten, denk ook aan andere vormen:

Door een infographic toe te voegen, lever je nóg meer waarde aan je lezers. Goed ontworpen infographics zijn zo onweerstaanbaar dat lezers ze graag delen met hun vrienden (Facebook), zakenrelaties (Linkedin) of volgers (Twitter).

Een video insluiten helpt je om bepaalde concepten visueel te maken; tegelijkertijd zorgen video’s ervoor dat bezoekers langer op je pagina blijven, wat voor Google een signaal is dat jouw pagina internetgebruikers biedt wat zij zoeken. 

Het content effect: meten is weten

Om het maximale uit jouw inspanningen te halen, loont het om de resultaten te meten. Welk soort content scoort de meeste likes, wordt het vaakst gedeeld, of het beste gerankt in Google? Op basis daarvan kun je bepaalde onderwerpen mijden of bepaalde formats vaker gebruiken.

Hoe meet je het resultaat van content marketing?

In tegenstelling tot veel offline marketing, kun je met online content een groot deel van je resultaten meten. Het is belangrijk om van tevoren te bepalen wat je doelen zijn, hoe je resultaat kwantificeert en hoe je dit gaat meten. Als dit helder is, staan er verschillende tools tot je beschikking om alles te volgen en te meten. Hier een aantal voorbeelden:

Google Analytics & Google Search Console
Met GA wordt gedetailleerd statistieken weergegeven over de bezoekers van je site. Zo kun je zien welke kanalen en welke pagina’s het beste werken. Ook kun je conversie-doelen bepalen en meten welke content die het beste ondersteunt.

GSC is een tool die inzicht geeft in de optimalisatie van je site, en problemen signaleert die je zichtbaarheid kunnen verkleinen.

Google Optimize (A/B-testing)
Dit is een andere tool die Google aanbiedt waarmee je A/B-testen kunt uitvoeren voor je site. Zo kun je twee varianten van een pagina testen om te kijken welke content beter werkt, op inhoud, stijl en structuur.

App-content testen

Dit gaat wat verder dan reguliere content marketing: je kijkt naar de effectiviteit van de content die vanuit de app zelf gestuurd wordt. Het kan dan gaan om push-berichten die de gebruiker terugleiden naar je app of in-app berichten voor hulp, aanbiedingen en andere informatie. Zo geeft A/B-test tool Firebase de mogelijkheid varianten van buttons, UI features of pushberichten te testen en te analyseren aan de hand van de bezoekers, door hen uitgevoerde handelingen en engagement. In deze blog geven we praktische tips over het A/B testen van apps.

Heatmaps

Ook zijn er tools (zoals Hotjar) waarmee je heatmaps van jouw pagina’s kunt maken om te zien waar de aandacht van bezoekers op blijft hangen en waar ze juist afhaken. Op die manier optimaliseer je jouw content en scoor je uiteindelijk steeds meer downloads van jouw app.

Ga voort en content!

Je kunt de beste app in de wereld produceren, maar als niemand weet wat hij doet en waar ze hem kunnen vinden, maak je het jezelf onnodig moeilijk. Content marketing voor jouw app zorgt ervoor dat bezoekers jouw app vinden. 

Je kunt ook flink investeren in een flitsend marketing team en mega-campagnes opzetten (vanity marketing). Maar zonder gestructureerd testen en meten wat echt werkt, loop je onnodig risico’s en haal je weinig resultaat. Door op strategische wijze goede content in te zetten met de focus op een concrete doelgroep en doelen, en een flinke dosis ASO en SEO – kan de wereld niet meer om je app heen.

GASTAUTEUR 

SOFIE VERMEULEN