Direct op de koffie?

Waarom app analytics? Het is ongeveer twintig jaar geleden dat internet voor het eerst werd ingezet voor commerciële doeleinden. Bedrijven lieten massaal een website bouwen zonder dat iemand een idee had wat juiste inzet van een website was. De opvolgende jaren groeide het belang van websites des te meer en dus ook de vraag naar een goed functionerende gebruiksvriendelijke website. Al snel effectief bewezen was om het succes van een website en de veranderingen te meten. Dit stelt de ontwikkelaar in staat om iteratief verbeteringen aan te brengen en conversie te verhogen.

Met de komst van mobiele applicaties is de wereld van het internet sterk veranderd. Het grote verschil is dat de lessen van websites kunnen worden meegenomen naar het mobiele platform. Daarnaast zijn er nieuwe app analytics toepassingen beschikbaar om het succes van mobiele apps te meten. In dit artikel leggen we uit hoe een app verbeterd kan worden door middel van app analytics. App metrics zijn verzamelingen van gegevens waaruit een conclusie kan worden getrokken. De belangrijkste app metrics zijn: bereik, conversie, interactie en winst.

Bereik

Het is belangrijk om jouw app vindbaar te maken voor jouw doelgroep. Bereik is om die reden een van de belangrijkste metrics. Andere metrics, zoals conversie, zijn niet goed meetbaar zonder de metric bereik, omdat je zonder bereik te meten niet weet of de app verbeterd is of de vindbaarheid. Let wel; Een groot bereik is niet per definitie beter. Wanneer het bereik sterk stijgt, maar de conversie hetzelfde blijft spreek je misschien niet de juiste doelgroep aan of toon je hen niet de juiste informatie.

Conversie

Conversie is ook een belangrijke key metric. Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. Een belangrijk doel van jouw app is natuurlijk dat deze veel gebruikers krijgt. Een transactie kan bijvoorbeeld het installeren van jouw app zijn. Belangrijk is om de conversieratio te meten, dit is het percentage van het aantal bereikte mensen die overgaan tot conversie. Om meer gebruikers te krijgen kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de conversieratio te verbeteren of het bereik te vergroten.

Interactie

Interactie lijkt veel op de key metric Conversie. Het verschil tussen conversie en interactie is dat interactie meer gaat over het aantal actieve gebruikers van jouw app. Het kan goed dat jouw app veel gedownload wordt, maar weinig gebruikt. Dan kan het interessant zijn om ervoor te zorgen dat er meer interactie plaatsvindt met uw app.

Winst

Winst kan een eenvoudige metric zijn om te meten; Hoeveel geld komt er binnen? Echter kun je verschillende bronnen hebben van inkomsten, zoals: advertenties, in-app aankopen of het verkopen van data. Het is belangrijk deze individuele bronnen te meten, anders is het lastig om voor een specifieke bron te meten of conversie tot aankoop verbeterd is.

Tot slot

Niet voor iedere app is commercieel succes het einddoel, de app kan bijvoorbeeld ook een middel zijn om bijvoorbeeld bedrijfsprocessen te verbeteren. Door vooraf het doel van de app te definiëren, is het makkelijker om eigen metrics te bepalen en het succes van jouw app te meten. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van app analytics in uw app? Laat het ons weten.

App analytics tools

Over Job


Job Burg is mede-eigenaar van Coffee IT en heeft sinds de start van Coffee IT in 2014 de missie om gevestigde bedrijven en start-ups te helpen met het naar de markt krijgen van nieuwe apps.

Neem contact op