APP MARKETING

Meer downloads en actieve app gebruikers, een toename in de app ratings en meer omzet of app-succes. Het gericht inzetten van app marketing zorgt voor deze resultaten. Wat het doel van de app ook is, app promotie zorgt ervoor dat die doelstellingen behaald worden. Op deze pagina leggen we uit hoe je slim gebruik maakt van verschillende app marketing technieken bij een app-deployment.

Als fullservice app ontwikkelaar zijn wij naast softwareontwikkeling gespecialiseerd in app-marketing. Wij zijn in te schakelen voor het promoten van een app.

direct contact
app marketing

BESTEED DE APP MARKETING VAN JOUW APPUIT AAN PROFESSIONELE MARKETEERS

APP MARKETING UITBESTEDEN AAN DE JUISTE PROFESSIONALS

Als mobiele app specialist weten wij alles over apps en hoe we ze succesvol maken. Het vermarkten van mobiele apps is net wat anders dan een regulier product, en dat weten wij.

Daarnaast kunnen wij de marketing direct implementeren al tijdens het begintraject. Dit bespaard aanzienlijk op kosten en zorgt voor meer resultaat.

Meer bereik

Met een goede app marketingstrategie bereik je sneller de beoogde doelgroep en kun je gerichter adverteren voor meer effect.

Meer engagement

Creëer een duurzame relatie met de gebruiker en realiseer meer engagement en omzet door de funnel beter in te richten.

Data driven marketing

Maak beslissingen op basis van gebruikersdata. Krijg inzicht in alle prestaties en optimaliseer de app op een gevalideerde manier.

Succesvolle app Range

De app ‘Range’ die wij recentelijk hebben ontwikkeld had op de eerste dag van lancering al duizenden installaties. Een paar dagen later stonden ze op de eerste plaats in de hitlijsten van de stores. Dit had Range allemaal te danken aan de slimme app marketing en promotie die ze hebben ingezet nog voor dat de app live ging in de stores.

Op deze pagina lees je meer over de succesvolle app lancering van Range.

Bekijk al onze apps

IS APP PROMOTIE ALTIJD NODIG?

In de meeste gevallen is app marketing een belangrijke pijler voor het succes van een app. Het ontwikkelen van een app geeft niet direct garantie op het succes ervan. Na de release kunnen er duizenden downloads zijn vanuit de Apple Store en Google Playstore, maar dit zegt alsnog niets over het succes van de app. Misschien verwijderen gebruikers de app vaak of verrichten ze niet de gewenste handelingen.

Het inzetten van een gerichte app marketing strategie is van belang om het succes te vergroten. Gebruikers de app laten downloaden én ze behouden is de kunst van app-marketing.

Als full service applicatie ontwikkelaar hebben wij naast de kennis en ervaring over het ontwikkelen van apps, ook de benodigde kennis en ervaring op het gebied van app-marketing. Wil je advies over het inzetten van app marketing voor jouw app? Neem dan vrijblijvend contact op.

App
Werken bij Coffee IT

HOE WERKT DAT?

Vaak bestaat de sleutel naar succes uit een geïntegreerde marketing aanpak. Dit betekent dat je meerdere kanalen en middelen gebruikt voor het promoten van de app. Denk hierbij aan mond-tot-mond reclame, bloggers of vloggers, advertorials en content marketing. Er zijn tal van promotie middelen om de vindbaarheid van een app te verbeteren. Welke voor jouw app werkt is volledig afhankelijk van het doel van de app en de behoeften van de app-gebruikers.

direct contact

ONZE TECHNISCHE PARTNERS

4 TIPS VOOR APP MARKETING

Tip 1: Gebruik keywords die aansluiten bij de gebruiker

ASO (app store optimalisatie) is vergelijkbaar met SEO optimalisatie bij een website. Wil je meer downloads realiseren dan moet de potentiële app gebruiker de app kunnen vinden. Focus je op keywords (zoekwoorden) die aansluiten bij jouw doelgroep. Houd hierbij rekening met de relevantie, de competitie op deze woorden en het zoekvolume.

(Tip) een hoog zoek volume is niet altijd noodzakelijk, zo kan het veel waardevoller zijn als je scoort op ‘app voor het online aanschaffen van studieboeken’ dan bijvoorbeeld ‘studieboeken’ alleen. Niet alleen is de eerste combinatie veel relevanter, het is ook nog eens veel makkelijker om daar op te scoren dan op ‘studieboeken’.

Handige tools om te gebruiken zijn: zoekwoordenplanner van Google of de ASO tool van Apptweak.

 

Tip 2: richt meerdere social kanalen in

Een succesvolle marketing campagne heeft meerdere (social) kanalen geïntegreerd. Het liefst bouw je al voor de app release een trouwe groep van brand ambassadors op. Dit is waardevol om meerdere redenen. Zo heb je bij de livegang van de app direct downloads en actieve gebruikers. Dit zorgt dat de app hoger gerankt wordt. Daarnaast kun je belangrijke feedback verzamelen tijdens het ontwikkelproces en deze feedback direct verwerken. Zorg voor een mooie en SEO geoptimaliseerde website die straks linkt naar je app.

Handig om aan te maken: website(!), LinkedIn, Facebook pagina, Google Business, Twitter, Instagram, Pinterest

Tip 3: keyword optimalisatie & aantrekkelijke visuals

Optimaliseer de titels en beschrijving aan de hand van de gekozen keywords. Gebruik hierbij aantrekkelijk taalgebruik dat is afgestemd op de doelgroep. Vermijd overmatig gebruik van de gekozen keywords (keyword stuffing). Maak duidelijk wat de toegevoegde waarde is van de app. Betreft het een internationale app? Gebruik dan lokalisatie door gebruik te maken van de juiste taal. Gebruik naast zoekwoorden ook aantrekkelijke afbeeldingen. Dit is niet direct een ranking factor, maar wel enorm belangrijk voor het downloaden van de app. Bedenk dat een app pictogram het eerste is wat de app gebruiker ziet. Wij adviseren dan ook om het app icoon en de screenshots aantrekkelijk en niet te druk te maken. Zorg dat de branding van jouw bedrijf uitgedragen wordt. Dit kun je testen met bijvoorbeeld A/B-tests.

A:B-testing door Coffee IT

Tip 1: verzamel gebruikerssignalen

Meten is weten. Verzamel gebruikersfeedback om de app steeds verder te optimaliseren of door te ontwikkelen. Niet alleen zorgt dit voor meer tevreden gebruikers, ook heeft een een positief effect op de engagementsignalen voor het algoritme van de app stores. De volgende statistieken bepalen het succes van de app: het aantal downloads en deïnstallaties, update frequentie van de app en de beoordeling van de app. Wordt de app bijvoorbeeld na het installeren direct weer verwijderd? Dan ben je de gebruiker voorgoed kwijt en heeft het ook nog eens een nadelig effect voor de App Store ranking.

Tip 2: zet promotie in

Zijn de statistieken goed inzichtelijk en is de app in de stores geoptimaliseerd op basis van keywords en animatie? Dan is het tijd voor de volgende stap: app promotie. Dit kan op diverse manieren, afhankelijk van de industrie. Denk hierbij onder andere aan VIP-gebruikers, media gebruik (bijvoorbeeld een perspakket), banners, pop-up stores of influencers. Je kunt het zo gek niet bedenken. In deze fase is het belangrijk dat je de app gebruiker bindt en aanzet tot (meer) gewenste acties. Wees in elke communicatie uiting consistent, duidelijk en herhaal wat de app toevoegt voor de klant.

AAN DE SLAG MET APP MARKETING

Als bovenstaande app marketing tips goed worden toegepast zul je een positief resultaat moeten ervaren in het aantal downloads of actieve gebruikers van de app. Wil je nog meer succes realiseren en de app marketing uitbesteden? Neem dan contact op met ons. Als fullservice app ontwikkelaar hebben wij ervaring met app marketing en kunnen we je begeleiden met het opstellen en uitvoeren van een strak marketing plan.

direct contact
App marketing voorbeeld