App promoten & app marketing


Meer leads, meer omzet en meer naamsbekendheid. Door app marketing zorg je dat jouw applicatie er tussenuit springt. Wil je meer downloads, een toename van actieve app gebruikers of meer online verkopen via een mobiele app? Op deze pagina leggen wij uit hoe je slim gebruik maakt van verschillende app marketing technieken. Als fullservice app ontwikkelaar zijn wij naast softwareontwikkeling gespecialiseerd in marketing. Op deze pagina geven wij praktische tips voor meer succes bij een app-deployment.

*Recentelijk is Coffee IT aanwezig geweest bij een app marketing meetup van Google. Lees deze pagina als je meer wilt weten over dit event en next-generation app marketing.

direct contact
app marketing nodig

ONZE TECHNISCHE PARTNERS

App marketing uitbesteden


Vaak wordt er maanden gewerkt aan de ontwikkeling van een (mobiele) app. Tevens is er waarschijnlijk veel tijd en aandacht besteed aan het schrijven van een business plan voor de app, het zoeken van investeerders en het uitvoeren van een doelgroep/concurrentie onderzoek. Toch wordt app marketing in de praktijk nog vaak vergeten of slecht toegepast. Zonde! Het succes van een app hangt samen met de promotie van een app. Wil je dat een app gevonden wordt in de app stores en loyale app gebruikers realiseren? Dan is het promoten van de app middels app marketing onmisbaar. Je kunt app marketing uitbesteden of het zelf uitvoeren. Liever zelf uitvoeren? Lees dan verder.

Schakel ons in voor meer app succes

De sleutel tot succes: een geïntegreerde marketing aanpak


Mond-tot-mondreclame, app store optimalisatie (ASO), smart app banners, influencers, bloggers en vloggers, advertorials en app-indexatie. Er zijn tal van promotie middelen om de vindbaarheid van een app te verbeteren. Je haalt het meeste rendement als je een combinatie van deze middelen in zet. Een goed voorbeeld van een succesvolle geïntegreerde marketing campagne zie je in de afbeelding hiernaast. Door het gericht gebruiken van app marketing is het marktaandeel  van Chipotle substantieel gestegen.

Je wint de download oorlog door de eerste slag te winnen: tijdens de bouwfase van je app. Waar moet je op letten? Wij geven 5 tips.

app marketing voorbeeld in de praktijk

E-Mail


Heb je vragen of twijfel je nog? Stuur ons een e-mail.


[email protected]

Telefoon


Bellen kan nooit kwaad. Wij beantwoorden jouw vragen graag.


+31 30 7371093

Op de koffie


Van Deventerlaan 31, 3528AG Utrecht, of liever bij jou op de koffie?


Routebeschrijving

Voor/tijdens de ontwikkeling van de app

Tip 1: Gebruik keywords die aansluiten bij de gebruiker

ASO (app store optimalisatie) is vergelijkbaar met SEO optimalisatie bij een website. Wil je meer downloads realiseren dan moet de potentiële app gebruiker de app kunnen vinden. Focus je op keywords (zoekwoorden) die aansluiten bij jouw doelgroep. Houd hierbij rekening met de relevantie, de competitie op deze woorden en het zoekvolume.

(Tip) een hoog zoek volume is niet altijd noodzakelijk, zo kan het veel waardevoller zijn als je scoort op ‘app voor het online aanschaffen van studieboeken’ dan bijvoorbeeld ‘studieboeken’ alleen. Niet alleen is de eerste combinatie veel relevanter, het is ook nog eens veel makkelijker om daar op te scoren dan op ‘studieboeken’.

Handige tools om te gebruiken zijn: zoekwoordenplanner van Google of de ASO tool van Apptweak.

Tip 2: richt meerdere social kanalen in

Een succesvolle marketing campagne heeft meerdere (social) kanalen geïntegreerd. Het liefst bouw je al voor de app release een trouwe groep van brand ambassadors op. Dit is waardevol om meerdere redenen. Zo heb je bij de livegang van de app direct downloads en actieve gebruikers. Dit zorgt dat de app hoger gerankt wordt. Daarnaast kun je belangrijke feedback verzamelen tijdens het ontwikkelproces en deze feedback direct verwerken. Zorg voor een mooie en SEO geoptimaliseerde website die straks linkt naar je app.

Handig om aan te maken: website(!), LinkedIn, Facebook pagina, Google Business, Twitter, Instagram, Pinterest

Tip 3: keyword optimalisatie & aantrekkelijke visuals

Optimaliseer de titels en beschrijving aan de hand van de gekozen keywords. Gebruik hierbij aantrekkelijk taalgebruik dat is afgestemd op de doelgroep. Vermijd overmatig gebruik van de gekozen keywords (keyword stuffing). Maak duidelijk wat de toegevoegde waarde is van de app. Betreft het een internationale app? Gebruik dan lokalisatie door gebruik te maken van de juiste taal. Gebruik naast zoekwoorden ook aantrekkelijke afbeeldingen. Dit is niet direct een ranking factor, maar wel enorm belangrijk voor het downloaden van de app. Bedenk dat een app pictogram het eerste is wat de app gebruiker ziet. Wij adviseren dan ook om het app icoon en de screenshots aantrekkelijk en niet te druk te maken. Zorg dat de branding van jouw bedrijf uitgedragen wordt. Dit kun je testen met bijvoorbeeld A/B-tests.

A:B-testing door Coffee IT

Na de lancering van de app

Tip 1: verzamel gebruikerssignalen

Meten is weten. Verzamel gebruikersfeedback om de app steeds verder te optimaliseren of door te ontwikkelen. Niet alleen zorgt dit voor meer tevreden gebruikers, ook heeft een een positief effect op de engagementsignalen voor het algoritme van de app stores. De volgende statistieken bepalen het succes van de app: het aantal downloads en deïnstallaties, update frequentie van de app en de beoordeling van de app. Wordt de app bijvoorbeeld na het installeren direct weer verwijderd? Dan ben je de gebruiker voorgoed kwijt en heeft het ook nog eens een nadelig effect voor de App Store ranking.

Tip 2: zet promotie in

Zijn de statistieken goed inzichtelijk en is de app in de stores geoptimaliseerd op basis van keywords en animatie? Dan is het tijd voor de volgende stap: app promotie. Dit kan op diverse manieren, afhankelijk van de industrie. Denk hierbij onder andere aan VIP-gebruikers, media gebruik (bijvoorbeeld een perspakket), banners, pop-up stores of influencers. Je kunt het zo gek niet bedenken. In deze fase is het belangrijk dat je de app gebruiker bindt en aanzet tot (meer) gewenste acties. Wees in elke communicatie uiting consistent, duidelijk en herhaal wat de app toevoegt voor de klant.

Aan de slag met app marketing

Als bovenstaande app marketing tips goed worden toegepast zul je een positief resultaat moeten ervaren in het aantal downloads of actieve gebruikers van de app. Wil je nog meer succes realiseren en de app marketing uitbesteden? Neem dan contact op met ons. Als fullservice app ontwikkelaar hebben wij ervaring met app marketing en kunnen we je begeleiden met het opstellen en uitvoeren van een strak marketing plan.

direct contact
App marketing voorbeeld