Het moment is daar. Met ietwat gezonde spanning en klamme handjes druk je op de knop ‘release’. De app waar je zo lang aan hebt gewerkt (vergeet de ontwikkelaars niet) staat op het moment om gelanceerd te worden in de stores. Je zit op het puntje van je stoel en wacht af; wat zal het publiek doen? Wat vinden alle gebruikers van de app die jij zojuist hebt gelanceerd?

Succesverhaal

Jouw app blijkt een groot succes. Direct na de lancering in de stores staat jouw app op #nr. 2 ‘Trending Apps’. De app staat nu al boven apps zoals TikTok, Belasting Aangifte 2019 (deze vinden we persoonlijk vrij logisch), DigiD (ook vrij evident) en Tikkie (oké, tof). Nog een paar downloads en hij staat boven de nummer één: de Jumbo Extra’s app! Dit gebeurt bij de app Range. Een goede strategie beloont. Range is gisteren gelanceerd in de stores en is direct een succes. Dit succes is echter niet een volkomen verrassing: zowel voor als tijdens het ontwikkelen van de app is veel zorg besteed aan het promoten van de app. Door een paar slimme technologieën en kanalen in te zetten was het succes van de app al gegarandeerd. Hoe hebben ze dit bij Range aangepakt? En wat kan jij er van leren? Wij leggen het uit.

* De Range app gelijk zelf proberen? Klik dan hier.

App release succesvol Range app

Hoe lanceer je succesvol een app?

Het succesvol lanceren van een app is een leuke uitdaging. Menig artikel of blog hebben wij dan ook gewijd aan tips en tricks om een app-lancering zo succesvol mogelijk te maken voor onze opdrachtgevers en andere app eigenaren. Wanneer je een app hebt laten maken dan wil je maar één ding: dat jouw app direct vanaf dag één succes is in de stores.

Veel app eigenaren (of toekomstige app eigenaren) hebben zich dan ook goed achter de oren gekrabd bij de vraag: ‘hoe maak ik mijn app zo succesvol mogelijk?’.

Range App

Een van de app-eigenaren die deze vraag heeft gesteld is Dylan Kramer met zijn app ‘Range’. De naam van de app verraad het al een beetje: Range is de interactieve app die gebruikers ‘out of range’ helpt te blijven bij controles (nuttig). Dit doen de app-gebruikers van Range zelf door een realtime overzicht van flitsers en controles te creëren.

Waarom is Range een succesvolle app-lancering geworden?

Door slim gebruik te maken van app-marketing en verschillende campagnes op te zetten tijdens elke fase in de productlevenscyclus heeft Range een trouwe groep van volgers en geïnteresseerden verzameld. Nog voordat de app überhaupt live stond. Op het moment van app-lancering was deze groep niet alleen hooked om de app te gebruiken, ze zijn ook nog eens loyaal. Wat voor middelen kun je zoal inzetten voor een succesvolle app-lancering en het opbouwen van een social media bereik?

  • WhatsApp groepen
  • Facebook groepen
  • Instagram volgers
  • Campagne video (zie onderstaande video)

Doordat Range goed heeft geïnvesteerd in het opbouwen van duurzame relaties met potentiële gebruikers is het succes van de app zo groot. Even wat getallen:

WhatsApp: Range had al voor de release een bereik van 4000 mensen via WhatsApp groepen.
Instagram: Range zelf heeft op dit moment zo’n 21,6 duizend volgers onder het account. Daarnaast werken ze samen met grote influencers zoals Jamal Ben Saddik die een ‘luttele’ 476 duizend volgers hebben.

Creëer een trouwe achterban

Wat Range goed heeft aangepakt is het creëren van een trouwe en actieve groep van potentiële gebruikers al tijdens het ontwikkelen van de app. Door een community te creëren op social media kanalen zoals Instagram en Facebook en hier content op te delen maak je mensen enthousiast over jouw app. Laat volgens weten wat de status is van de release, geef een countdown naar de release datum en maak een mooi promo filmpje op Instagram.

Volgers creëren volgers 

Wanneer je volgers hebt dan creëren deze volgers weer nieuwe volgers. Door slim gebruik te maken van Facebook groepen en influencers komt de app onder de aandacht bij een grote groep mensen. Ook is het nuttig om veel reviews en reacties te genereren als app eigenaar. Zowel voor het verzamelen van belangrijke gebruikersfeedback als voor het genereren van meer bereik. Wanneer veel mensen iets zeggen over een app, dan wordt dit als betrouwbaar gezien. Wanneer je veel reviews en reacties hebt, dan zorgt dit voor een goede vindbaarheid in de stores. De algoritmes van de Google Play Store en Apple App Store zijn zo ingericht dat apps waarover veel mensen iets zeggen hoger geplaatst worden en vaker worden weergegeven. Dit zorgt ervoor dat de app goed geïndexeerd wordt in de stores en in de hitlijsten komt te staan; de trein naar succes is gezet.

Een eigen app ontwikkelen of meer succes realiseren met een bestaande app?

Wil je zelf een app laten maken of wil je het succes van jouw app vergroten met app-marketing? Neem contact op en we helpen je graag verder.

De Range app zelf proberen?

Google Play Coffee IT download button
Apple App Store Coffee IT download button