Hoe het inzetten van app-marketing ervoor kan zorgen dat jouw app de download oorlog overleeft.

6 tips om meer app downloads te genereren

Steeds vaker investeren bedrijven in de ontwikkeling van een app. Waar er in 2008 nog een ‘luttele’ paar miljoen dollar werd besteed door consumenten aan het downloaden van apps in app stores, is deze markt hedendaags zo’n 110 miljard dollar waard. Het is dan ook niet bepaald verrassend dat het aanbod en de hoeveelheid van apps in de laatste jaren flink is gestegen. Sinds de geboorte van Google Play en de App Store 10 jaar geleden kent de markt een substantiële groei. Tegenwoordig zijn er meer dan 2 miljoen apps te downloaden in de Google Play (Android) en App Store (iOS) en er wordt verwacht dat deze aantallen zullen toenemen in de aankomende jaren. Kortom: de app markt is booming. De keerzijde? 60% van het totale app aanbod is nog nooit gedownload.

Hoe zorg je ervoor dat jouw app tot de 40% behoort?

Hoe laat je jouw app opvallen tussen alle andere miljoenen apps? Het laatste wat je wilt als projectmanager is dat jouw app, na maanden van intensief ontwikkelen, niet of nauwelijks gedownload wordt. Hoe zorg je er dus voor dat dat jouw applicatie er uit springt tussen alle miljoenen andere apps?

1: brand storytelling

Het begint eigenlijk al voordat de app wordt ontwikkelt en er uberhaupt een app ontwikkelaar is aangewezen. Je hebt een app die een probleem oplost, een behoefte vervult of een proces efficiënter maakt. Maar wat is het verhaal wat je wilt vertellen met de app? Wat is het doel van je app en wie wordt/is je (gewenste) doelgroep? Storytelling helpt jou je doelgroep effectief te bereiken middels een narrative (=verhaal). Met een goed verhaal raak je de ervaringen van je publiek en maak je ze onderdeel van jouw merk. Een goede storytelling definiëren vergt oefening, maar zorgt er wel voor dat iemand volledig is ondergedompeld in jouw boodschap. Zo voelt het net alsof ze het echt hebben ervaren, gezien of beleefd. Dit zorgt ervoor dat ze je app/boodschap niet snel zullen vergeten, positiever zijn over (al) jouw app/communicatie-uitingen en nog belangrijker; ze vertellen je boodschap door. Zij worden dus de ambassadeurs van jouw merk.

*Benieuwd hoe storytelling werkt? Kijk dan eens hoe Google dit heeft toegepast in haar Search “Reunion’ campagne“, of  Lego in “Let’s built together“.  

2: betrek je publiek en bouw de spanning op

Gedurende de ontwikkeling van je app betrek je jouw doelgroep er effectief bij door incentives toe te voegen. Dit doe je door bijvoorbeeld te communiceren over nieuwtjes rond jouw app, updates te geven over te verwachten features of bepaalde belangrijke data aan te kondigen. Hiermee creëer je merkbinding al voordat de app live is. Een goed voorbeeld hiervan is de Pokémon Go app, waar de app al flink gehyped was voor hij überhaupt downloadbaar was. Je kunt je publiek zelfs effectief in creatieproces betrekken door het gesprek aan te gaan en ze te laten meebeslissen in het ontwikkelproces. Denk bijvoorbeeld aan een poll of forum met keuzes over bepaalde features. Zo kan er al voor de lancering waardevolle feedback worden verzameld. Dit zorgt er tevens voor dat je na de lancering van jouw app direct sales kunt genereren.

*Handige tools om hierbij te gebruiken zijn focusgroepen, usability-test en diepte-interviews.

3: richt je op de product-levenscyclus

Elk product-levenscyclus kent zijn eigen type klant. Bij de lancering van een app zijn de innovators de eerste die jouw app gaan downloaden. Als je stap 1 en 2 goed hebt toegepast dan zullen innovators je product direct willen aanschaffen wanneer het in de stores te downloaden is. Na de innovators volgen de early adapters. Het is raadzaam om gepersonaliseerde marketing strategieën te hanteren per type klant. Een handige tool hierbij is het SEE – THINK – DO – CARE model van Google. Om de effectiviteit van jouw campagne te verhogen is het raadzaam om elke reclameboodschap af te stemmen op de fase van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de prijs zo hebt ingericht dat deze niet te goedkoop oogt maar ook niet te prijzig is om in te stappen. Een goede balans is de sleutel.

*Tip: Het is altijd makkelijker om langzaam naar beneden af te romen dan naar boven. Let hierbij wel op dat je de autoriteit niet verliest. Begin dus ook pas met prijspromoties op zijn vroegst een aantal maanden na lancering.

4: de vindbaarheid vergroten

De lancering van je app is eindelijk daar en na een langdurig goedkeuringsproces staat je app eindelijk live. Hoe zorg je er nu voor dat jouw app de oorlog voor downloads overleeft? Dit is het moment waarop je in de toplijst wilt komen. Dit werkt door middel van Delta, als je binnen enkele uren van 0 naar 10.000 downloads gaat sta je direct in de toplijst en versterkt dit effect elkaar. Maar hoe realiseer je dit? De sleutel tot vindbaarheid in de app stores ligt in een tweetal aspecten. Enerzijds ligt dit in het effectief adverteren van de app (ook wel; ‘appvertising’ of ‘app install campaigns’ genoemd). Anderzijds ligt dit aan het goed gebruik maken van SEO voor je app, de zogenaamde ‘App Store Optimalisatie’ (ASO).

App-install campagnes. In Google kunnen op verschillende manieren meer downloads worden gerealiseerd. Verschillende opties zijn o.a. via Search in de Google Play store, Display en Video advertenties in Google Display Netwerk en/of Youtube of met Universal App campaigns (UAC) in Adwords. Een groot voordeel van UAC is dat het erg makkelijk wordt gemaakt om een campagne op te zetten. Afhankelijk van het gewenste doel en budget richt je je op installaties van de app of de voltooiing van bepaalde in-app acties. Is jouw doel om nieuwe gebruikers te werven, dan target je op installaties van de app. Is het doel om deze aanstaande gebruikers te stimuleren om bepaalde handelingen in de app te laten verrichten? Dan richt je je op in-app acties. Uiteraard kun je ook beide campagnes naast elkaar gebruiken voor een optimaal resultaat. Enige ervaring met adverteren is wel geadviseerd.
* Handig om te weten: je kunt binnen deze campagne vorm geen doelgroepen lijsten koppelen. Het algoritme van Google bepaald op basis van reeds vergaarde data wie de meest relevante ontvangers zijn.   

App Store Optimalisatie (ASO). Dit is vergelijkbaar met SEO van je website, hoe hoger jouw app rankt in de App Store hoe beter hij gevonden wordt door de gewenste doelgroep. Zowel de titel van de app als de juiste zoekwoorden combinatie(s) zijn hiervoor cruciaal. Relevantie en download percentages zijn hierbij de belangrijkste uitgangspunten, daarna het zoekvolume. Direct te beïnvloeden factoren zijn o.a.: de titel, de app categorie, de beschrijving, het zoekwoord veld en het developer account.

Er zijn natuurlijk naast App-Install Campagnes en ASO meer manieren die ervoor kunnen zorgen dat jouw app vaker wordt gedownload middels App-marketing. Denk hierbij aan affiliate marketing, social media marketing, Search Ads, e-mail marketing, banners en direct marketing.

5: ken je gebruikers

Meten = weten. Een term die we allemaal wel kennen en inmiddels ook wel een beetje moe van worden misschien. Desalniettemin is het niet minder waar. Vooral in het huidige online klimaat is data-driven marketing steeds belangrijker. Een handige tool die je hierbij kan helpen is marketing automation. Marketing automation stelt je in staat om alles te weten over lead/prospects middels verschillende geautomatiseerde systemen. Zo weet je precies waar ze vandaan komen, middels welke campagne, hoe actief ze zijn en hoe ‘warm’ ze zijn. Het nurturen van deze leads gebeurt geheel automatisch via tracking en lead-scoring. Dit stelt je in staat om leads al bij een vroeg stadium in je customer journey aan je te binden en vergroot je de kans op uiteindelijke conversie.

6: app-engagement

De leads of prospects hebben de app gedownload, fijn! Is de app-marketing nu klaar? Niet bepaald, naast het realiseren van downloads is het ook belangrijk dat je een duurzame relatie opbouwt tussen jouw klant en de app. Je moet ze tenslotte aan je weten te binden (wil je ook in-app doelen kunnen behalen). Door app-remarketing in te zetten kun je groepen die de app al een tijdje niet hebben gebruikt of juist interesse hebben getoond in een specifieke actie in de app effectief benaderen.

Even in het kort 

Dus.. Hoe zorg je ervoor dat jouw app straks duizenden keren is gedownload? Voor iedereen die dit artikel even snel heeft doorgescrold hier een beknopte samenvatting over App-marketing. Het begint allemaal bij een goed doordachte brand storytelling voordat de app live gaat. Zorg dat je weet wie je doelgroep is en wat je ze wilt vertellen met jouw app. Vervolgens betrek je jouw publiek in het gehele proces, je marketing strategie inrichten per klantcyclus, de juiste marketing campagnes (in combinatie met elkaar) te gebruiken bij de lancering en het creëren van engagement. Vind je dit allemaal nog wat lastig of heb je nog vragen? Neem vrijblijvend contact op met ons, als full-service app ontwikkelbureau zijn wij gespecialiseerd in app-marketing en kunnen wij je verder helpen.