Een belangrijke vraag aan de start van ieder app project is: Welke functionaliteiten zijn het belangrijkste voor mijn app? Als je deze vraag kunt beantwoorden weet je namelijk ook goed wat de unieke waarden zijn van concept. Dit artikel geeft je een aantal methodes en tips om te bepalen wat de belangrijkste functionaliteiten van jouw app zijn.

De €100,- test

De  €100,- test wordt gebruikt om te bepalen wat er toe doet in een project. Begin met het maken van een lijst van features. Stel hierin alles wat je kunt bedenken op. Zie hieronder een voorbeeld van een Social Media app:

  • Profiel aan kunnen maken
  • Profielfoto in kunnen stellen
  • Andere profielen in kunnen zien
  • Mensen kunnen zoeken op specialismen
  • Mensen kunnen taggen
  • Video’s uploaden
  • GIF gebruiken
  • Tijdlijn kunnen maken
  • Herinneringen op kunnen halen

Afhankelijk van de doelgroep van de Social Media app zal de verdeling van de honderd euro verschillen. Bestaat de doelgroep uit professionals (net zoals LinkedIn), dan zal het uploaden van GIF’s, het aanmaken van een tijdlijn en een herinnering op kunnen halen niet veel waarde krijgen. Bestaat de doelgroep uit studenten, dan is dit misschien een heel ander verhaal. Krijg jij de honderd euro niet goed verdeelt? Vraag dan aan vijftig mensen wat zij de belangrijkste functionaliteit vinden van jouw lijstje en tel iedere stem als €2,-. De echte vraag die we natuurlijk proberen op te lossen is: Zijn mensen bereid om voor mijn app te betalen (met geld óf tijd).

100 euro test

Hoe zorg ik ervoor dat mensen mijn app installeren?

Misschien wel de belangrijkste vraag van jouw app, want zonder gebruikers is een app zelden een succes. Om erachter te komen wat nodig is om gebruikers jouw app te laten installeren kun je geïnteresseerden de volgende vraag stellen: ‘Welke functionaliteit zou er volgens jou in deze app moeten zitten zodat jij de app zonder twijfel installeert?’. Daarna kun je deze antwoorden gaan bundelen en een prototype bouwen die deze feature biedt. Wanneer je dit prototype toont hebben je potentiële gebruikers weer een bak feedback die je kunt verwerken en als je dit doet kun je snel iteraties maken voor de daadwerkelijke ontwikkeling.

app functionaliteiten

Hoe zorg ik ervoor dat mensen mijn app houden?

Laten we beginnen met te zeggen dat zonder enige vorm van app analytics het niet mogelijk is om te weten waarom en hoeveel gebruikers je app verlaten of zelfs verwijderen. Een handige tool om te gebruiken is Fabric of Google Analytics. Dat gezegd hebbende is er ook altijd een deel gebruikers die je app verwijderen. Dit kan verschillende redenen hebben: Ze hebben de beschrijving niet goed gelezen, ze gingen toevallig die dag naar een nieuw toestel of de app was gemaakt voor een specifiek evenement. Die redenen zijn voor ons niet belangrijk, belangrijkere redenen zijn:

  • Gebruiker vindt het registreren te veel moeite
  • Gebruiker wordt te weinig verleidt om de app te gebruiken
  • De aanschafdrempel van de app ligt te hoog en gebruikers weten niet wat ze er voor terug krijgen
  • De app biedt geen betere oplossing dan de huidige oplossing of concurrerende app

Het is belangrijk de exacte reden te weten waarom gebruikers van jouw app weg gaan, want alleen op die manier kun jij erachter komen of de functionaliteiten van jouw app goed zijn of dat er randzaken zijn die moeten worden opgelost.

Conclusie

Ik hoop dat dit artikel helpt om erachter te komen wat de primaire functionaliteit is van jouw app idee. Onze andere blogs kunnen je wellicht ook verder helpen met het verder uitwerken van je idee door bijvoorbeeld uit te leggen hoe je een business plan opstelt voor een app. Mocht jij al een stapje verder zijn of willen sparren over je idee? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vragen


Heeft u vragen of twijfelt u nog? Wij staan u graag te woord. Of heeft u een project of idee en wilt u hierover de mogelijkheden bespreken? Laat het ons weten.

Neem contact op