Geld verdienen met apps, hoe werkt dat?


Een eigen app kan erg rendabel zijn. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, tablet of smartwatch. Al deze devices hebben tientallen apps en worden dagelijks gebruikt. Uit recent onderzoek blijkt dat het aantal app downloads en de tijd die consumenten en organisaties binnen apps besteden elk jaar groeit. Dit betekent een grote potentiële markt wanneer je een app laat ontwikkelen. In dit artikel bespreken bespreken we zes verschillende business modellen voor geld verdienen met apps. Rijk worden met apps, wij leggen het uit.

Hoeveel kost een app?
Geld verdienen met apps

Zes verschillende businessmodellen voor een app


Er zijn verschillende manieren waarop je geld kan verdienen met een app. Op deze pagina gaan wij dieper in op deze 6 verdienmodellen: 

  • Freemium apps
  • In-app advertenties
  • Whitelabel apps
  • Abonnementen
  • Gratis apps
  • Referral apps
freemium apps

1: freemium apps


Je kent ze wel, de app kun je gratis downloaden alleen voor alle andere features moet je extra betalen. De eerste methode om geld te verdienen met apps zijn freemium apps. Het voordeel van dit verdienmodel is dat gebruikers eerst de applicatie kunnen testen en ervaren. Als de app bevalt gaan de gebruikers vaak over tot een aankoop. Dit verdienmodel wordt ‘freemium’ genoemd. Dit, omdat de app gratis te downloaden is en de extra functies ‘pre-mium’ zijn. Een voorbeeld hiervan is onze eigen app MotoTour. Deze app is gratis om te downloaden. Wil je extra routes ontvangen om te touren met de motor, dan moet je een klein bedrag betalen. 

Dit verdienmodel wordt vaak gebruikt door games. Voorbeelden hiervan zijn Clash of Clans, Clash Royale en FarmVille. In deze games hebben betalende spelers een grote voorsprong op niet betalende spelers. Ook wordt het spelniveau verhoogd naarmate het spel vordert zodat de gebruiker sneller tot een aankoop over gaat.

2: in-app advertenties


Een van de meest voorkomende businessmodellen voor apps zijn de zogenoemde in-app advertenties. De app wordt vaak gratis aangeboden maar er zitten advertenties in de applicatie. Voor veel gebruikers zijn advertenties een doorn in het oog. Te veel advertenties of niet passende advertenties zijn snel redenen om de app te verlaten.

Dit businessmodel werkt goed in combinatie met een betaalde versie van app. Gebruikers kunnen de applicatie vrijblijvend downloaden in de stores. Dit zorgt er voor dat zij sneller tot een download overgaan. Zij kunnen gratis de app gebruiken maar omdat advertenties niet prettig worden ervaren zullen zij als de app bevalt overgaan naar de betaalde versie van de app. Een nadeel van dit businessmodel is dat je veel terugkerende gebruikers moet hebben. Dit komt omdat app advertenties werken met een kost-per-klik systeem. Hoe meer gebruikers op de advertentie klikken hoe meer omzet. Je bent er dus gebaat bij om relevante advertenties te tonen omdat gebruikers dan vaker doorklikken.

Ons eigen app Fool your Friend (een trivia spel op iOS) is een typische voorbeeld van een app reclames.

bekijk al onze cases
In-app advertentie app

40+ bedrijven


Voor meer dan 50 opdrachtgevers hebben wij succesvolle apps ontwikkeld. Benieuwd wat ze over ons zeggen?


Bekijk onze referenties


Meer dan 100+ apps


Met inmiddels meer dan 150 verschillende apps ondersteunen wij het succes van onze opdrachtgevers.


Bekijk ons portfolio


Kennismakingsgesprek


Wil je een app laten maken of  graag meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag veder.


Direct een afspraak maken


white label app

3: whitelabel app


Een app ontwikkeld voor een bepaalde branche? Grote kans dat andere partijen binnen dezelfde branche ook geïnteresseerd zijn in jouw app. Op deze manier kun je dezelfde app met aan ander ontwerp verkopen aan verschillende bedrijven. Dit is een win-win situatie voor jou en de bedrijven omdat jij maar één applicatie hoeft te ontwikkelen en onderhouden. En voor de afnemer is het voordelig omdat zij niet de volledige kosten van een app hoeven te dragen.  

Er zijn veel branches en ondernemers die gebaat zijn met een standaard app-oplossing. Een goed voorbeeld hiervan is een (tijdelijke) evenementen app. De basis van app blijft hetzelfde alleen de inhoud van de app verschilt per evenement. Op deze manier kan een organisatie vaker dezelfde app gebruiken en hoeft hij niet per evenement een eigen app te laten ontwikkelen. In het verleden hebben wij een white label app ontwikkeld voor het beheren van iBeacons, genaamd MyBeam.

4: abonnementen


De subscription economy is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Een veel voorkomend verdienmodel om geld te verdienen met apps is de abonnementsvorm.

Iedereen heeft wel een Spotify, Netflix of Apple Music abonnement. Een abonnementsvorm kan  handig zijn voor consumenten en bedrijven, omdat dit vaak maandelijks opzegbaar is en de investering klein is. Aan de andere kant geeft het de opdrachtgever en ontwikkelaar ook meer vrijheid om te ontwikkelen aan de app als maandelijks geld binnenkomt.

Bedrijfs-apps met een abonnementsmodel zijn meestal communicatie-apps of applicaties die de administratie makkelijker maken zoals bijvoorbeeld een kilometerregistratie app. Een recente streaming app die door ons ontwikkeld is DutchChannels, maakt ook gebruik van dit verdienmodel.

Dutch channels portfolio

5: gratis apps


Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar gratis apps kunnen zeker geld opleveren. Denk aan de Nike Running App. Deze app houdt je hardloopprestaties bij en coacht je tijdens het hardlopen. Deze app is speciaal ontwikkeld om de merkbekendheid en de identificatie met het merk Nike te verhogen. Het is een vorm van marketing die de gebruiker bindt met Nike en ze overhaalt meer producten te kopen. Op deze manier kan Nike toch geld verdienen met de app. Vaak zijn shopping apps ook gratis. Daar zit de marge vaak op de producten die je verkoopt. Een laatste optie om toch geld te verdienen met een gratis app is door het verkopen van data aan bedrijven. Zij kunnen door die data gerichte campagnes uitvoeren. Denk hierbij aan de app lijn van Google of Facebook.

Iphone app ontwikkeld door Coffee

6: referral apps


Referral apps zijn meestal gratis voor gebruikers, maar niet voor aangesloten bedrijven. Een voorbeeld aan apps. Een goed voorbeeld hiervan is een app die vliegtickets verkoopt van andere websites. Zij krijgen vaak een marge van de ticketprijs of krijgen betaald per doorverwijzing. Deze manier van geld verdienen met apps is anders dan advertenties in een app, omdat de service die de app biedt een vergelijking van vliegtickets is. Tevens hebben veel apps gesponsorde content, deze content komt van bedrijven die hebben betaald om hun informatie, dienst of service bovenaan te krijgen. Een voorbeeld hiervan is MrApption, een app waarbij kleine bedrijven lokaal like-and-win acties kunnen uitvoeren.

Conclusie


Je kunt op veel manieren geld verdienen met apps. Wat voor een app het beste werkt hangt af van het concept en de doelgroep. Vaak is een verdienmodel een combinatie van de hierboven genoemde modellen. Om te bepalen welke verdienmodellen bij jouw app passen moet je de verdienmodellen valideren bij je eindgebruikers, de marktgrootte bepalen en bepalen hoe rendabel de app wordt. Dit is onder andere mogelijk door het opstellen van een businessplan. Wil je rijk worden met een app, dan zit daar een gedegen voortraject aan vast. Advies nodig voor jouw app concept? Als full-service app ontwikkelaar denken we graag mee met het verdienmodel van jouw app.

geld-verdienen-apps

Wij ontwikkelen apps voor:


NEEM CONTACT OP MET ONS

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en wij helpen je verder.

CONTACT
App-ontwikkelaar-coffee-it-contact-fabian-giger