Zes slimme verdienmodellen voor mobiele apps
Een eigen app laten ontwikkelen kan erg rendabel zijn. De markt voor maatwerk mobiele apps neemt jaarlijks fors toe. Zowel bedrijven als consumenten gebruiken dagelijks tientallen apps en besteden gemiddeld 3 uur per dag aan apps.
Een van de meest gebruikte businessmodellen van een app is het freemium verdienmodel. Het voordeel van dit verdienmodel is dat gebruikers eerst de applicatie gratis kunnen testen en ervaren. Als de app bevalt gaan de gebruikers vaak over tot een aankoop. Dit verdienmodel wordt ‘freemium’ genoemd omdat de app gratis te downloaden is en de extra functies ‘pre-mium’ zijn. Een succesverhaal van het freemium verdienmodel is Examenoverzicht. Deze app stoomt studenten klaar voor hun examens. De app is gratis te downloaden. Studenten krijgen een preview van de samenvattingen. Voor volledige samenvattingen betalen ze een klein bedrag.
Ook BabyManager heeft een duidelijk freemium verdienmodel. Deze app is ontwikkeld om toekomstige en kersverse ouders te ondersteunen met informatie tijdens deze bijzondere periode. Het BabyManager Basis abonnement is volledig gratis en biedt al heel veel handige informatie voor de gebruiker. Met BabyManager+ Informatief en BabyManager+ Advies krijgen ze meer functionaliteiten voor een klein bedrag per maand.
Iedereen kent dit verdienmodel wel van websites waarbij je advertenties voorbij ziet komen van schoenen die je gisteren online hebt bekeken. Met dit vedienmodel wordt de app gratis aangeboden maar er zitten display-advertenties in de app. Er wordt geld verdiend wanneer mensen op de ads klikken en bepaalde acties uitvoeren.
Dit businessmodel werkt goed in combinatie met een betaalde versie van dezelfde app. Gebruikers kunnen de gratis app downloaden en wanneer ze geen advertenties willen zien, schaffen ze gewoon de betaalde versie aan.
Wij begeleiden onze klanten van concept tot ver na release. Van applicaties die de luchtvaart een stuk duurzamer maken tot een video On Demand streaming service.
Bij de ontwikkeling van een app staat de eindgebruiker centraal. Wij richten ons daarom altijd op de meerwaarde die de app biedt voor de eindgebruiker.
Wij ontwikkelen apps met de laatste technieken en trends. Van blockchain apps tot streaming services. Met React Native tot Swift en van PWA tot native applicaties.
Geen downtime, bugs worden met prioriteit opgelost en jouw app blijft doen wat hij moet doen. Ook na update van het besturingsysteem.
Wil je een app ontwikkelen voor een bepaalde branche? Grote kans dat andere partijen binnen dezelfde branche ook geïnteresseerd zijn in jouw oplossing. In dit geval zijn whitelabel apps erg geschikt. Met dit verdienmodel laat je een app ontwikkelen die gemakkelijk omgetoverd kan worden voor verschillende toepassingen. Dit is een win-win situatie voor jou en andere partijen omdat jij maar één applicatie hoeft te ontwikkelen en onderhouden. Voor afnemers is het voordelig omdat zij niet de volledige kosten van een app dragen.
Een van de succesverhalen van een whitelabel app zijn de streaming apps van DutchChannels die wij hebben ontwikkeld. Door eerst een 'basis' app te ontwikkelen konden we gemakkelijker meerdere apps ontwikkelen voor DutchChannels.
Referral apps zijn meestal gratis voor gebruikers, maar niet voor aangesloten bedrijven. Een goed voorbeeld van een app met het referral verdienmodel is een app die vliegtickets verkoopt van andere websites. Zij krijgen vaak een deel van de marge van de ticketprijs of krijgen betaald per doorverwijzing. Deze manier van geld verdienen met apps is anders dan advertenties in een app, omdat de service die de app biedt een vergelijking van vliegtickets is. Knaek is een studentenkorting app die gebruikt maakt van het verdienmodel 'referral'.