Hoe ziet de vakantiebranche van de toekomst eruit? Worden resorts en vakantieparken volledig smart, duurzaam (energieneutraal) en steeds meer autonoom? Denk aan een zelfrijdende shuttlebus die bezoekers van A naar B brengt of een vakantiebungalow met een virtuele assistent waarmee gasten alles kunnen bestellen, openen of aan en uit kunnen zetten. Geen stoffige receptie meer (en onnodige contactmomenten) maar een volledig digitale maatwerk klant experience en geoptimaliseerde operationele processen: welkom bij de vakantie van de toekomst.

Eén ding is zeker: met de huidige COVID19 pandemie en de hevige concurrentie die gaande is moet de recreatiebranche digitaliseren. Iets wat recentelijk steeds meer lijkt te gebeuren als we kijken naar hotels en vakantieparken.

VEEL NIEUWE OPDRACHTEN IN DE RECREATIEBRANCHE

Het lijkt wel of de app-concepten voor de recreatiebranche ons om de oren vliegen. Hebben we net het elektronisch bagagelabel af voor de KLM reis-app van BAGTAG, zijn we alweer bezig met het ontwikkelen van een Digital Key voor Roompot vakantiebezoekers. We merken de laatste tijd een grote belangstelling naar slimme digitale oplossingen in de recreatiebranche. Een ontwikkeling waar wij, om meerdere redenen, volledig achter staan. Waarom is dat?

1. De apps zijn vaak complex van aard, hebben veel technische uitdaging en er valt enorm veel rendement te halen voor de klant. Kortom: onze programmeurharten gaan er sneller van kloppen.

2. Het is hoog tijd voor digitalisering in de recreatiebranche. De sector staat ten opzichte van andere sectoren nog maar in de kinderschoenen wat betreft technische hoogstandjes en het bieden van ultieme service met behulp van IT-oplossingen.

DIGITALISERING VAKANTIEPARKEN & HOTELLERIE

Het begrip ‘recreatiebranche’ is misschien nog wat breed. Als we de hele branche pakken dan moeten we navigatie- en reis apps ook meetellen in onze lijst van recreatie apps*, en dan loopt dit artikel de spuigaten uit. Wanneer we het in dit artikel over digitalisering en apps voor de recreatiebranche hebben dan verdelen we dit grofweg over een tweetal industrieën:

Digitalisering in vakantieparken
Digitalisering in de hotellerie  

TECHNISCHE INNOVATIE VAKANTIEPARKEN

We hebben misschien allemaal wel een kampeer (of glamping) avontuur beleefd waarin we vrolijk met een toilettas en een wc rol over de camping lopen. Maar de laatste maanden zijn de vakantie & bungalowparken pas echt in trek. Twee vakantiehuisverhuurders (Belvilla & Natuurhuisje.nl) hebben zelfs aangegeven zo’n forse stijging te zien in het aantal boekingen, dat dit is toegenomen 40% tot 100% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het AD noemde het ook wel een ‘ongekende piek in aantal binnenlandse vakantie huizen boekingen’. Ook het aantal hotelgasten lijkt weer gestaag aan te trekken.

Deze toename in het aantal boekingen is niet geheel onverwacht. Door COVID19 herontdekken we vakantie in eigen land en wordt een verre backpack vakantie misschien nog wat lastig. Deze toename in het aantal vakantiepark bezoekers is prettig voor de vakantieparken, maar brengt ook risico’s met zich mee. Hoe zorgen we er tenslotte voor dat iedereen zich netjes aan de anderhalve meter samenleving houdt in volgeboekte vakantieparken en hotels met drukke zwembaden of overvolle spa’s? Juist ja, met apps.

Recreatieparken zijn meer dan alleen toeristische recreatie

Laten we weer even terug gaan naar het begin. We hebben inmiddels flink wat vakantieparken over heel de wereld. In beginsel zijn vakantieparken voor toeristische recreatie bedoeld, maar inmiddels bezitten vakantieparken ook veel vaste bewoning als vakantiehuis of beleggersobjecten. Met de huidige situatie moet de industrie zich innoveren, net zoals de onderwijssector dat heeft gedaan in de afgelopen periode. Dit is noodzakelijk in de huidige anderhalve meter samenleving, maar ook omdat gasten nu eenmaal gewend zijn om steeds meer gemak en comfort om zich heen te hebben wanneer ze op vakantie gaan.

WELKE IT-OPLOSSINGEN VOOR DE RECREATIEMARKT KUNNEN WE ZOAL AAN DENKEN?

Natuurlijk blijft de charme van een camping het kamperen en het gebrek aan overmatige luxe (voor sommigen dan). Deze beleving wordt niet aangetast met de implementatie van digitale oplossingen. Apps zullen altijd een supplementaire functie hebben. Maar ze hebben juist de potentie om de vakantie prettiger te maken door meer gebruiksgemak te realiseren. Daarnaast zijn ze voor eigenaren van recreatieparken en hotels onmisbaar in de bedrijfsvoering: zo helpen apps processen te optimaliseren met een snelle ROI. Wat voorbeelden:

 Apps voor parkbeheer & hotelbeheer

Een app kan een uitstekende assistent zijn op zowel operationeel vlak als het verlenen van een extra service aan de gast. Denk hierbij aan geautomatiseerde slagbomen door middel van iBeacons of het aanvragen van roomservice of schoonmaak via een app op de smartphone. Voor het management kan dit veel efficiëntie opleveren doordat processen beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Daarnaast kan dit zorgen voor minder contactmomenten tussen individuen, wat niet alleen tijd oplevert maar ook een coronaproof beleid.

Een app kan operationele processen verbeteren wat zowel geld als tijd bespaard. Denk hierbij aan het inzichtelijk hebben van eventuele mankementen van een huisje voordat de gast arriveert waardoor de gast bij aankomst niet hoeft om te boeken, dit is automatisch al gedaan. Deze mankementen kunnen door bijvoorbeeld een service app worden bijgehouden, waarna een medewerker de problemen kan inzien en oplossen.

Meer luxe & comfort van het verblijf

Een app kan een vakantieverblijf aanzienlijk upgraden en voor meer luxe zorgen. Door het implementeren van domotica (het automatiseren van processen in een woning) krijgt de gast een unieke beleving en meer comfort. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Roompot Digital key, waarmee gebruikers de deur van een vakantieverblijf kunnen openen met de mobiele telefoon. Gebruikers hebben geen gedoe meer met een sleutel (erg geschikt voor grote groepen op wintersport vakanties).

Je kan natuurlijk veel meer toepassingen bedenken waarin een app een verblijf verbetert. Denk aan het bedienen van de lampen, het monitoren van de was op een TV app, etc, etc…

Een duidelijke en veilige informatiebron voor de gebruiker

Gebruikers vinden het prettig als ze alle informatie die ze nodig hebben direct kunnen vinden op een overzichtelijke plek. Denk hierbij aan één app waarin gebruikers alles kunnen vinden en doen wat ze nodig hebben. Zo kunnen gasten inloggen in een beveiligde omgeving en online reserveringen of bijboekingen doen, een fiets huren, een park plattegrond met GPS bekijken, een online menukaart met QR code opvragen, zich inschrijven voor geplande activiteiten in de agenda en nog veel meer…

WELKE TECHNISCHE INNOVATIES DOET DE RECREATIEBRANCHE NU AL?

Parkeigenaren en hoteleigenaren hebben niet stil gestaan in de afgelopen jaren. Zo is er op grote schaal geïnvesteerd in het aanleggen van nieuwe sport- en speelmogelijkheden, heeft het Hof van Saksen de grootste indoor-waterglijbaan van de wereld en wordt er veel geïnvesteerd in het moderniseren van vakantiewoningen en hotelkamers. Vorig jaar het Center Parcs nog een ‘luttele’ half miljard geïnvesteerd in het moderniseren van de vakantiewoningen. Inmiddels hebben bijna alle bungalows een smart TV*** en proberen ze de huisjes energie neutraal en innovatief te houden.

Er liggen hier echter nog erg veel kansen die momenteel niet worden benut. Zoals ook in de intro van dit artikel al aangegeven zijn er nog een scala aan mogelijkheden. Denk aan een autonome shuttlebus, een volledig smart ingerichte hotelkamer of vakantiebungalow die met een virtuele assistent bediend wordt en geen stoffige receptie meer.

Het creëren van een unieke gastbeleving en het identificeren van het eigen karakter is nu belangrijker dan ooit voor de recreatiebranche. Om een uniek concurrentievoordeel te verschaffen en meer omzet te genereren is wat ons betreft digitalisering de sleutel tot succes.

Benieuwd naar meer succesverhalen van digitale oplossingen in vakantieparken? Of werk je bij een hotel en/of vakantiepark en ben je benieuwd welke slimme oplossingen jouw business faciliteren in groei en gastbeleving? Neem dan vrijblijvend contact op.

Of bekijk eerst twee recente app projecten.

ROOMPOTDIGITAL KEY

ELEKTRONISCH BAGAGELABEL

* Niet dat we dat heel vervelend vinden. Het ontwikkelen van navigatie apps (of reis apps) is voor ons bijna een tweede natuur. Nieuwsgierig? Bekijk dan eens:

  • Onze eerste reis app ooit: onze eigen MotoTour app.
  • De Hymer Freeontour app voor kampeervakanties met een Hymer camper.
  • De BAGTAG app: een elektronisch bagagelabel waarmee vliegreizigers van airliners zoals KLM en Lufthansa online bagage kunnen inchecken.
  • De Lovemetender app. Kleinigheidje: de app werkt beter wanneer je in het bezit bent van een boot. *Sloep telt niet mee.

** Misschien hebben ze onze blog gelezen over de tien geboden van effectief beeldbellen.

*** Leuk voor onze TV apps van DutchChannels.