App offerte aanvragen: Wat moet je aanleveren

App offerte aanvragen: wat moet je aanleveren

Je hebt een geweldig concept voor een app en ziet je droom graag werkelijkheid worden. De volgende stap is vaak het opvragen van de offerte voor het ontwikkelen van een app. Maar wat moet je hiervoor aanleveren? In deze blogpost gaan we hier antwoord op geven.
Heb je alle benodigdheden al? Klik dan op de button hieronder.

Het opstellen van een app offerte is complex: zo zijn wij als app ontwikkelaar volledig afhankelijk van de informatie die de klant (jij?) ons geeft voor we dit kunnen opstellen. Is deze informatie niet nauwkeurig of onvolledig, dan kunnen wij geen accurate offerte opstellen (of helemaal geen). Het hebben van een duidelijk plan is de eerste stap in het app ontwikkelproces. Hiermee dek je het risico en vergroot je de kans op succes. Met een duidelijk plan, inclusief bijbehorende informatiestukken, toets je als app-eigenaar in spé de klantbehoefte en haalbaarheid van de app.

In dit artikel gaan we dieper in op de informatie die je moet aanleveren wil je een app offerte aanvragen. Zo helpen we jou op weg naar de realisatie van jouw app-succes!

Arrow right button secondary

De vraagdefinitie

De vraagdefinitie is het belangrijkste onderdeel wanneer je een eigen app laat maken. Voor een app ontwikkel bureau zoals wij, is dit belangrijk om een duidelijk beeld te krijgen van de verwachtingen en het doel van het project. Een app ontwikkelaar heeft een goed gedefinieerd conceptplan en app-doel nodig, willen ze er iets zinnigs over kunnen zeggen en een accurate offerte opstellen. Is het doel van de app niet duidelijk of zijn bepaalde concepten onvolledig, dan stuurt de ontwikkelaar je terug naar de tekentafel. Een goed uitgewerkt conceptplan en doel is ook voor de klant onmisbaar: zonder goede kaders en een gericht plan, is de haalbaarheid en het succesrato van een app erg laag.

Wat is een goed uitgewerkt plan?

Een goed uitgewerkt conceptplan bestaat uit in ieder geval de volgende onderdelen: de vraagdefinitie, scope en het (gewenste) budget.

Het verzamelen van de benodigde informatie en het uitwerken van een gedegen app concept is intensief en tijdrovend. Toch is het een onmisbare eerste stap. Het is namelijk een validatie voor jouw app-idee. Zo kom je erachter of er bijvoorbeeld al een alternatief bestaat, of de gebruiker behoefte heeft aan een dergelijke app en de haalbaarheid van de scope. Heb je recentelijk nog de zoektermen ‘wat kost een app‘ of ‘hoe lang duurt het ontwikkelen van een app‘ gebruikt? Grote kans dat je dan nog niet toe bent aan een op maat gemaakte offerte en verder de diepte in moet.

Zijn de requirements van de aanvraag nog niet duidelijk of kun je nog wat hulp gebruiken met het opstellen van een gedegen plan? Onze strategen en app ontwikkelaars kunnen je verder helpen. Als fullservice app ontwikkelaar geven we workshops om je te begeleiden en het concept glashelder te krijgen. Vraag hierover naar de mogelijkheden en neem contact op.

Accelerator Day bij Coffee IT

Zijn de requirements van de aanvraag nog niet duidelijk of kun je nog wat hulp gebruiken met het opstellen van een gedegen plan? Onze strategen en app ontwikkelaars kunnen je verder helpen. Als fullservice app ontwikkelaar geven we workshops om je te begeleiden in de startfase en het concept glashelder te krijgen. Vraag hierover naar de mogelijkheden en neem contact op.

Arrow right button secondary

Waarom kiezen voor Coffee IT?

Wij begeleiden onze klanten van concept tot ver na release. Van applicaties die de luchtvaart een stuk duurzamer maken tot een video On Demand streaming service.

De scope

De scope geeft de reikwijdte aan van een project. Het bepaalt welke factoren binnen de ontwikkeling vallen en welke daarbuiten. Een goed gedefinieerde scope bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Het doel van de app
  • De doelgroep
  • De functionaliteiten (functionele requirements)
  • De technische requirements
  • Aanvullende gegevens
  • App-marketingstrategie

Deze onderdelen geven zowel de ontwikkelaars als de klant een goed beeld van de ruggengraat van de app.

"Een goed gedefinieerde scope omvat het doel van de app, de doelgroep, de functionaliteiten, de backend en eventuele aanvullende gegevens en een marketing strategie."

Het doel en de doelgroep

Het doel van de app je eerste uitgangspunt. Stel vast welk doel de app heeft en welke doelgroep je ermee wilt bereiken. Welk (complex) probleem lost de app op of welke wens vervult de app? Als organisatie heb je vaak al een uitgebreide klantenbase of meerdere producten. De app moet supplementair zijn aan het product of de dienst en meerwaarde leveren voor de gebruiker. Ook al zijn er nog duizenden vergelijkbare apps in de stores: gebruikers moeten voor jouw app kiezen omdat ze jouw product of dienst (willen) gebruiken.

Soms merken we dat het doel van de app tevens de lastigste vraag is of klanten er nog onvoldoende over hebben nagedacht. Dit is zonde, met de miljoenen apps in de stores is het belangrijk dat dit gedeelte waterdicht is zodat jouw app de downloadoorlog overleeft, en het vermogen heeft om impact te maken. Er bestaan duizenden weinig onderscheidende apps in de stores die nooit worden gedownload, dat wil je voorkomen wanneer zowel jij als de ontwikkelaar zoveel energie en middelen hebben gestopt in de realisatie van de app.

Wat voor app doelen kun je zoal aan denken?

  • Verhogen van de (klant)tevredenheid (doelgroep = klanten of personeel)
  • Vergroten van het bereik of de merkbekendheid (doelgroep = klanten)
  • Optimalisatie van interne processen  (doelgroep = personeel)
  • Een extra service of dienst verlenen (doelgroep = klant, bezoeker of personeel)
  • Etc..

Dit zijn maar een paar voorbeelden. Een app kan een tal van doelen hebben. Organisaties kennen hun doelgroep vaak goed en hebben de behoeften van de doelgroep al in kaart, tenzij ze een nieuwe markt gaan aansnijden. Zorg dat je de doelgroep goed voor ogen hebt. Weet wie ze zijn, waar ze zijn, wat de demografische en sociale factoren zijn, welke behoeften en zijn en welk probleem jouw app oplost voor de doelgroep. Beoordeel op basis van deze gegevens of de vraag naar jouw app er is, en hoe haalbaar deze is. Zijn er bijvoorbeeld genoeg potentiële gebruikers om rendabel te zijn en de investeringen terug te verdienen?

Handige tools: doelgroeponderzoek, concurrentieanalyse, persona’s, deze checklist, verdienmodellen voor een app

De funcitonaliteiten

Hier wordt het iets technischer: de functionaliteiten. Welke functionaliteiten moet de app hebben? Welke zijn een ‘need to have’ en een ‘nice to have’? Functionaliteiten bepalen voor een groot deel de kosten van een app. Elke functionaliteit brengt kosten met zich mee, deze verschillen per functionaliteit en oplossing. Een aantal functionaliteiten waar je aan kunt denken:

  • Inlogfunctie/inlogscherm
  • Optie voor aanmaken eigen account
  • Koppeling met social media
  • Favorieten toevoegen
  • Zoekfunctie integreren
  • Pushnotificaties sturen
  • Plattegrond of GPS integratie
  • Koppeling met datatracking (bijvoorbeeld Firebase of Analytics)
  • Etc…

Maatwerk app ontwikkelen

Er zijn uiteraard nog meer functionaliteiten toe te voegen aan de lijst. Het is goed om te bepalen welke nodig zijn in de app en welke eventueel later toegevoegd kunnen worden bij een app update.

Houd er rekening mee dat naast de extra kosten die functionaliteiten met zich meebrengen, de privacywetgeving en regelgeving van de stores ook meespelen. Zo mogen functionaliteiten alleen worden toegevoegd wanneer ze informatie bevatten van gebruikers die nodig zijn voor het goed functioneren van de app.

Wij geven regelmatig berichtgevingen op onze site over aangescherpte richtlijnen.

Handige tools: roadmap, MVP ontwerp, requirements document

De technische requirements

De technische requirements (ook wel prosesrequirements) bepalen de gebruikte techniek van de app en worden ontwikkeld in de backend. De backend houdt de app draaiende op de achtergrond (backend, dus). Het backend gedeelte is niet direct zichtbaar voor de eindgebruikers van de app maar is wel noodzaak voor het functioneren ervan. Vaak hebben organisaties al een omgeving of systeem waar de app gekoppeld aan kan worden (API’S). Wanneer dit er nog niet is en de app ontwikkelaar de backend moet ontwikkelen, dan kost dit logischerwijs meer ontwikkeluren.

De backend van een app moet goed in elkaar zitten. Zo moet je goed nadenken over de backend architectuur, QA (Quality Assurance) en beveiliging. Daarnaast is het nodig om de app techniek te kiezen. Voor welk platform wordt de app gebouwd en met welke programmeertaal? Wil je bijvoorbeeld een native app die specifiek wordt ontwikkeld voor iOS of Android of wil je een hybride app of web app die direct voor beide gebruikers toegankelijk is?

Een aantal technische requirements kunnen zijn:

  • Koppeling met datatracking (bijvoorbeeld Firebase of Analytics)
  • Koppeling met een eigen informatiesysteem of bedrijfs-API
  • Een eigen CMS systeem implementeren

Handige tools: deze app-technieken keuzegids

Aanvullende informatie

Als je bovenstaande onderwerpen allemaal hebt verwerkt dan heb je waarschijnlijk nog een aantal randvoorwaarden waarvan jij denkt dat ze bijdragen aan het project. Dit kunnen een tal van randzaken zijn zoals het integreren van de huisstijl van een organisatie of iets wat je graag terug ziet in de app.

Laat ons ook weten wie de contactpersoon of projectleider wordt, en hoe je de communicatie verwacht te plannen. Onze voorkeur gaat uit naar iemand met een technische achtergrond of kennis, maar dit is niet verplicht. Snel kunnen schakelen tijdens het ontwikkelen van de app is daarentegen belangrijk om het traject soepel te laten verlopen en eventueel in te spelen op kansen in de markt.

Arrow right button secondary
Arrow right button secondary

Wij (door)ontwikkelen apps voor miljoenen gebruikers

Al meer dan 10 jaar ontwikkelen wij apps die gebruikt worden door miljoenen gebruikers. Wij vertalen complexe problemen naar intuïtieve oplossingen die impact maken.

Prijsvrij Vakanties

Alle boekingsgegevens overzichtelijk op de telefoon dankzij de Prijsvrij Vakanties app. Met deze Digitale Reisassistent hebben reizigers alle informatie over de booking, reisdocumenten en extra's bij de hand. Zo gaan al meer dan 100k reizigers elk jaar zorgeloos op vakantie.
Image CMS coffee it
Prijsvrij vakanties

Bagtag

Reizen met bagage net zo comfortabel maken als zonder bagage. Ontdek BAGTAG, de ultieme reisgenoot voor de frequente vlieger. Check eenvoudig je bagage in zonder incheckbalie met het elektronische bagagelabel. Beter voor het milieu en jouw tijd.
Image CMS coffee it
bagtag_app

BabyManager

Juiste informatie bieden aan (toekomstige) ouders. Al jaren is er een tekort aan kraamverzorgenden, die tijdens deze periode de grootste bron zijn van handige tips en advies. BabyManager heeft zo al meer dan 15.000 toekomstige en kersverse ouders geholpen.
Image CMS coffee it
babymanager_app

In-Lite

Bedien je tuinverlichting overal met de in-lite app, Google Home en Alexa. Motion sensors en routines zorgen voor de perfecte timing. Zowel online als offline te bedienen via Bluetooth Low Energy. De app heeft maandelijks 12.000 actieve gebruikers en meer dan 35k tuinen bevatten in-lite lampen.
Image CMS coffee it
In-Lite_project_image
Arrow right button secondary

Neem contact op

Job staat voor je klaar.

Jouw app laten maken? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.