Hoe koppel je een app aan een bestaand systeem?

Hoe maak je een app in 7 stappen

Wil jij een app laten maken die gekoppeld is met een bestaand systeem en wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Zoek dan niet verder! In deze blog nemen we je, in Jip en Janneke taal, mee in hoe een koppeling werkt en waar je rekening mee moet houden. Ben je ook opzoek naar een overzicht van de stappen om een app te laten ontwikkelen? Bekijk onze andere blogs dan ook eens.Heb jij een bestaande website en wil jij dat de data getoond wordt in de app? Of wil jij gebruik maken van een een Facebook login of een koppeling van jouw app met SalesForce? En heb je geen idee wat hierbij komt kijken? Dan is deze blog wat voor jou. Wij proberen je in deze blog mee te nemen in hoe een koppeling gemaakt kan worden, of een koppeling mogelijk is, het in kaart brengen van je eigen verwachtingen en tot slot hoe je zelf kan inschatten of een koppeling mogelijk is. Heb je na het lezen van deze blog toch nog vragen? Stuur ons dan een mailtje!Hoe koppel je jouw app aan een extern bestaand systeem?

Hoe werkt een koppeling?

Allereerst een 'koppeling' is een verzamelbegrip. Er zijn verschillende niveaus van koppelingen die gemaakt kunnen worden.Zo is er een koppeling waarbij de app heel beperkt controle heeft over wat de koppeling inhoudt. Een Facebook login knop is een typisch voorbeeld van dit type koppeling. Apps kunnen namelijk niet bepalen hoe de Facebook knop eruit ziet en zijn ook nog gebonden aan regels van Facebook, maar ook van Apple (in het geval van een iOS app) over de plaatsing van de Facebook knop. We spreken hier over Facebook, maar dit geldt voor de meeste externe koppelingen waarbij inloggen mogelijk wordt gemaakt, denk aan: Microsoft Active Directory, Facebook, Instagram of bijvoorbeeld LinkedIn. Andere voorbeelden van een koppeling zijn: Koppelen van videobeldiensten (zoals Zoom), koppelen Een ander type koppeling is een koppeling waarbij enkel data van een extern systeem wordt gehaald en/of weggeschreven. Zo kan je bedrijf bijvoorbeeld SalesForce gebruiken om klanten bij te houden en kan de wens bestaan dat elke app gebruiker ook in SalesForce geregistreerd wordt. In dit geval spreken we over een koppeling door middel van een API. Een API kun je het beste zien als een openbare beschrijving voor developers van hoe data gehaald en geschreven kan worden van een systeem. Het kan zo zijn dat er kosten gerekend worden voor het verkrijgen van toegang tot de API, informeer daarom altijd van te voren bij het systeem dat je wilt gaan koppelen.Kan ik een koppeling met dit systeem realiseren?

Als je tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand. Daarom is het belangrijk om je specifiek te richten op één bepaalde doelgroep. Voor deze doelgroep moet je uniek zijn. Dit is je USP (Unique Selling Point). Wanneer jij de behoefte van de klant kan achterhalen en kan verbinden aan jouw USP kun je dit gebruiken om je app mee te vermarkten. Dit is ook een belangrijk onderdeel om te vermelden in het businessplan. Hier zullen we bij het vermarkten van de app verder op ingaan. Wat verwacht ik precies van de koppeling?

Het is verstandig om te beginnen met valideren van je app businessplan voordat jij jouw idee uitwerkt tot concreet plan. Je wilt weten wat de behoefte is van jouw doelgroep en of jouw idee de juiste oplossing is. Zo weet je zeker dat jij toegevoegde waarde kan bieden. Zo voorkom je dat jouw doelgroep het probleem niet herkent of dat de concurrent al een betere oplossing heeft.  Een goede tip om jouw app idee te valideren is door een advertentie op Facebook te plaatsen. Met een budget van 100 euro kun je al meten of jouw doelgroep geïnteresseerd is in de app. Selecteer een specifieke doelgroep en geef aan welk probleem jij gaat oplossen. Wanneer Facebookgebruikers op de advertentie klikken komen ze op een landingspagina. Hier kunnen zij zich inschrijven voor wanneer de app live is. Zo zie je meteen hoeveel interesse er is en of de doelgroep behoefte heeft aan jouw app. Hoe kan ik (zelf) eenvoudig inschatten of een koppeling mogelijk is?

In de appwereld zijn er een aantal veelgebruikte verdienmodellen. Je kunt bijvoorbeeld je app aanbieden op abonnementsbasis. Bij dit model betalen gebruikers maandelijks een vast bedrag per maand om gebruik te kunnen maken van de app. Een tweede optie is door een freemium model te gebruiken. Je biedt dan jouw app gratis aan in de App Store. Gebruikers kunnen dan gratis gebruik maken van de basisfuncties. Maar zodra de gebruiker gebruik wil maken van de premium functies moet hij hiervoor betalen. Meestal wordt dit dan gedaan op abonnementsbasis. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker kennis kan maken met de app waardoor de kans op aankoop groter wordt. Een andere optie is om je app te gebruiken als verkoopkanaal. Even terug naar het voorbeeld van de koffie. Hier zou een webshop app van goede toegevoegde waarde kunnen zijn. Via de app kun jij jouw koffie verkopen of zelfs jouw koffie aanbieden op abonnementsbasis. Je ziet steeds vaker dat webshops ook een webshop app laten maken. Dit wordt niet alleen gedaan om de gebruikersvriendelijkheid te bevorderen maar ook om herhaalaankopen te stimuleren. Accelerator day

Voordat je begint aan het ontwikkelen van een app heb je al een hele hoop om over na te denken. Je kunt er ook voor kiezen om dit samen met een groep van app experts te doen. Hiervoor hebben wij de Accelerator Day in het leven geroepen. Wij bedenken dan in een dag een ijzersterk fundament voor jouw app idee.

Structuur en grafisch ontwerp

Nadat we het plan voor de app geformuleerd hebben is het tijd voor de designfase. Hierin maken wij een goed ontwerp waarin de structuur van de app uitgedacht wordt. Dit is een belangrijke fase omdat hier bepaald wordt hoe de gebruiker kan navigeren door de app. Wanneer je een app laat maken om koffie te verkopen wil je weten wat de stappen zijn die de gebruiker doorloopt voordat hij/zij een bestelling doet. Deze stappen worden weergegeven in een flowchart en getest bij de doelgroep. Hoe beter de flowchart hoe prettiger de app aanvoelt voor de eindgebruiker. Een succesvol design is dus niet alleen mooi maar ook functioneel. Zoals genoemd denk je als designer na over de verschillende stappen, visuals en functies. Ook kijken wij naar het UX (user experience) en UI (user interface) design. Nadat het design helemaal is goedgekeurd is het tijd om de app te programmeren.

Programmeren van de app

Wanneer jij een app laat maken dan kun je de app ontwikkelen in drie verschillende (programmeer) vormen. Deze vormen zijn native apps, hybride apps en web apps. Afhankelijk van welke functies jij wilt gebruiken in de app kun je een keuze maken tussen deze verschillende vormen.

Native apps

Wanneer jij een app wilt ontwikkelen met de meest complexe functies is een native app de beste optie. Een native app is een app wat ontwikkeld is in de grondtaal van het besturingssysteem. iOS wordt dan geprogrammeerd in (Swift) en Android in (Kotlin). Hierdoor is het mogelijk om zeer complexe functionaliteiten toe te voegen. Het nadeel van een native app is dat de ontwikkelkosten gemiddeld hoger liggen dan een hybride app.

Hybride app

Een hybride app wordt één keer ontwikkeld en werkt meteen op iOS en Android apparaten. De ontwikkeltaal hiervoor is react native, oorspronkelijk bedacht door Facebook. Wanneer jij een uitgebreide app wilt zonder de meest complexe functies is het verstandig om een hybride app te ontwikkelen.

Web app

Wanneer je een applicatie wilt wat direct draait op het web dan is een web app de meest geschikte optie. Dit zijn apps die je niet hoeft te downloaden in de app store maar gewoon kunt vinden via de zoekmachine van Google. Een goed voorbeeld van een web app is de lerende ambtenaar. Wanneer jij jouw webshop app wilt ontwikkelen om koffie te verkopen kun je kiezen tussen een van deze drie programmeer vormen. Wil je een downloadbare app met alleen een inlogfunctie en een bestelknop dan is het slim om een hybrid app te laten ontwikkelen. Maar wanneer jij wil dat gebruikers aan de hand van een QR code koffie kunnen scannen of in de app hun pakket kunnen traceren dan is het verstandig om een native app te laten maken.

App testen en fouten oplossen

Nadat wij de app ontwikkeld hebben gaan we proberen om de app te slopen! Letterlijk, we hebben werknemers in dienst die gespecialiseerd zijn om alle fouten in een app op te sporen. Met oog voor detail en opperste concentratie wordt jouw app van A tot Z gecontroleerd. Dit doen we omdat we 100% zeker willen zijn van een goede app release. Het zou zonde zijn wanneer wij jouw app lanceren terwijl er nog een paar fouten in zitten. Mochten onze app testers fouten vinden dan lossen wij deze meteen voor je op! Weer terug naar de koffie webshop app. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers een fout in de webshop vinden. Dit komt misschien wat onprofessioneel over en heeft een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Een voorbeeld zou kunnen zijn waneer bezoekers, wanneer ze met iPhone afrekenen, niet bij de kortingscode kunnen terwijl dit op Android wel kan. Dit probleem zou dan al bij de testfase verholpen moeten zijn.

De release van de app

Ben je helemaal tevreden over het design, staan alle functies in de app en is de app meer dan 100 keer getest door onze testers? Dan is het tijd voor de release! Het moment waar we allemaal op hebben gewacht. Wij zorgen voor een zorgeloze exploitatie, support en natuurlijk een goede fles champagne. Voordat jouw app live gaat hanteren we een uitgebreide app release checklist. Dit doen we omdat dit het belangrijkste moment in het proces is. Hier wil je er natuurlijk niet achter komen dat er bijvoorbeeld content mist, functies niet werken of afbeeldingen niet scherp zijn.

Onderhoud en updates

Wanneer de app eenmaal live staat wil je dat de app live blijft. Dit is immers een belangrijke inkomstenbron voor jouw onderneming. Hiervoor hebben wij de SLA (service level agreement) in het leven geroepen. Op basis van dit contract kun jij je applicatiebeheer uitbesteden. Jij regelt dan de business, wij regelen de rest.

Updates en bugs

Als app beheerder is het belangrijk om je app veilig en up to date te houden.  Dit doe je door de app eens per half jaar te updaten. Een software update zorgt ervoor dat de app goed blijft werken maar kan ook leiden tot fouten of bugs. Met een SLA zullen wij deze fouten actief monitoren en direct oplossen. Ook zullen onze app testers jouw app controleren na elke software update. Hierdoor weet je zeker dat de app 100% optimaal werkt.

Beveiliging en doorontwikkeling

Wanneer jij je beheer uit handen geeft kunnen we er ook voor kiezen om jouw data te beveiligen. Wij zorgen ervoor dat alle data veilig opgeslagen wordt en bij het versturen van data alles encrypted is. Daarnaast is het ook mogelijk om op een vaste uurbasis jouw app door te ontwikkelen. Dit kunnen we doen op basis van gebruikersdata of nieuwe functies die jij als app beheerder wil toevoegen. App onderhoudskosten

De app onderhoudskosten hiervoor zijn volledig afhankelijk van de complexiteit van de app, het aantal gewenste uren en of je alles uit handen wilt geven of maar een deel. Samen zoeken we naar de beste balans zodat we een goede SLA kunnen opstellen voor optimaal resultaat.

APP MARKETING

Nadat jouw app live staat en goed onderhouden wordt is het niet onbelangrijk om goede app marketingcampagne(s) uit te voeren. Laten we weer de ontwikkelde koffie app erbij pakken. Nu deze app het hele traject heeft doorlopen wil je natuurlijk een hoop nieuwe klanten zodat jij de app snel kunt terugverdienen. Dit doen we door in store app promotie, online en offline promotie en door te blijven optimaliseren. Hieronder staan de termen uitgelegd.

In store app promotie

Wij kunnen jouw app binnen de app store promoten. Dit doen we door je pagina te A/B testen of een ASO (app store optimalisatie) strategie door te voeren. Bij ASO marketing is het de bedoeling om met zoekwoorden meer bezoekers naar je app pagina te sturen. Vervolgens willen wij dat de bezoekers optimaal converteren. Dit doen we met A/B test waar we kijken welke afbeeldingen, teksten of titels het best converteren.

Online en offline promotie

Ook buiten de appstore kunnen wij je applicatie promoten met verschillende marketingcampagnes. Online kun je gebruik maken van een website, Google Ads, Youtube advertenties en nog veel meer. Ook kun wij je app offline promoten door gebruik te maken van billboards, flyers of op beurzen. Dit is helemaal afhankelijk van het doel van je app en wat de ROI (return on investment) is.

Blijven optimaliseren

Wanneer jij een kwalitatieve app hebt met een duidelijke USP dan heb je kans dat je in de App Store gepromoot wordt. De uitgelichte sectie van Apple App Store is hier een goed voorbeeld van. Het geheim: blijven optimaliseren; van de kwaliteit van je app tot de verschillende marketingcampagnes.

Tot slot Een goede app is dus niet zomaar ontwikkeld. Naast de complexe techniek zit er achter de app ook een heel businessplan. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Onze aanpakkers staan voor je klaar om jouw complexe probleem te vertalen naar een intuïtieve oplossing! Heb jij een idee voor een nieuwe app? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Fabian Giger

January 1, 1970

Gerelateerde blogs