Afhankelijk van de specificaties van jouw app moet je rekening houden met een budget ergens tussen de €10.000 euro voor een simpele app zoals een nieuws-app en de €200.000 voor een complexe app die bijvoorbeeld domotica of VoIP mogelijk maakt. Een gemiddelde multi-platform app in Nederland kost tussen de €50.000 en €100.000. Met deze flinke bedragen is het belangrijk om een businessplan op te stellen, zelfs als je jouw idee eerst klein op wilt zetten.

De minimale eigenschappen van een businessplan zijn:

  • Het type app
  • De unieke verkooppunten (USP's)
  • Markt analyse
  • Geschatte marketingskosten
  • Geschatte winst
  • Marketingplan
  • Verwachte winst en verlies onderbouwing
  • Break-even analyse
  • Cash flow voorspelling
  • 5 jarenplan

Dit artikel geeft je een goede basis om te beginnen met je businessplan zodat jij meer kans op succes hebt met jouw app. Wil je hulp bij het opstellen van jouw businessplan? Bekijk dan de Accelerator Day waar we van concept idee werken naar een gefundeerd plan.

WAAROM EEN BUSINESSPLAN VOOR EEN APP

Het is voor jou en je potentiële investeerder belangrijk om te weten waarom je precies een app nodig hebt. De iOS App Store heeft meer dan 2,2 miljoen apps en de Google Play Store zit al rond de 3 miljoen apps. Iedere app categorie heeft honderden bijna identieke apps, waarvan merendeel gratis te installeren is. Dus wat is de reden dat gebruikers jouw app zullen installeren? Volgens David van der Loo, eigenaar van App Specialisten, zijn er vier redenen waarom apps gedownload worden:

Een app wordt gedownload om deze vier redenen: Nut, plezier, sociale invloeden en kritische massa.

Een slimme manier om erachter te komen wat de ‘why’ van jouw app is, is door te kijken naar de problemen die jouw app probeert op te lossen. Een andere ‘why’ kan een tekortkoming van andere soortgelijke apps zijn.

Het succesvol opstellen van je ‘why’ is de eerste stap. Daarna is het belangrijk om je markt te valideren en de grootte van je markt in te schatten.

app downloaden redenen

HET VALIDEREN VAN JOUW BUSINESSPLAN

De belangrijkste stap in het plan is het valideren van jouw idee. Is er daadwerkelijk vraag naar jouw app idee? Een van de goedkoopste manieren om erachter te komen is door middel van Facebook advertenties. Zorg voor een budget van €100 en test je idee op diverse doelgroepen. Leidt het publiek naar een landingspage en meet het resultaat. Wij hebben dit ook gedaan in het Google Startup weekend Utrecht 2016 met ons concept Roomie en kwamen erachter dat 17.000 mensen interesse hadden in een betere manier van het vinden van een kamer.

app doelgroep test

Het is belangrijk om de interesses van de markt te meten. Dit kun je doen door gebruik te maken van Google Trends. Jouw app zou zich moeten richten op een groeiende markt. Google Trends geeft je hier een goed beeld van.

Wanneer je aan een disruptive/innovatief idee werkt (zoals Uber) zal Google Trends je echter geen duidelijkheid bieden.

Google Trends business plan

Bekijk de hoogst gerankte apps in jouw app categorie van zowel betaalde als niet betaalde apps en zoek uit wat zij het beste doen. Lees de reviews van deze apps en zie waarom mensen van deze app houden en nog belangrijker wat er mist aan deze app.

Beantwoorde de volgende vragen wanneer je een concurrent analyseert:

  • Waarom is deze app succesvol?
  • Wat is de rank en is deze consequent?
  • Waarom vinden mensen deze app geweldig?
  • Is de gebruiker van deze app een die hard fan?
  • Lokt deze app de gebruiker in een snelle koop?
  • Lost deze app enigszins hetzelfde probleem op?
  • Ben of zou ik fan kunnen zijn van deze app?
  • Wordt deze app vaker dan één keer gebruikt?
  • Hoe wordt deze app aan de man gebracht?
  • Wat is de oneerlijke voorsprong die deze app heeft?
  • Wat kost de app en welke in-app aankopen zijn er?

Deze concurrentie analyse is niet te doen in een dag. Je moet de concurrentie namelijk over een periode van tijd in de gaten houden om meer conclusies te kunnen trekken.

Het is ook mogelijk om de top app charts van iOS apps te gebruiken.

top charts app store

Natuurlijk is het ook slim om apps als App Annie of Sensor Tower te gebruiken om meer informatie over je markt te vergaren en in te zien wat jouw concurrentiepositie is. Ook het goed uitvoeren van vragenlijsten kan zorgen voor unieke kansen en problemen van jouw doelgroep. Bovendien heeft het goed uitvoeren van vragenlijsten een goede waarde voor jouw businessplan.

De belangrijkste vraag die je een gebruiker moet stellen is: ‘Welke feature moet er in zitten zodat jij deze app zonder na te denken zou downloaden?’

Met deze stappen is het mogelijk om een goed gevoel van de markt en de concurrentie  te krijgen. Laten we verder kijken naar de inhoud van je businessplan.

Het maken van een krachtig businessplan

Je businessplan zou ten minste moeten bevatten:

USP VAN DE APP

Wat is de unique selling point (USP’s) van jouw app? Dit is gerelateerd aan de ‘why’ van jouw app maar vertelt ook waarom jouw app beter is dan de concurrentie. Jouw USP’s vertellen hoe jij de markt benadert, hoe jij jouw bericht overbrengt en hoe jij support levert voor jouw app. Ook vertellen jouw USP’s hoe jouw app zich verhoudt tot de concurrentie.

Persona's

Hoe ziet jouw eindgebruiker er uit? In de vorige fase heb jij onderzocht wie jouw eindgebruikers zijn. Het is mogelijk dat deze eindgebruikers zich in meerdere persona’s bevinden. Een persona is een representatie van een typische eindgebruiker van jouw app. Zo kan een datingsapp persona zich richten op single Nederlanders met modaal inkomen tussen de 30-40 jaar oud. Hoe gedetailleerder jouw persona’s staan beschreven hoe meer waarde jouw businessplan heeft.

Stel persona’s als volgt op:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Relatiestatus
  • Inkomen

Naast deze generieke informatie is het ook belangrijk de volgende eigenschappen te noteren:

  • Omgeving waarin de app wordt gebruikt
  • Prijs gevoelig of waarde gevoelig
  • Hobby's
  • Persoonlijke doelen
  • Cultuur invloeden
  • Favoriete apps/websites
  • Houdt van innovatie ja/nee
  • Frustraties
  • Uitdagingen

Hoe gedetailleerder jij in gaat op je eindgebruiker, hoe beter jouw marketingstrategie opgesteld kan worden.

Marketing en promotie

Afhankelijk van jouw doelgroep kun je grofweg kiezen uit de volgende kanalen kiezen om te zorgen voor conversie naar jouw app:

  • Aangemoedigde installaties
  • Organische installaties (Door middel van zoekmachine optimalisatie)
  • Social Media
  • Retargeting campagnes (Je laat op andere websites, zoals nu.nl, alleen advertenties zien aan mensen die jouw website al eens hebben bezocht).
  • App store optimalisatie (Hogere rang in de Apple Store/Play Store)
  • Push notificaties
  • Partners
  • TV-advertenties
  • Mobiele app advertenties
  • Content marketing
  • Public Relations
  • Email marketing
  • Evenement marketing
  • Coupon/flyer marketing

Deze kanalen geven je een afwisselende return of investment (ROI) en je zal deze statistieken naast onder andere aankoopconversie moeten leggen wil je hieruit goede conclusies kunnen trekken.

Het is ook belangrijk een go-to-market strategie op te stellen, deze zal ook afhangen van de marketing kanalen die jij hebt gekozen. Wanneer je deze hebt opgesteld dan is het tijd om een financieel plan op te stellen.

Mobiele app businessplan financiën

Apps met een hoop gebruikers hebben vaak al een hoop financiële middelen. Laat je hierdoor niet weerhouden om goede inschattingen te maken over een aantal belangrijke financiële metrics.

Gebruikersacquisitie kosten

Gebruikersacquisitie kosten zijn het meest kritische meetpunt voor ieder bedrijf.

In de context van mobiele apps moet je kijken naar de cost per installation (CPI). Wil jij nog een laag dieper, kijk dan naar de kosten per conversie tot aankoop. Er zijn namelijk altijd gebruikers die jouw app installeren en daarna gelijk weer weggooien.

Ondanks dat goed gevestigde bedrijven exacte CPI hebben, kun jij er ook achter komen wat ongeveer de CPI van jouw app is. Je kunt hiervoor kijken naar diensten als Fiksu. Bijvoorbeeld om uit te vinden hoeveel het kost jouw doelgroep te bereiken en hoge kwaliteit gebruikers te krijgen. Dit getal neem je op in je businessplan.

Waarde in de toekomst

De lifetime value (LTV) van de klant is de hoeveelheid geld die je gemiddeld verdient aan een klant. Dit getal geeft de financiële haalbaarheid van jouw app aan. Een lage LTV en weinig klanten kan leiden tot het einde van jouw app. Er zijn online diverse LTV calculators te vinden en zolang de ingevoerde cijfers te verantwoorden zijn zit je goed wat betreft LTV.

ltv

Burn Rate, Cash Flow en Runway

Hoeveel geld verwacht je te besteden per maand? Inclusief alles, van salaris tot freelancer kosten tot overheadkosten en hosting. Dat is je burn rate, een kostenpost die je zo laag mogelijk wilt houden. Deze sectie in je businessplan moet ook de runway bevatten, die berekent kan worden met de volgende formule:

Runway = (Totale cash in bedrijf) / (Burn Rate)

De runway geeft dan aan hoelang jij nog kunt ondernemen voordat al het geld op is. Het is ook belangrijk je cash flow uit te schrijven. Zo kom je erachter wanneer je in de problemen kan komen.

Ook zul jij een kosten/baten analyse moeten doen. Op korte termijn zullen je kosten hoger zijn dan de opbrengsten. Hiervoor heb jij je runway als formule. Maar op lange termijn wil je natuurlijk gaan verdienen aan je app. Zet alle kosten onder elkaar en weeg dit af tegen de verwachte omzet. Kom je uit op een positief getal dan weet je dat je goed zit.

Business Model

Hoe wil je geld gaan verdienen aan jouw app? Meeste apps richten zich eerst op gebruikersgroei boven inkomsten en verdienen later in het proces. Lees hier meer over de verschillende verdienmodellen en over de voor- en nadelen.

Je wilt erachter komen hoeveel jij een gebruiker kunt laten betalen. Eerst zul je dan moeten kijken naar hoeveel jouw concurrentie rekent voor een soortgelijke service. Je kunt ook onderzoek doen naar hoeveel jouw eindgebruikers bereid zijn te betalen om het probleem op te lossen.

Winst en verlies

Als laatste is het belangrijk dat jouw businessplan een winst en verlies begroting bevat die rekening houdt met de benodigde afhankelijkheden en cijfers. Deze dient goed te worden onderbouwd en voor een minimale periode van een jaar uitgeschreven zijn.

Conclusie

Als jij in de fase zit waarin je nog geen app hebt, dan moet je nog niet teveel tijd stoppen in het opstellen van een businessplan. Wanneer je werkt naar de lancering van de app en het brengen naar de markt kom je erachter dat toch een hoop van je aannames een revisie nodig hebben. Maar als je dit proces volgt en je stelt een basis businessplan op dan is dit een goede leidraad in de bouw van jouw app en verspil je geen tijd. Ben jij er klaar voor om een prototype te laten ontwikkelen of om jouw app volledig te laten realiseren? Neem dan contact met ons op, wij kunnen je helpen van idee tot onderhoud.

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN HET ACTUELE NIEUWS?VOLG ONZE SOCIAL MEDIA ACCOUNTS.

Marketeer

NEEM CONTACT OP

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek

CONTACT

Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek
Marketeer