Geld verdienen met apps, de verschillende business modellen op een rij

Apps zijn razend populair. Nederlandse smartphonebezitters hebben er gemiddeld zo’n twintig op hun telefoons geïnstalleerd. Dagelijks komen er nieuwe toepassingen bij. Ze vinden veelvuldig hun weg naar de smartphone. Was een app in de begintijd vaak alleen te downloaden als je er voor betaalde, tegenwoordig zijn veel van die applicaties gratis.
Hoe kan u als entrepreneur nog geld verdienen met het laten maken van een app? Welke strategische business modellen zijn het meest aantrekkelijk voor uw app?

Apps verkopen

Dit is een van de oudste business modellen op de applicatie markt en ook een van de minst aantrekkelijke. Door de enorme hoeveelheid apps die tegenwoordig gratis worden aangeboden, is het aandeel verkochte apps de afgelopen jaren flink gedaald. Dat neemt niet weg dat er nog steeds applicaties worden verkocht. Google Play van Android en de Apple- en Microsoft store bieden ze tenslotte niet voor niets aan. Vooral gebruikers van de iPhone zijn eerder geneigd om te betalen voor een applicatie.
Een ontwikkelaar moet vandaag de dag echter wel met iets heel bijzonders komen om er ook daadwerkelijk goed mee te verdienen. Het moet een toepassing zijn die mensen echt heel graag willen gebruiken zodat je er veel van kunt verkopen. Want de meeste apps leveren vaak minder dan een euro op. Daarvan moet een ontwikkelaar ook nog eens 30% afstaan aan de online winkel. Alleen een kwalitatief hoogstaande app die meerwaarde biedt en ook nog eens uitblinkt in innovativiteit en originaliteit, heeft kans van slagen om massaal door het publiek te worden aangekocht. Ook apps die juist gemaakt zijn voor een kleine specifieke groep kunnen succesvol zijn, mede omdat die, dankzij het exclusieve karakter, voor hogere prijzen kunnen worden aangeboden.

Advertenties plaatsen

Het is een doorn in het oog van velen, advertenties die opeens opduiken bovenaan je schermpje. Gebruikers van mobiele apps zijn er geen liefhebber van en het veelvuldig verschijnen van reclame kan een belangrijke reden zijn om de toepassing van de telefoon te verwijderen. Advertenties plaatsen in apps werkt volgens hetzelfde principe als het cost-per-click systeem van Google Adsense zoals u dat op veel websites tegenkomt. Adverteerders betalen voor een klik wat dan deels ten goede komt aan de ontwikkelaars. Dat reclames in apps weinig populair zijn, is ook bij de adverteerders bekend. Ze zijn dan ook niet bereid om veel te betalen voor een impressie en een klik. Dergelijke advertenties leveren daarom hoogstens een paar centen op. Om geld te verdienen met advertenties moet u dus een toepassing ontwikkelen die heel veel wordt gebruikt zodat het voldoende klikken genereert. Een andere mogelijkheid is het maken van een groot aantal apps die allen draaien op advertenties. Samen kunnen ze zorgen voor een aantrekkelijke bron van inkomsten.

Freemium apps

Een logisch gevolg van de dalende verkoop zijn de zogenaamde freemium apps. Een business model dat de laatste jaren enorm in belang is toegenomen. Door de app gratis aan te bieden is de drempel laag, wat de kans groter maakt dat deze veel gebruikers gaat opleveren. De consument is tegenwoordig niet meer zo gauw bereid te betalen voor een nieuwe toepassing. Hij wil het uitproberen en weten of het hem bevalt of niet. Vandaar dat hij eerst de ‘free‘ versie installeert voordat hij eventueel van de ‘premium‘ versie gebruik gaat maken. Die betaalde versie biedt natuurlijk een aantal extra mogelijkheden die in de gratis versie ontbreken. Vooral bij spelletjes wordt dit verdienmodel dat ook wel in-app aankopenwordt genoemd, vaak gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het populaire spelletje Candy Crush Saga. De gratis versie biedt maar een beperkt aantal levens. Door middel van een betaalde upgrade kan de levensduur worden verlengd.
Het is voor een ontwikkelaar van bijvoorbeeld kennisspelletjes interessant om de speler een aantal levels gratis te geven. Heeft hij de smaak eenmaal te pakken en heeft hij het hoogste niveau bereikt in de gratis versie, dan is hij waarschijnlijk wel bereid om tegen betaling tot nog hogere levels te geraken. Een prima moment om een upgrade aan te bieden.

Apps maken voor een bedrijf of instelling

Een van de stabielste business modellen is het ontwikkelen van een app voor een bedrijf of organisaties. Hiermee is goed te verdienen, vooral als diezelfde app aan meerdere bedrijven of instanties kan worden verkocht. Een interessant voorbeeld is ‘Gastvrij’ een nieuwe applicatie van Score Media. Het biedt patiënten diverse tools die het verblijf in een ziekenhuis een stuk aangenamer maken. De patiënt kan via een iPad onder meer eten en drinken bestellen, een verpleger of servicemedewerker oproepen of het elektronisch patiëntendossier inzien. Ook Internetten, muziek luisteren of tv kijken is mogelijk. Deze innovatieve applicatie is op verzoek van het ziekenhuis Medisch Spectrum Enschede ontwikkeld en inmiddels met succes geïmplementeerd. Een dergelijke toepassing kan natuurlijk, al dan niet met een paar kleine aanpassingen, ook nuttig zijn voor andere ziekenhuizen, in Nederland, maar ook in het buitenland.
Zo zijn er allerlei apps te bedenken die nuttig kunnen zijn voor bedrijven en instellingen en valt er zeker nog een hoop te winnen in dit marktsegment.

Business modellen van een mobiele app

Abonnementen

Apps aanbieden in de vorm van een abonnement behoort tot de relatief nieuwe business modellen. WhatsApp was een van de eerste die dat deed. Zonder succes overigens. Het vroeg de consument na een jaar gratis gebruik van de dienst om vervolgens 0,89 cent per jaar te betalen. Whatsapp is daar inmiddels mee gestopt omdat het in de praktijk lastig was om uit te voeren.
Toch bieden abonnementen nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld magazines of nieuws apps om tegen betaling nieuwe content aan te bieden. Ook voor het bedrijfsleven zijn abonnementen een interessante optie. Applicaties kunnen bedrijfsprocessen vereenvoudigen en ook worden gebruikt als communicatiemiddel met het personeel. Een vertegenwoordiger bijvoorbeeld die veel onderweg is en zijn declaratieformulieren via een app inlevert, of een bouwvakker op locatie zijn werkbonnen. Abonnementen maken het voor bedrijven flexibel omdat ze vaak op maandbasis worden afgesloten.
Dat apps abonnementen een groeimarkt is, blijkt overigens wel uit feit dat zowel Google als Apple een paar maanden geleden aankondigden dat zij voor verkopers van abonnementen in de online stores voortaan een marge rekenen van 15 %. Het lijkt een duidelijke stimulans voor ontwikkelaars om abonnementen aan te bieden.

Gratis apps

Het mag in eerste instantie wat vreemd klinken maar het gratis aanbieden van apps is een lucratief business model. Bedrijven en instellingen bieden apps aan met als belangrijkste doel om aan klantenbinding te doen. Het zorgt voor een relatie met de consument die hierdoor sneller geneigd is om gebruik te maken van de diensten en producten die worden geleverd.

Tenslotte

Er zijn verschillende business modellen voor apps. Welke het beste is, valt moeilijk te zeggen. Het aanbieden van abonnementen is een groeimarkt. Hoewel de verkoop van apps nog steeds daalt, kan een specifieke toepassing voor een kleine niche veel geld opleveren. Een applicatie op maat gemaakt, is voor een bedrijf lonend omdat het leidt tot kostenbesparing en vereenvoudiging van bedrijfsprocessen.
Uiteindelijk is het belangrijkste toch de mate waarin applicaties bruikbaar, vernieuwend en kwalitatief hoogwaardig zijn. Dat bepaalt of ze succesvol zullen worden.

Fabian - Recruitment

Neem contact met ons op

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en wij helpen je verder.

CONTACT