Zo schrijf je een businessplan voor een mobiele app
Een businessplan maken voor jouw mobiele app. Hier komt nogal wat bij kijken. Maar wat precies? In deze blogpost gaan we kijken naar het maken van een businessplan, USP's, doelgroep analyse en meer.
Al een businessplan voor jouw app en op zoek naar een ontwikkelaar? Klik op de button hieronder.
Afhankelijk van de specificaties van jouw app moet je rekening houden met een budget ergens tussen de €10.000 euro voor een simpele app zoals een nieuws-app en de €200.000 voor een complexe app die bijvoorbeeld domotica of VoIP mogelijk maakt. Een gemiddelde multi-platform app in Nederland kost tussen de €50.000 en €100.000. Met deze flinke bedragen is het belangrijk om een businessplan op te stellen, zelfs als je jouw idee eerst klein op wilt zetten.
De minimale eigenschappen van een businessplan zijn:
Dit artikel geeft je een goede basis om te beginnen met je businessplan zodat jij meer kans op succes hebt met jouw app. Wil je hulp bij het opstellen van jouw businessplan? Bekijk dan de Accelerator Day waar we van concept idee werken naar een gefundeerd plan.
Het is voor jou en je potentiële investeerder belangrijk om te weten waarom je precies een app nodig hebt. De iOS App Store heeft meer dan 2,2 miljoen apps en de Google Play Store zit al rond de 3 miljoen apps. Iedere app categorie heeft honderden bijna identieke apps, waarvan merendeel gratis te installeren is. Dus wat is de reden dat gebruikers jouw app zullen installeren? Volgens David van der Loo, eigenaar van App Specialisten, zijn er vier redenen waarom apps gedownload worden:
Een app wordt gedownload om deze vier redenen: Nut, plezier, sociale invloeden en kritische massa.
Een slimme manier om erachter te komen wat de ‘why’ van jouw app is, is door te kijken naar de problemen die jouw app probeert op te lossen. Een andere ‘why’ kan een tekortkoming van andere soortgelijke apps zijn.
Het succesvol opstellen van je ‘why’ is de eerste stap. Daarna is het belangrijk om je markt te valideren en de grootte van je markt in te schatten.
Wij begeleiden onze klanten van concept tot ver na release. Van applicaties die de luchtvaart een stuk duurzamer maken tot een video On Demand streaming service.
Onze designers zetten elk concept om in een design die naadloos aansluit op de behoeften van jouw doelgroep.
Wij ontwikkelen al meer dan 10 jaar maatwerk webapplicaties. Van leeromgevingen tot streaming services. Wij ontwikkelen applicaties die feilloos in de browser werken.
Is er een match met de doelgroep? Dan definiëren we de volgende fase op basis van de vergaarde feedback.
De belangrijkste stap in het plan is het valideren van jouw idee. Is er daadwerkelijk vraag naar jouw app idee? Een van de goedkoopste manieren om erachter te komen is door middel van Facebook advertenties. Zorg voor een budget van €100 en test je idee op diverse doelgroepen. Leidt het publiek naar een landingspage en meet het resultaat. Wij hebben dit ook gedaan in het Google Startup weekend Utrecht 2016 met ons concept Roomie en kwamen erachter dat 17.000 mensen interesse hadden in een betere manier van het vinden van een kamer.
Het is belangrijk om de interesses van de markt te meten. Dit kun je doen door gebruik te maken van Google Trends. Jouw app zou zich moeten richten op een groeiende markt. Google Trends geeft je hier een goed beeld van.
Wanneer je aan een disruptive/innovatief idee werkt (zoals Uber) zal Google Trends je echter geen duidelijkheid bieden.
Bekijk de hoogst gerankte apps in jouw app categorie van zowel betaalde als niet betaalde apps en zoek uit wat zij het beste doen. Lees de reviews van deze apps en zie waarom mensen van deze app houden en nog belangrijker wat er mist aan deze app.
Beantwoord de volgende vragen wanneer je een concurrent analyseert:
Deze concurrentie analyse is niet te doen in een dag. Je moet de concurrentie namelijk over een periode van tijd in de gaten houden om meer conclusies te kunnen trekken.
Het is ook mogelijk om de top app charts van iOS apps te gebruiken.
Natuurlijk is het ook slim om apps als App Annie of Sensor Tower te gebruiken om meer informatie over je markt te vergaren en in te zien wat jouw concurrentiepositie is. Ook het goed uitvoeren van vragenlijsten kan zorgen voor unieke kansen en problemen van jouw doelgroep. Bovendien heeft het goed uitvoeren van vragenlijsten een goede waarde voor jouw businessplan.
De belangrijkste vraag die je een gebruiker moet stellen is: ‘Welke feature moet er in zitten, zodat jij deze app zonder na te denken zou downloaden?’
Met deze stappen is het mogelijk om een goed gevoel van de markt en de concurrentie te krijgen. Laten we verder kijken naar de inhoud van je businessplan.
Al meer dan 10 jaar ontwikkelen wij apps die gebruikt worden door miljoenen gebruikers. Wij vertalen complexe problemen naar intuïtieve oplossingen die impact maken.