Zo schrijf je een businessplan voor een mobiele app

Zo schrijf je een businessplan voor een mobiele app

Een businessplan maken voor jouw mobiele app. Hier komt nogal wat bij kijken. Maar wat precies? In deze blogpost gaan we kijken naar het maken van een businessplan, USP's, doelgroep analyse en meer.

Al een businessplan voor jouw app en op zoek naar een ontwikkelaar? Klik op de button hieronder.

Afhankelijk van de specificaties van jouw app moet je rekening houden met een budget ergens tussen de €10.000 euro voor een simpele app zoals een nieuws-app en de €200.000 voor een complexe app die bijvoorbeeld domotica of VoIP mogelijk maakt. Een gemiddelde multi-platform app in Nederland kost tussen de €50.000 en €100.000. Met deze flinke bedragen is het belangrijk om een businessplan op te stellen, zelfs als je jouw idee eerst klein op wilt zetten.

De minimale eigenschappen van een businessplan zijn:

  • Het type app
  • De unieke verkooppunten (USP's)
  • Markt analyse
  • Geschatte marketingskosten
  • Geschatte winst
  • Marketingplan
  • Verwachte winst en verlies onderbouwing
  • Break-even analyse
  • Cash flow voorspelling
  • 5 jarenplan

Dit artikel geeft je een goede basis om te beginnen met je businessplan zodat jij meer kans op succes hebt met jouw app. Wil je hulp bij het opstellen van jouw businessplan? Bekijk dan de Accelerator Day waar we van concept idee werken naar een gefundeerd plan.

Arrow right button secondary

Waarom een businessplan voor een app

Het is voor jou en je potentiële investeerder belangrijk om te weten waarom je precies een app nodig hebt. De iOS App Store heeft meer dan 2,2 miljoen apps en de Google Play Store zit al rond de 3 miljoen apps. Iedere app categorie heeft honderden bijna identieke apps, waarvan merendeel gratis te installeren is. Dus wat is de reden dat gebruikers jouw app zullen installeren? Volgens David van der Loo, eigenaar van App Specialisten, zijn er vier redenen waarom apps gedownload worden:

Een app wordt gedownload om deze vier redenen: Nut, plezier, sociale invloeden en kritische massa.

Een slimme manier om erachter te komen wat de ‘why’ van jouw app is, is door te kijken naar de problemen die jouw app probeert op te lossen. Een andere ‘why’ kan een tekortkoming van andere soortgelijke apps zijn.

Het succesvol opstellen van je ‘why’ is de eerste stap. Daarna is het belangrijk om je markt te valideren en de grootte van je markt in te schatten.

app downloaden redenen

Arrow right button secondary

Waarom kiezen voor Coffee IT?

Wij begeleiden onze klanten van concept tot ver na release. Van applicaties die de luchtvaart een stuk duurzamer maken tot een video On Demand streaming service.

Het valideren van jouw businessplan

De belangrijkste stap in het plan is het valideren van jouw idee. Is er daadwerkelijk vraag naar jouw app idee? Een van de goedkoopste manieren om erachter te komen is door middel van Facebook advertenties. Zorg voor een budget van €100 en test je idee op diverse doelgroepen. Leidt het publiek naar een landingspage en meet het resultaat. Wij hebben dit ook gedaan in het Google Startup weekend Utrecht 2016 met ons concept Roomie en kwamen erachter dat 17.000 mensen interesse hadden in een betere manier van het vinden van een kamer.

app doelgroep test business plan maken

Het is belangrijk om de interesses van de markt te meten. Dit kun je doen door gebruik te maken van Google Trends. Jouw app zou zich moeten richten op een groeiende markt. Google Trends geeft je hier een goed beeld van.

Wanneer je aan een disruptive/innovatief idee werkt (zoals Uber) zal Google Trends je echter geen duidelijkheid bieden.

Google Trends business plan

Bekijk de hoogst gerankte apps in jouw app categorie van zowel betaalde als niet betaalde apps en zoek uit wat zij het beste doen. Lees de reviews van deze apps en zie waarom mensen van deze app houden en nog belangrijker wat er mist aan deze app.

Beantwoord de volgende vragen wanneer je een concurrent analyseert:

  • Waarom is deze app succesvol?
  • Wat is de rank en is deze consequent?
  • Waarom vinden mensen deze app geweldig?
  • Is de gebruiker van deze app een die hard fan?
  • Lokt deze app de gebruiker in een snelle koop?
  • Lost deze app enigszins hetzelfde probleem op?
  • Ben of zou ik fan kunnen zijn van deze app?
  • Wordt deze app vaker dan één keer gebruikt?
  • Hoe wordt deze app aan de man gebracht?
  • Wat is de oneerlijke voorsprong die deze app heeft?
  • Wat kost de app en welke in-app aankopen zijn er?

Deze concurrentie analyse is niet te doen in een dag. Je moet de concurrentie namelijk over een periode van tijd in de gaten houden om meer conclusies te kunnen trekken.

Het is ook mogelijk om de top app charts van iOS apps te gebruiken.

Natuurlijk is het ook slim om apps als App Annie of Sensor Tower te gebruiken om meer informatie over je markt te vergaren en in te zien wat jouw concurrentiepositie is. Ook het goed uitvoeren van vragenlijsten kan zorgen voor unieke kansen en problemen van jouw doelgroep. Bovendien heeft het goed uitvoeren van vragenlijsten een goede waarde voor jouw businessplan.

De belangrijkste vraag die je een gebruiker moet stellen is: ‘Welke feature moet er in zitten, zodat jij deze app zonder na te denken zou downloaden?’

Met deze stappen is het mogelijk om een goed gevoel van de markt en de concurrentie te krijgen. Laten we verder kijken naar de inhoud van je businessplan.

Arrow right button secondary
Arrow right button secondary

Wij (door)ontwikkelen apps voor miljoenen gebruikers

Al meer dan 10 jaar ontwikkelen wij apps die gebruikt worden door miljoenen gebruikers. Wij vertalen complexe problemen naar intuïtieve oplossingen die impact maken.

Prijsvrij Vakanties

Alle boekingsgegevens overzichtelijk op de telefoon dankzij de Prijsvrij Vakanties app. Met deze Digitale Reisassistent hebben reizigers alle informatie over de booking, reisdocumenten en extra's bij de hand. Zo gaan al meer dan 100k reizigers elk jaar zorgeloos op vakantie.
Image CMS coffee it
Prijsvrij vakanties

Bagtag

Reizen met bagage net zo comfortabel maken als zonder bagage. Ontdek BAGTAG, de ultieme reisgenoot voor de frequente vlieger. Check eenvoudig je bagage in zonder incheckbalie met het elektronische bagagelabel. Beter voor het milieu en jouw tijd.
Image CMS coffee it
bagtag_app

BabyManager

Juiste informatie bieden aan (toekomstige) ouders. Al jaren is er een tekort aan kraamverzorgenden, die tijdens deze periode de grootste bron zijn van handige tips en advies. BabyManager heeft zo al meer dan 15.000 toekomstige en kersverse ouders geholpen.
Image CMS coffee it
babymanager_app

In-Lite

Bedien je tuinverlichting overal met de in-lite app, Google Home en Alexa. Motion sensors en routines zorgen voor de perfecte timing. Zowel online als offline te bedienen via Bluetooth Low Energy. De app heeft maandelijks 12.000 actieve gebruikers en meer dan 35k tuinen bevatten in-lite lampen.
Image CMS coffee it
In-Lite_project_image
Arrow right button secondary

Neem contact op

Job staat voor je klaar.

Jouw app laten maken? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.