Ons team groeit hard. Binnenkort zijn we met meer dan 40 teamleden! Hoe groter we worden, hoe belangrijker het wordt om goed te weten wie we zijn en waar wij voor staan. Hoe duidelijker we dit kunnen uitdrukken des te makkelijker het is om ernaar te handelen en voor de buitenwereld om zich ermee te kunnen identificeren. Het geeft iedereen handvatten om keuzes te maken. Erg belangrijk omdat we steeds meer zelfsturend worden. Daarom zijn we kritisch gaan kijken naar onze kernwaarden en hebben deze vernieuwd. Wij zijn niet vernieuwd, maar onze core values wel. Ze zijn juist naar ons toe getrokken. 

Hieronder onze nieuwe kernwaarden. Vier woorden die weerspiegelen waar wij voor staan en wat wij als individu en bedrijf belangrijk vinden. Er is een proces aan voorafgegaan. Dat licht ik later in deze blog toe. 

DE NIEUWE CORE VALUES

AANPAKKERS

We zijn aanpakkers. Taken pakken we pragmatisch op en we knallen naar het eindresultaat. Daarbij nemen we initiatief en verantwoordelijkheid. Nieuwe dingen pakken we op met energie en daadkracht.

HARDLOPERS

We lopen hard voor onze klanten, eindgebruikers en elkaar. Dit betekent dat we meedenken, met oplossingen komen en elkaar helpen. We staan open voor vragen en voor feedback. We vragen om hulp en bieden dit aan. 

Samen lopen we hard voor onze eindgebruikers, om ervoor te zorgen dat hun behoefte zonder frictie wordt vervuld. En daarmee dus ook die van onze klanten.

PS: wij lopen ook letterlijk hard, met elkaar en voor het goede doel.

Core Values: Hardlopers

RECHTDOORZEE

We zijn niet op ons mondje gevallen. We zijn eerlijk en direct naar elkaar en naar onze klanten. Als iets beter of slimmer kan, communiceren we dat direct. We draaien er niet omheen en zijn straight to the point. Zo weet iedereen waar hij aan toe is.

OPEN

Onze cultuur is open en transparant. We vinden het namelijk belangrijk dat iedereen zich thuis voelt in ons team. Dat iedereen zich comfortabel voelt op zijn plek. Comfortabel genoeg om een grapje te maken en zijn mening te uiten. 

Ons werktempo is hoog (onder andere door de eerste twee values), maar we vinden het net zo belangrijk dat we samen lol hebben. Samen hardlopen, bolderen, game nights of de kroeg in. Dit zorgt ervoor dat we er voor elkaar zijn en dat we een team vormen. 

Daarnaast geeft Open de ruimte om af en toe stil te staan en kritisch te kijken naar hoe en wat we doen. Als specialisten in ons vak willen we namelijk continu verbeteren en optimaliseren.

WAAROM NIEUWE CORE VALUES?

We hadden al drie values, namelijk: betrokken, resultaatgericht en deskundig. Prima kernwaarden… voor een verzekeraar. Geen teamlid zou de waarden zo op kunnen noemen. Het bleef dus niet plakken. Waarschijnlijk omdat ze zich er niet mee kunnen identificeren en omdat de waarden niet uniek genoeg zijn. 

Onze oude kernwaarden hebben we opgesteld vanuit de vraag: “wie willen we zijn?” en “wat vinden klanten het belangrijkst?”. De eerst vraag levert geen kernwaarden op, maar Aspirational values. Dit zijn values die je wilt ontwikkelen. Nu wil ik niet zeggen dat we niet volgens deze drie values handelen. Maar ze konden scherper, unieker en inspirerender. Iedereen, net bij ons team of al jaren, moet ze kunnen dromen. Niet omdat het moet, maar omdat we er trots op zijn.

HOE ZIJN ONZE NIEUWE CORE VALUES TOT STAND GEKOMEN?

Om onze nieuwe core values te definiëren, hebben we onszelf de volgende vragen gesteld: 

  • Wie zijn we?
  • Hoe werken we?
  • Vanuit welke passie zijn we Coffee IT 7 jaar geleden begonnen?

Door middel van een aantal brainstormsessies met verschillende samenstellingen, hebben we woordwebben gemaakt om deze vragen te beantwoorden. Elke samenstelling heeft dit gedaan zonder voorkennis van de vorige sessie. Op deze manier konden we goed zien over welke punten het team hetzelfde denkt. 

Daarna hebben we ook een Coffee IO sessie gehouden over onze employee branding en het recruitmentproces. Een Coffee IO is een vrijdagmiddag sessie waarbij we met het gehele team nadenken over een organisatorisch vraagstuk. Tijdens deze sessie heeft iedereen aangegeven wat hij goed vindt aan onze vacatures en wat hij mist. Dit hebben we meegenomen om ook naast de ideeën uit de brainstorms te leggen.

De laatste stap was een kennisdelingssessie met het hele team waarin we de nieuwe core values presenteerden met verschillende casussen. Zodat iedereen ze kent en snapt. Zo dragen we ze allemaal consistent uit. Nieuwe klanten en teamleden zullen zich hierdoor snel welkom voelen.

NOW IT'S SHOWTIME

Nu moeten we ze gaan toepassen. Elke activiteit die we ondernemen moet beredeneerd zijn vanuit onze kernwaarden. 

Coffee IT wordt steeds meer een zelfsturende organisatie. We verwachten van iedereen dat hij een ondernemende houding heeft. De vier nieuwe kernwaarden, Aanpakkers, Hardlopen, Rechtdoorzee en Open is iedereens argumentatie voor acties. Let’s go! 

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN HET ACTUELE NIEUWS?VOLG ONZE SOCIAL MEDIA ACCOUNTS.

Fabian Commercieel directeur Coffee IT

NEEM CONTACT OP

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek

CONTACT

Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek
Fabian Commercieel directeur Coffee IT