Wie wil het niet? Zijn eigen app uitgelicht in Apple’s App Store. Een prominent plekje tussen de grootste iOS apps. Een app op de uitgelichte plek zorgt niet alleen voor meer downloads, maar draag ook bij in het verzamelen van nuttige gebruikers-informatie.

Met ruim 2.2 miljoen apps in deze digitale winkel wordt het met de dag lastiger om als app ontwikkelaar hier boven uit te springen. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kan nemen om de kans een stuk te verhogen. 

Uitgelicht app in Apple Store

KWALITEIT = KEY

De eerste stap is misschien vanzelfsprekend, maar essentieel om ooit uitgelicht te worden in de App Store. Namelijk: de kwaliteit van jouw app. Een optimale gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker zorgt niet alleen dat de app graag gebruikt wordt, Apple ziet dit graag en zal dus eerder jouw app promoten. We kennen Apple natuurlijk het bedrijf dat uitzonderlijk veel tijd besteed aan details. Dus… Zijn al jouw App Store previews spot-on? Is de tone-of-voice en branding overal exact hetzelfde? Zitten er geen grote bugs in de app? Al deze ‘kleine’ onderdelen dragen bij.

Technische optimalisatie

Naast de kwaliteit van de content, is de technische kwaliteit ook essentieel. We weten namelijk dat Apple voorkeur geeft aan apps die gebruik maken van de laatste API’s en functionaliteiten. Zorg dat jou app up-to-date is met de laatste technieken. Voorbeeld: met iOS 15 krijg je de mogelijkheid om In-App Events aan te maken, een uitgelezen kans om hier gebruik van te maken.

"Each week, our editors shine a light on incredible apps and games with in-depth stories, behind-the-scenes interviews, and curated collections to help customers do more of what they love with their Mac."

- Apple Developers website (2021)

Ontwerp simplistisch

Tja…. Deze voel je misschien wel aankomen. Als Apple een ding ontzettend goed kan, is het wel het ontwerpen van simplistische software. Als we kijken naar de afgelopen jaren, zien we dat apps met dezelfde design-style vaker worden uitgelicht.  De Human Interface Guidelines van Apple geven je als designer / app ontwikkelaar de juiste handvaten om hier mee aan de slag te gaan.

WEES LIEF VOOR JE GEBRUIKERS

Nu we precies weten waar Apple oplet bij het ontwerp en de ontwikkeling van de app, zijn er ook een aantal stappen die je kan nemen wanneer de app al online staat. Een app in de App Store zetten is natuurlijk geen eenmalige activiteit. Het onderhouden van de app zelf, het optimaliseren van de content en promoten van de USP’s blijven activiteiten die je continu bezighouden. .

Reviews

Waar reviews eerst echt alleen beoordelingen waren, is dat in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een plek waar gebruikers communiceren met de developers. Vragen, tips en verzoeken voor nieuwe functionaliteiten komen hier allemaal in voor. Apple raadt dan ook aan om op elke review te reageren. Dit laat aan de huidige gebruikers zien dat je de app aan het verbeteren bent en is natuurlijk een goed marketingkanaal.

Zorg dat je rating hoog blijft

De rating van jou app hangt af van heel veel factoren. Zitten er veel bugs in? Wordt er wel gereageerd op vragen? Apple vind de rating heel belangrijk, dus zorgt altijd dat deze zo hoog mogelijk is. Tip: vraag om reviews door middel van een notificatie in de app, dit levert altijd weer wat (hopelijk positieve) reviews op!

Vertaal je app

De Apple App Store is beschikbaar in maar liefst 175 landen en in 40 talen. Dat biedt veel mogelijkheden mits je een app vertaalt. Apple beloont namelijk apps die beschikbaar zijn in verschillende talen, mede omdat dit een betere gebruikerservaring biedt. Apple noemt dit localization, lees er meer over op de website van Apple.

Localization App Uitgelicht

Downloads realiseren door slimme app marketing

App live? Het succes ervan vereist het meer dan doorsnee marketing. Coffee Digital bestaat uit app marketing experts met meer dan 10k uur aan App Store Optimalisatie ervaring. Wij zorgen dat jouw app opvalt te midden van de massa.

  • App Marketing - Vergroot zichtbaarheid en gebruikers.
  • Online Marketing - Bereik en betrek potentiële gebruikers.
  • App Store Advertising - Jouw app, juiste moment & plek.
  • App Store Optimalisatie - Verhoog organische vindbaarheid.
Meer over Coffee Digital

VRAAG HET GEWOON HEEL LIEF

Serieus? Kan je gewoon vragen of Apple jouw app wil uitlichten? Jup…. Het is wel zo dat Apple een streng selectieprocedure heeft. Dus alle stappen die hierboven hebt doorgelezen zijn essentieel om uitgelicht te worden. Dus heb jij de vorige stappen gevolgd? Heb je een app ontwikkeld die perfect aansluit op een behoefte van de gebruiker en ziet alles er spik en span uit? Dan kan je via dit formulier de aanvraag plaatsen. Zorg dat je de onderstaande onderdelen zeker laat zien.

  • USP's - Laat zien welke unieke functionaliteiten jouw app bevat. Dit is het moment.
  • Nuttige links - Heb je de website of landingspagina van de app? Stuur deze door
  • Marketing ideeën - Laat zien hoe je de app promoot.
  • Behind de app - Vertel jouw verhaal. Wie zijn de mensen achter de app?

EN NU WACHTEN....

Zo… Je hebt het verzoek ingediend. Nu met de benen omhoog? Nee! Gebruik deze tijd om nog meer te optimaliseren. ASO is een belangrijk aspect om beter gevonden te worden in de App Store en/of Play Store. Vergelijk het maar met resultaten in de zoekmachine van Google. De eerste paar resultaten zullen ook de meeste bezoekers krijgen, zo werkt het ook in de App Stores.

Zoek naar keywords

In de Apple App Store wil je gevonden worden op de juiste keywords. Neem bijvoorbeeld de app Range. Deze app laat zien waar politiecontroles zijn in het verkeer. Als je in de App Store zoekt op ‘controles’, wordt de Range app als eerste vertoond. Dit kan heel handig zijn voor de zichtbaarheid van jou app. Bekijk welke keywords een hoog zoekvolume hebben en speel hier op in met je titel, subtitel en omschrijving.

Optimaliseer je product page

Oké, dit is een to-do voor in de toekomst, maar Apple heeft tijdens WWDC21 een paar leuke functies aangekondigd. Met de komst van iOS 15 kan je nog meer optimaliseren in de App Store. A/B testing, custom product pages en krijg je straks in App Store Analytics meer nuttige data te zien. We schreven hier al een in-depth blogpost over of bekijk hieronder de video van WWDC21.

You've got mail...

Heb je een mail van Apple? Nice, dan is je app uitgelicht! Verwacht meer downloads, maar ook meer support mailtjes, vragen en reviews. Niet uitgelicht? Dat kan gebeuren. Alle bovenstaande stappen zijn altijd een toegevoegde waarde voor jouw vindbaarheid. Blijf je app verbeteren en vul het formulier nog een keer in. Apple blijft alle aanvragen bekijken.

Heb jij hulp nodig bij de marketing van jouw app? Onze marketeers helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op.

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN HET ACTUELE NIEUWS?VOLG ONZE SOCIAL MEDIA ACCOUNTS.

Marketeer

NEEM CONTACT OP

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek

CONTACT

Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek
Marketeer