Heb jij wel eens gedacht om een app te laten maken? Maar geen idee hoe het app ontwikkelproces eruit ziet, welke programmeertalen er gebruikt worden of hoe je vervolgens je app op de markt brengt? In dit blogbericht nemen we je mee hoe wij jouw app ontwikkelen van businessplan tot impactvolle applicatie.
Stel; je bent begonnen met het branden van je eigen koffiebonen. Maanden heb je geëxperimenteerd en je bent op zoek gegaan naar de beste combinatie. Je eigen koffiemerk is geboren. Vrienden en familie zijn ook fan en kopen elke week een flink zak koffiebonen. Opeens begint jouw business hard te groeien. Je ziet direct een kans om via een app de koffiebonen bij meer mensen thuis te krijgen. Maar hoe pak je dit aan? Hoe maak je een app? Lees hieronder het stappenplan.
Leer je doelgroep kennen en kies het verdienmodel
Het is lastig om een prijskaartje aan een app te hangen. Elke app is verschillend en afhankelijk van de specificaties wordt het bedrag bepaald. Een investering in een maatwerk app kost al snel 50.000 euro en kans zelfs oplopen tot meer dan 200.000 euro. Na deze investering wil je er natuurlijk zeker van zijn dat jouw app zichzelf gaat terugverdienen.
De focus van jouw strategie
Als je tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand. Daarom is het belangrijk om je specifiek te richten op één bepaalde doelgroep. Voor deze doelgroep moet je uniek zijn. Dit is je USP (Unique Selling Point). Wanneer jij de behoefte van de klant kan achterhalen en kan verbinden aan jouw USP kun je dit gebruiken om je app mee te vermarkten. Dit is ook een belangrijk onderdeel om te vermelden in het businessplan. Hier zullen we bij het vermarkten van de app verder op ingaan.
Valideren van jouw businessplan
Het is verstandig om te beginnen met valideren van je app businessplan voordat jij jouw idee uitwerkt tot concreet plan. Je wilt weten wat de behoefte is van jouw doelgroep en of jouw idee de juiste oplossing is. Zo weet je zeker dat jij toegevoegde waarde kan bieden. Zo voorkom je dat jouw doelgroep het probleem niet herkent of dat de concurrent al een betere oplossing heeft.
Een goede tip om jouw app idee te valideren is door een advertentie op Facebook te plaatsen. Met een budget van 100 euro kun je al meten of jouw doelgroep geïnteresseerd is in de app. Selecteer een specifieke doelgroep en geef aan welk probleem jij gaat oplossen. Wanneer Facebookgebruikers op de advertentie klikken komen ze op een landingspagina. Hier kunnen zij zich inschrijven voor wanneer de app live is. Zo zie je meteen hoeveel interesse er is en of de doelgroep behoefte heeft aan jouw app.
Het verdienmodel
In de appwereld zijn er een aantal veelgebruikte verdienmodellen. Je kunt bijvoorbeeld je app aanbieden op abonnementsbasis. Bij dit model betalen gebruikers maandelijks een vast bedrag per maand om gebruik te kunnen maken van de app.
Een tweede optie is door een freemium model te gebruiken. Je biedt dan jouw app gratis aan in de App Store. Gebruikers kunnen dan gratis gebruik maken van de basisfuncties. Maar zodra de gebruiker gebruik wil maken van de premium functies moet hij hiervoor betalen. Meestal wordt dit dan gedaan op abonnementsbasis. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker kennis kan maken met de app waardoor de kans op aankoop groter wordt.
Een andere optie is om je app te gebruiken als verkoopkanaal. Even terug naar het voorbeeld van de koffie. Hier zou een webshop app van goede toegevoegde waarde kunnen zijn. Via de app kun jij jouw koffie verkopen of zelfs jouw koffie aanbieden op abonnementsbasis. Je ziet steeds vaker dat webshops ook een webshop app laten maken. Dit wordt niet alleen gedaan om de gebruikersvriendelijkheid te bevorderen maar ook om herhaalaankopen te stimuleren.
Accelerator day
Voordat je begint aan het ontwikkelen van een app heb je al een hele hoop om over na te denken. Je kunt er ook voor kiezen om dit samen met een groep van app experts te doen. Hiervoor hebben wij de Accelerator Day in het leven geroepen. Wij bedenken dan in een dag een ijzersterk fundament voor jouw app idee.
Structuur en grafisch ontwerp
Nadat we het plan voor de app geformuleerd hebben is het tijd voor de designfase. Hierin maken wij een goed ontwerp waarin de structuur van de app uitgedacht wordt. Dit is een belangrijke fase omdat hier bepaald wordt hoe de gebruiker kan navigeren door de app.
Wanneer je een app laat maken om koffie te verkopen wil je weten wat de stappen zijn die de gebruiker doorloopt voordat hij/zij een bestelling doet. Deze stappen worden weergegeven in een flowchart en getest bij de doelgroep. Hoe beter de flowchart hoe prettiger de app aanvoelt voor de eindgebruiker.
Een succesvol design is dus niet alleen mooi maar ook functioneel. Zoals genoemd denk je als designer na over de verschillende stappen, visuals en functies. Ook kijken wij naar het UX (user experience) en UI (user interface) design. Nadat het design helemaal is goedgekeurd is het tijd om de app te programmeren.
Programmeren van de app
Wanneer jij een app laat maken dan kun je de app ontwikkelen in drie verschillende (programmeer) vormen. Deze vormen zijn native apps, hybride apps en web apps. Afhankelijk van welke functies jij wilt gebruiken in de app kun je een keuze maken tussen deze verschillende vormen.
Native apps
Wanneer jij een app wilt ontwikkelen met de meest complexe functies is een native app de beste optie. Een native app is een app wat ontwikkeld is in de grondtaal van het besturingssysteem. iOS wordt dan geprogrammeerd in (Swift) en Android in (Kotlin). Hierdoor is het mogelijk om zeer complexe functionaliteiten toe te voegen. Het nadeel van een native app is dat de ontwikkelkosten gemiddeld hoger liggen dan een hybride app.
Hybride app
Een hybride app wordt één keer ontwikkeld en werkt meteen op iOS en Android apparaten. De ontwikkeltaal hiervoor is react native, oorspronkelijk bedacht door Facebook. Wanneer jij een uitgebreide app wilt zonder de meest complexe functies is het verstandig om een hybride app te ontwikkelen.
Web app
Wanneer je een applicatie wilt wat direct draait op het web dan is een web app de meest geschikte optie. Dit zijn apps die je niet hoeft te downloaden in de app store maar gewoon kunt vinden via de zoekmachine van Google. Een goed voorbeeld van een web app is de lerende ambtenaar.
Wanneer jij jouw webshop app wilt ontwikkelen om koffie te verkopen kun je kiezen tussen een van deze drie programmeer vormen. Wil je een downloadbare app met alleen een inlogfunctie en een bestelknop dan is het slim om een hybrid app te laten ontwikkelen. Maar wanneer jij wil dat gebruikers aan de hand van een QR code koffie kunnen scannen of in de app hun pakket kunnen traceren dan is het verstandig om een native app te laten maken.
App testen en fouten oplossen
Nadat wij de app ontwikkeld hebben gaan we proberen om de app te slopen! Letterlijk, we hebben werknemers in dienst die gespecialiseerd zijn om alle fouten in een app op te sporen. Met oog voor detail en opperste concentratie wordt jouw app van A tot Z gecontroleerd.
Dit doen we omdat we 100% zeker willen zijn van een goede app release. Het zou zonde zijn wanneer wij jouw app lanceren terwijl er nog een paar fouten in zitten. Mochten onze app testers fouten vinden dan lossen wij deze meteen voor je op!
Weer terug naar de koffie webshop app. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers een fout in de webshop vinden. Dit komt misschien wat onprofessioneel over en heeft een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Een voorbeeld zou kunnen zijn waneer bezoekers, wanneer ze met iPhone afrekenen, niet bij de kortingscode kunnen terwijl dit op Android wel kan. Dit probleem zou dan al bij de testfase verholpen moeten zijn.
De release van de app
Ben je helemaal tevreden over het design, staan alle functies in de app en is de app meer dan 100 keer getest door onze testers? Dan is het tijd voor de release! Het moment waar we allemaal op hebben gewacht. Wij zorgen voor een zorgeloze exploitatie, support en natuurlijk een goede fles champagne.
Voordat jouw app live gaat hanteren we een uitgebreide app release checklist. Dit doen we omdat dit het belangrijkste moment in het proces is. Hier wil je er natuurlijk niet achter komen dat er bijvoorbeeld content mist, functies niet werken of afbeeldingen niet scherp zijn.
Onderhoud en updates
Wanneer de app eenmaal live staat wil je dat de app live blijft. Dit is immers een belangrijke inkomstenbron voor jouw onderneming. Hiervoor hebben wij de SLA (service level agreement) in het leven geroepen. Op basis van dit contract kun jij je applicatiebeheer uitbesteden. Jij regelt dan de business, wij regelen de rest.
Updates en bugs
Als app beheerder is het belangrijk om je app veilig en up to date te houden. Dit doe je door de app eens per half jaar te updaten. Een software update zorgt ervoor dat de app goed blijft werken maar kan ook leiden tot fouten of bugs. Met een SLA zullen wij deze fouten actief monitoren en direct oplossen. Ook zullen onze app testers jouw app controleren na elke software update. Hierdoor weet je zeker dat de app 100% optimaal werkt.
Beveiliging en doorontwikkeling
Wanneer jij je beheer uit handen geeft kunnen we er ook voor kiezen om jouw data te beveiligen. Wij zorgen ervoor dat alle data veilig opgeslagen wordt en bij het versturen van data alles encrypted is.
Daarnaast is het ook mogelijk om op een vaste uurbasis jouw app door te ontwikkelen. Dit kunnen we doen op basis van gebruikersdata of nieuwe functies die jij als app beheerder wil toevoegen.
App onderhoudskosten
De app onderhoudskosten hiervoor zijn volledig afhankelijk van de complexiteit van de app, het aantal gewenste uren en of je alles uit handen wilt geven of maar een deel. Samen zoeken we naar de beste balans zodat we een goede SLA kunnen opstellen voor optimaal resultaat.
APP MARKETING
Nadat jouw app live staat en goed onderhouden wordt is het niet onbelangrijk om goede app marketingcampagne(s) uit te voeren. Laten we weer de ontwikkelde koffie app erbij pakken. Nu deze app het hele traject heeft doorlopen wil je natuurlijk een hoop nieuwe klanten zodat jij de app snel kunt terugverdienen. Dit doen we door in store app promotie, online en offline promotie en door te blijven optimaliseren. Hieronder staan de termen uitgelegd.
In store app promotie
Wij kunnen jouw app binnen de app store promoten. Dit doen we door je pagina te A/B testen of een ASO (app store optimalisatie) strategie door te voeren. Bij ASO marketing is het de bedoeling om met zoekwoorden meer bezoekers naar je app pagina te sturen. Vervolgens willen wij dat de bezoekers optimaal converteren. Dit doen we met A/B test waar we kijken welke afbeeldingen, teksten of titels het best converteren.
Online en offline promotie
Ook buiten de appstore kunnen wij je applicatie promoten met verschillende marketingcampagnes. Online kun je gebruik maken van een website, Google Ads, Youtube advertenties en nog veel meer. Ook kun wij je app offline promoten door gebruik te maken van billboards, flyers of op beurzen. Dit is helemaal afhankelijk van het doel van je app en wat de ROI (return on investment) is.
Blijven optimaliseren
Wanneer jij een kwalitatieve app hebt met een duidelijke USP dan heb je kans dat je in de App Store gepromoot wordt. De uitgelichte sectie van Apple App Store is hier een goed voorbeeld van. Het geheim: blijven optimaliseren; van de kwaliteit van je app tot de verschillende marketingcampagnes.
Tot slot
Een goede app is dus niet zomaar ontwikkeld. Naast de complexe techniek zit er achter de app ook een heel businessplan. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Onze aanpakkers staan voor je klaar om jouw complexe probleem te vertalen naar een intuïtieve oplossing! Heb jij een idee voor een nieuwe app? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Neem contact op
Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.
CONTACT
Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.