Usability testing is een belangrijk onderdeel in ons design-proces. Bij mobiele applicaties is de schermruimte beperkt en wil je ervoor zorgen dat de gebruiker zijn of haar doel snel kan bereiken. De onderzoeker (vaak een UI-designer) onderzoekt, analyseert en reflecteert op het gedrag van de gebruiker. Hij geeft de gebruiker taken om uit te voeren om erachter te komen hoe intuïtief en gebruiksvriendelijk het design van de app is. Soms kan een designer simpele dingen over het hoofd zien, die voor de gebruiker verwarrend kunnen zijn. Deze kunnen variëren van kleine elementen tot grote user flows. In deze blogpost leggen wij er alles over uit en geven we enkele voorbeelden.

Wanneer je een app ontwikkelt en later op de markt brengt, wil je er zeker van zijn dat de app ook echt gebruiksvriendelijk werkt. Hoe eerder je gebruikersproblemen opgelost hebt, hoe meer tijd en geld dit kan schelen. Daarnaast kun je er met usability testing ook achter komen hoe aantrekkelijk de gebruiker je design vindt en hoeveel plezier diegene haalt uit het gebruiken van je app. Usability testing geeft je dus niet alleen inzicht in de gebruiksvriendelijkheid, maar ook in de user experience in het algemeen. Tot slot geeft usability testing je inzicht in de denkwijze en het gedrag van je gebruiker. Dit hangt onder andere af van hun leeftijd en beroep, en hier kun je je als designer dus niet altijd in verplaatsen. Deze kennis kan je echter wel helpen bij het indelen van je app en geeft je ook een indicatie van de elementen die je eraan toe moet voegen.

Hoe werkt usability testing?

Usability testing kan op meerdere manieren worden uitgevoerd. Je hebt in ieder geval een gebruiker nodig, een aantal taken die je hem of haar laat uitvoeren en iemand die de test afneemt. De gebruiker kan variëren van iemand die al veel ervaring heeft met je app tot iemand die hem nog nooit eerder heeft gebruikt. De keuze die je hierin maakt is afhankelijk van wat je over je app wilt weten. Je hebt er het meest aan om een gebruiker te kiezen uit je doelgroep, omdat dit je het meeste inzicht geeft in hoe de app uiteindelijk gebruikt zal worden. Nog meer inzicht kan het geven om usability testing uit te voeren met meerdere gebruikers, hierdoor kun je erachter komen welke problemen het meest terugkomen en dus essentieel zijn om op te lossen.

De taken die je de gebruiker laat uitvoeren zijn taken die je gebruikers in het echt ook zullen uitvoeren. Deze kunnen specifiek zijn maar ook heel breed. Het is belangrijk om hierbij te letten op de manier waarop je deze taken verwoord. Een verkeerde verwoording kan ervoor zorgen dat de gebruiker de taak niet goed begrijpt. Anderzijds kan de formulering er ook zorgen dat de gebruiker al weet hoe de taak moet worden uitgevoerd, terwijl je doel is om erachter te komen hoe de gebruiker deze taak zelf zou uitvoeren.

Degene die de usability test afneemt geeft de gebruiker de taken om uit te voeren en helpt de gebruiker als deze vragen heeft. Deze persoon maakt ook aantekeningen of opnamen van de usability test, zodat de data later gebruikt kan worden om eventuele aanpassingen te doen in het design van de app.

Het kan ook nuttig zijn om tijdens of na de usability test een interview af te nemen. Dit geeft kwalitatief inzicht in de mening die de gebruiker over de app gevormd heeft. Gebruikers kunnen hierin nog dingen noemen die tijdens de usability test niet naar voren zijn gekomen. Daarnaast kun je dieper ingaan op de keuzes die de gebruiker maakte bij bepaalde taken en erachter komen wat hun denkwijze hierbij was.

Voorbeelden van usability testing

Het kan dus zijn dat kleine veranderingen in je design een grote impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid van je app. Een voorbeeld hiervan was de toevoeging van tooltips in het onderstaande scherm. Tijdens usability testing gaf een gebruiker aan deze te missen omdat hij van andere web apps gewend was dat tooltips er wel in zaten. Deze toevoeging heeft maar een kleine impact op het design, maar verhoogt wel de gebruiksvriendelijkheid.

Een ander voorbeeld is hieronder te zien. Tijdens dezelfde test gaven gebruikers aan dat zij geen goede indicatie hadden van hoe lang het proces waarop zij aan het wachten waren duurde. Door deze spinner te veranderen in een voortgangs cirkel werd dit probleem met minimale aanpassingen aan het design opgelost. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de vele testen die we hebben afgenomen.

Usability testing voor jouw app

Door usability testing hebben wij al veel waardevolle lessen geleerd. Wil jij er ook achter komen hoe je de gebruiksvriendelijkheid van jouw app kan verbeteren? Neem contact met ons op en laten we er samen over sparren. 

Altijd op de hoogte van het actuele nieuws?Volg onze social media accounts.

Contact Coffee IT

Neem contact op

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek

CONTACT

Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek