Stressen, rondrennen en pure chaos in de werkgroepen; dat zijn kenmerken van Startup Weekend Utrecht 2017. Maar wat is Startup Weekend? Startup Weekend is een pressure cooker waarbij nieuwe entrepreneurs een concept moeten valideren en realiseren. Startup Weekend is een format van Techstars (bedrijf van Google) en wordt georganiseerd in meer dan 150 landen om ondernemen te stimuleren. Afgelopen week was het zover en heeft het door Coffee IT georganiseerde Startup Weekend in Utrecht plaatsgevonden. Het evenement was volledig uitverkocht en in het totaal waren er 120 deelnemers.
De start
Het weekend is vrijdag begonnen met een ronde waarin iedereen die een concept had deze in één minuut kon presenteren. Vervolgens kreeg iedereen de mogelijkheid om drie stemmen uit te brengen op concepten die ze het beste vonden. De top 14 concepten gingen door naar de volgende ronde: het vormen van de teams. Ieder van de 14 concepten kreeg de mogelijkheid om aan te geven wie ze waren en naar wat voor mensen ze opzoek waren.
Zaterdag was de dag waarop hard gewerkt moest worden. Iedere groep kreeg in de middag inhoudelijke feedback over hun concept en de validatie van mentoren. Het doel van zaterdag was om te bepalen wat er in het weekend gerealiseerd kon worden en of het gestelde probleem daadwerkelijk een probleem is voor de gestelde doelgroep. De meeste werkgroepen gaan dus ook echt de deur uit op zaterdag om hun doelgroep te benaderen en te kijken hoe enthousiast de doelgroep is over hun concept.
Op zondag werden alle concepten afgerond en kregen de teams een pitch training van TedX pitch coach Dave Beckett. In de avond kreeg ieder team de kans te presenteren voor de jury. Vervolgens heeft de jury de top drie bekend gemaakt en de fantastische prijzen uitgereikt. We sloten af met livemuziek van Pandazz en een netwerkborrel.
Wie heeft er gewonnen?
Het winnende concept is geworden… Impact Zero! Het doel van Impact Zero is simpel: het verminderen van de ecologische voetafdruk van de mensheid. Ze doen dit door iedereen die een webshop bestelling plaatst de mogelijkheid te geven hun ecologische voetafdruk te laten compenseren door middel van een donatie. Op die manier heeft de mensheid zero impact.
Wat kunnen we verwachten van de winnaars?
Alle deelnemers, niet alleen de winnaars, hebben kans op een succesvol concept. Gemiddeld genomen worden er twee concepten uiteindelijk een succes. De winnaar van vorig jaar stond vorig jaar nog op TedX Utrecht en geeft dit jaar nog een Ted-talk over legitimatiebewijzen in de blockchain. Natuurlijk is het weekend ook succesvol als je interessante contacten hebt opgedaan of een medeoprichter hebt gevonden.
Waarom organiseerden we het en wat vonden wij ervan?
Veel van onze klanten zijn startups met een investering en een innovatief idee. Wij vinden het super tof om creatief en innovatief bezig te zijn en besloten daarom iets terug te doen voor de Startup community. Dat is de reden dat we dit non-profit evenement hebben georganiseerd. We zijn erg tevreden met het resultaat en het Startup Weekend was een groot succes. De gemiddelde kosten van 70 euro per ticket brachten al een uitdaging op zichzelf mee, omdat het weekend volledig all inclusief is. Gelukkig is door het trekken van sponsoren en het vinden van een flexibele en toffe locatie alles goedgekomen.
Tot slot
Startup Weekend was een groot succes, echter willen we het stokje graag overdragen aan een volgende organisatie, dus daar gaan we nog naar opzoek. Ook willen we alle deelnemers, de mentoren, de juryleden, de fotograaf, de Social Impact Factory, de vrijwilligers en de facilitator bedanken voor het geweldige weekend!