Het zijn bizarre tijden. De economische wereld staat tijdelijk op sluimerstand, er wordt massaal WC papier ingekocht en we wennen langzaam aan het leven van sociale afstand en isolatie. Geen bedrijf of consument kan om het coronavirus heen. Deze coronacrisis raakt ons allemaal diep.

Maar tegelijkertijd gebeurt er ook moois. Overal schieten de mooiste initiatieven uit de grond als paddenstoelen uit een, inmiddels beduidend vruchtbaardere, grond. Op social media lees je elke dag nieuwe initiatieven die de coronasituatie het hoofd bieden. De buren plakken briefjes op de muur met het aanbod om boodschappen te doen, bewoners in zorghuizen krijgen gratis tulpen en ouderen krijgen massaal een spoedcursus beeldbellen. En zeg nu zelf, #daslief.

Ook bedrijven laten zien enorm veerkrachtig te zijn in deze onzekere tijden. Elke dag hoor je innovatieve nieuwe ideeën van ondernemers en bedrijven die het roer omgooien in tijden van coronacrisis. Neem een sterrenrestaurant die ineens geen gasten meer kan ontvangen en binnen een paar weken een volledige thuisservice heeft gerealiseerd. Inclusief romantisch diner. Of een initiatief van een van onze eigen opdrachtgevers van FREEONTOUR, een marktleider op het gebied van vakanties met de camper die nu net even niet door kunnen gaan. Zij zijn een non-profit initiatief gestart om lokale horeca te ondersteunen in tijden van crisis. We Are Still Open laat alle bezorg- of afhaalopties zijn van horeca die het zelf moeilijk heeft tijdens deze moeilijke periode. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele innovatieve ideeën van ondernemers tijdens de coronacrisis.

Consumenten en bedrijven zijn veerkrachtiger dan ooit. Bedrijven moesten in een kwestie van enkele dagen de strategie volledig aanpassen. Er zijn al veel succes-verhalen van bedrijven die de coronacrisis het hoofd kunnen bieden. Deze bedrijven hebben een aantal zaken gemeen. Vaak zijn dit: een flinke dosis creativiteit, aanpassings- & inlevingsvermogen en een app… Een app zeg je?

Waarom een bedrijven-app in deze crisistijd onmisbaar is

We staan verder van elkaar vandaan. Letterlijk dan. Want figuurlijk valt dat best mee. Virtueel samenkomen is het nieuwe normaal geworden. We werken vrijwel allemaal vanuit thuis. Zo schrijf ik deze blog terwijl mijn partner, en tijdelijke collega, zijn 102ste zoom-vergadering van de dag heeft. Of mijn collega’s, die noodgedwongen de keuken of woonkamer hebben omgebouwd tot programmeerbunker. Iedereen moet zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Het voelt vreemd om niet zomaar met je collega te kunnen praten over de aangekondigde Galaxy A-serie smartphones of hoe je het beste virtuele feestje kunt organiseren op Animal Crossing.

Natuurlijk hebben wij bij Coffee IT al een kleine voorsprong als we het hebben over digitaal werken. Als app ontwikkelaars zijn wij al thuis in de digitale wereld. Interne communicatie programma’s zoals Slack, Google Hangout of Toggl horen al bij ons dagelijks werken. Voor ons is het veelal business as usual, zij het met wat wijzigingen.

Voor veel bedrijven is deze nieuwe situatie wel even wennen of zelfs reden tot hoofdzorgen. Misschien run je zelf een horecagelegenheid of is je festival voor aankomende zomer gecanceld. Of ben je een kleine winkelier en heb je op dit moment geen klanten en dus geen omzet. Om deze reden hebben wij dit artikel geschreven. Om kleine ondernemers tot grote corporates een hart onder de riem te steken. Deze tijden gaan over. Maar belangrijker: misschien biedt de situatie wel kansen voor jou als ondernemer om met een nieuwe strategie te komen. Een app kan in veel gevallen een waardevolle bijdrage zijn in de coronacrisis.

Digitaliseer met een app: business to consumer

De eerste apps waar mensen vaak aan denken als je de coronapandemie noemt zijn de zogeheten business to consumer apps. Grote kans dat je als lezer van dit artikel de persconferentie van afgelopen dinsdag 7 april hebt bekeken. Hierin informeerde vicepremier De Jonge het land van het plan om een tweetal apps in te zetten om de uitbraak van de pandemie tegen te gaan. Deze apps gaan waarschijnlijk een signaal afgeven wanneer je bij een besmet persoon bent geweest of zelf besmet bent geraakt. De inzetbaarheid van deze apps wordt de komende weken nader onderzocht en de veelbesproken zorgen om privacy en ethiek worden hierin meegenomen.

Apps zoals deze zijn de meest voor de hand liggende apps tijdens deze crisis. De overheid (business) ontwikkelt een app voor de consument (to consumer). Deze apps hebben vooral als doel om ‘situational awareness’ te creëren. Oftewel: weten wat er gebeurt. En daar op handelen. Maar naast de overheid keren ook andere bedrijven zich massaal tot de digitale oplossingen. Bedrijven moeten zich namelijk razendsnel aanpassen naar deze nieuwe situatie, die waarschijnlijk nog wel even gaat duren. Denk aan de eCommerce, inkoop of leveranciers die ineens op volle toeren moeten draaien om te voldoen aan de stijgende vraag naar online dienstverleningen, in plaats van offline.

Bedrijven gooien het roer om

Veel ondernemers hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. Maar het zit niet in de Nederlandse aard om bij de pakken neer te gaan zitten. Dit is ook gebleken uit een rapport van de ABN over hoe ondernemers omgaan met de coronacrisis. Verpakkingsproducent Oerlemans Plastics uit het Brabantse Genderen is hier een goed voorbeeld van. De verpakkingsproducent merkt geen omzetderving, omdat het werk nog gewoon doorgaat. Toch hebben ze bij Oerlemans in twee weken een totaal nieuw pad ingeslagen: namelijk het maken en leveren van schorten voor het ziekenhuispersoneel in Nederland. In slechts twee weken tijd is het concept volledig uitgewerkt tot eindproduct, en de eerste schorten worden op dit moment aangeleverd.

Er zijn nog veel meer voorbeelden van business to consumer bedrijven die veerkrachtig blijken te zijn in deze tijd. Neem het voorbeeld in de introductie van dit artikel, een sterrenrestaurant die van de een op de andere dag geen klanten of omzet meer heeft. Binnen een week is de web-app gebouwd waarmee ze hun producten thuis kunnen aanbieden. Zo behouden de chef’s hun baan en realiseert het bedrijf de omzet op een andere manier.

De techbedrijven zoals wij zijn er klaar voor. Er is meer dan voldoende kennis paraat om snel tot een goed werkende app-oplossing te komen. Technische innovaties binnen het Internet of Things en nieuwe programmeertalen maken het inzetten van apps nog makkelijker. Maar het idee moet vanuit jezelf komen. Heb je een horecazaak, kapper, organiseer je festivals of ben je mystery shopper bij de Ikea? Geen nood, er zijn zat manieren waarop een app jouw business kan digitaliseren. Go crazy.

Digitaliseer met een app: business to business

Naast de apps voor consumenten, hebben we het nog niet over apps van business to business gehad. En daar zijn pas een legioen aan mogelijkheden. Beeldbel apps en streaming apps draaien overuren nu elke vergadering online plaatsvindt. Het monitoren en optimaliseren van interne bedrijfsprocessen is nog nooit zo belangrijk geweest als nu in deze coronacrisis. Een app of CMS systeem kan je hier enorm bij helpen. Je kunt hierbij denken aan de eerder genoemde communicatie apps zoals Slack, Miscrosoft Teams of Skype. Maar met wat creativiteit kom je bij veel innovatieve concepten uit met veel potentie. Denk aan het combineren van app met hardware om productie vanuit thuis mogelijk te maken. Of een app om in verbinding te blijven met collega’s en de efficiëntie te verhogen door processen te automatiseren. Voor vrijwel elke dienst of service kan een app een bijdrage bieden.

Is een app voor elk bedrijf de oplossing in deze coronacrisis?

Nee. Daar kunnen we heel eerlijk in zijn. Voor sommige industrieën en doelgroepen leent een app zich beter dan voor de andere. Daarnaast vergt het ontwikkelen van een app behoorlijk wat tijd en middelen. Nu zijn er veel manieren om aan de benodigde investeringen te komen, bijvoorbeeld met de SET subsidie die helaas door enorme drukte ook al weer on hold staat. Toch zijn er genoeg inspirerende voorbeelden van ondernemers die het roer volledig hebben omgegooid en nu het hoofd boven water weten te houden.

Kunnen wij iets doen tijdens de coronacrisis?

Iedereen kan iets doen tijdens deze gekke tijden. Verbinding en loyaliteit zijn nog nooit zo belangrijk geweest als nu. In alle voorbeelden die we hebben genoemd in dit artikel is verbinding de sleutel. Bedrijven weten te overleven met de nieuwe strategie. Dit is weer goed voor de gebruikers, die er op hun beurt belang aan hebben doordat bepaalde activiteiten of middelen ineens wel weer bereikbaar zijn. Want bedenk goed: mensen snakken ernaar om dingen te ondernemen (op 1.5 meter afstand), dingen te kopen en het contact aan te gaan met anderen.

Red lokale restaurants app

Deze tijden doen uiteraard ook wat met ons. Wij hebben onze productie dusdanig aangepast dat de apps met urgentie door corona prioriteit hebben. Onze developers werken dan ook hard om deze apps zo snel mogelijk productieklaar te maken zodat deze bedrijven gesteund worden en verder kunnen gaan met hun business.

Daarnaast hebben wij afgelopen goede vrijdag onze befaamde FreakyFriday gehouden in het teken van de coronacrisis. Tijdens deze FreakyFriday’s werken wij aan vrijwillige projecten. Een van deze projecten is de ‘Red lokale restaurants app’. Deze app geeft kleinere restaurants een platform om zichtbaar te zijn en hun eten aan te bieden. Restaurants kunnen zichzelf aanmelden en aangeven of ze bezorgen en/of afhalen. De Red Lokale Restaurants app is een initiatief van Coffee IT en wordt naast ons reguliere werk ontwikkeld. De app zal volledig gratis zijn om te downloaden en te gebruiken.

Heb je zelf een restaurant of wil je een restaurant graag helpen en in de app zetten? Meld het restaurant dan aan via deze link. Hoe meer restaurants we aanmelden hoe meer restaurants we kunnen helpen. Jullie input is dus belangrijk. Kleine noot: de Red Lokale Restaurants app is voor kleine restaurants die zijn overgegaan tot thuisbezorging of afhalen. De app wordt deze week gelanceerd in de Play Store.

Coffee IT biedt hulp bij digitale transformatie

Dit is niet iets nieuws. Al voor corona begeleiden wij ambitieuze ondernemers die hun dienst of service graag digitaal willen invullen met behulp van een app. Maar het is misschien wel goed om het nu nogmaals te benadrukken. Dus; mocht jouw dienst, product, service of hele businessmodel flink gekelderd zijn met de coronacrisis en je de transformatie willen maken van fysiek naar digitaal. Neem dan vrijblijvend contact op, wij helpen je graag verder. Wij zijn altijd bereikbaar als sparringpartner en het bieden van technisch advies.

Namens iedereen van het Coffee IT team wensen we jullie veel gezondheid en succes.