Direct op de koffie?

Wekelijks komen er ongeveer 8.000 apps bij in de wereld. Het wordt dus steeds moeilijker om op te vallen tussen de al die miljoenen apps. Een manier om hiervoor is om de oriënterende gebruiker automatisch bij u uit te laten komen door uw app vindbaar te maken. In dit artikel gaan we in op een aantal methodes om uw app vindbaar te maken.

Vindbaar, wat betekend dat eigenlijk?

Vindbaar zijn betekend natuurlijk niet dat u wilt dat u app alleen vindbaar is door de volledige naam in de Apple of Play store in te voeren. Vindbaar zijn is relevant zijn op een gewenst moment. Heeft u bijvoorbeeld een restaurant bezorg app? Dan wilt u vindbaar zijn wanneer uw consument op zoek is naar eten. Met vindbaarheid speel je in op de vraag die de consument heeft. Als voorbeeld zou een potentiële klant van een restaurant zich af kunnen vragen: Waar bestel ik online Chinees? of Waar zit een Chinees afhaalrestaurant in Utrecht? Een restaurant-bezorg app bezorgt niet alleen Chinees, toch kan het aantrekkelijk zijn voor een restaurant-bezorg app om op deze termen vindbaar te zijn omdat deze content erg relevant is voor de potentiële klant.

Waar moet mijn app vindbaar zijn?

Veronderstel niet dat uw potentiële klanten zich alleen oriënteren via de Play Store. Uw klanten kunnen zich ook oriënteren via Google, Social Media of via advertenties. Het belangrijkste van uw campagne is relevantie, uw app kan bovenaan staan in Google, maar als hieruit geen installerende gebruiker voortvloeit heeft u hier verder weinig aan. Vindbaar zijn is dus belangrijk op ieder platform waarop uw potentiële klanten zitten.

Hoe te beginnen?

Zoek uit waarvoor uw klanten uw product gebruiken. Levert uw app nieuwe lampen? Dan kan het bijvoorbeeld zo zijn dat uw meeste klanten bij u komen met de vraag “kapotte lamp vervangen”. Om erachter te komen wat uw klanten interessant vinden kunnen wij u ondersteunen met een trefwoorden onderzoek. Hierin onderzoeken we welke trefwoorden veel gezocht worden en weinig concurrentie hebben, zodat u de onbeantwoorde vraag van de consument tackeld.

Vindbaarheid in de Play Store en Apple Store

App Store Optimalization (ASO) is de naam voor het proces om uw app beter vindbaar te maken in de Google Play en/of Apple Store. Dit is belangrijk, omdat uw app vaker wordt geïnstalleerd als deze hoger staat in de zoekresultaten. ASO is een vorm van optimalisatie waarbij gekeken wordt om zaken als app trefwoorden,  beschrijvingen en de titel van uw app te optimaliseren zodat de gebruiker hier eerder en vaker op uit komt. Ook zorgt ASO ervoor dat de kans hoger wordt dat uw app in de organische zoekresultaten van Google naar voren komt met hierbij horend een download knop.

App vindbaar maken

Landingpage voor uw app

Een kosten efficiënte manier om uw app vindbaar te maken is middels een eigen website met landingpages. Dit wordt door veel bekende apps als Uber toegepast. Maar waarom? Een pagina voor uw app zorgt ervoor dat uw app beter overkomt voor de consument en voor Google. U kunt namelijk potentiële gebruikers afvangen op uw pagina en direct doorverwijzen naar uw app. Ook kunt u per feature of voor specifieke vragen een landingspagina bouwen. Een landingspagina is een vanzelfsprekend concept, het vangt namelijk zoekende gebruikers op (landen). Buiten de content zijn er voor een website nog een aantal andere aspecten waarop een website wordt indexeert in Google zoals laadtijd en gebruikersvriendelijkheid. Coffee IT kan u vroegtijdig in uw app traject voorzien van een enthousiasmerende website die geoptimaliseerd is voor Google.

Advertenties

Organische vindbaarheid komt langzaam op gang. Daarom kan het lucratief te zijn om te investeren in advertenties. Belangrijk is om te weten dat advertenties een hoog budget vergen. Een interessante optie is om te adverteren via Facebook. Via Facebook kunt u zich namelijk eenvoudig richten tot een bepaalde doelgroep en kunt u ook verschillende berichten per doelgroep uitzenden. Ook kunt u de timing van uw advertentie bepalen, dit kan interessant zijn als uw app bijvoorbeeld relevant is aan bepaalde dagdelen, zoals het ontbijt of de spits.

Een nieuwe manier van adverteren is het adverteren direct in de Play of Apple Store. Op die manier komt u altijd bovenaan te staan in zoekresultaten van de termen die u heeft ingevuld en dit kan u net de boost geven die u nodig heeft.

De laatste manier die wij willen aankaarten is het adverteren via Google. Veel gebruikers oriënteren zich nog vaak via Google en als u gebruik maakt van dit oriënterende gebruikers segment dan kan dit zeker in uw voordeel werken.

Er zijn veel meer manieren om te adverteren. Belangrijk is om uw doelgroep altijd in het vizier te houden. Wanneer maakt uw doelgroep gebruik van een bepaald platform en met welke vraag zit uw doelgroep? Coffee IT kan u helpen met het opstellen van een marketingplan op basis van budget en/of doelstellingen.

Stel een plan op

Het belangrijkste om ervoor te zorgen dat uw app vindbaarder is, is het opstellen van een plan met SMART gedefinieerde doelstellingen. Wilt u ondersteuning in het opstellen van een plan om uw app vindbaar te maken? Dan komen wij graag in contact met u. Wij bespreken vrijblijvend de mogelijkheden onder het genot van een kopje koffie. Coffee IT, Freshly brewed apps.

Over Job


Job Burg is mede-eigenaar van Coffee IT en heeft sinds de start van Coffee IT in 2014 de missie om gevestigde bedrijven en start-ups te helpen met het naar de markt krijgen van nieuwe apps.

Neem contact op