Sinds vandaag wordt na een jaar van ontwikkeling WhatsApp Business uitgerold voor iPhone. De Android versie van de zakelijke chatdienst was al beschikbaar sinds januari 2018. Naar verwachting kunnen Nederlandse iOS gebruikers de app binnen enkele weken gratis gebruiken.

De app is vandaag de dag al gratis beschikbaar voor onder andere Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Brazilië en Mexico. In de aankomende weken wordt het wereldwijd uitgebracht.

WhatsApp Business

Misschien heb je er al iets over gehoord of gebruik je het zelfs al voor jouw onderneming. WhatsApp Business, wat houdt deze zakelijke dienst van WhatsApp precies in? In dit artikel lees je meer over deze zakelijke chatdienst.

WhatsApp Business richt zich met name op de wat kleinere ondernemingen. Het idee is simpel: het is eigenlijk een uitbreiding van de reguliere particulieren WhatsApp met een wat extra features die het voor ondernemers makkelijker maken om te communiceren met (potentiële) klanten. Zo is het mogelijk om versnelde kant-en-klare reacties te versturen op veelgestelde vragen en kunnen er automatische antwoorden worden verstuurd. Bijvoorbeeld een welkomstboodschap of een afwezigheidsbericht. Dit kan ideaal zijn voor kleinere ondernemingen om de communicatiestructuur efficiënter in te richten.

WhatsApp Business

Stap 1: bedrijfsprofiel

Maak een business profiel aan. Dit profiel is het visitekaartje van de onderneming en bevat belangrijke informatie zoals het adres, een omschrijving van het bedrijf en de contactgegevens. Wees creatief en besteed hier wat tijd aan, want dit is je kans om je te onderscheiden van je concurrenten.

Stap 2: labels

Maak labels. Met de functie ‘labels’ kun je conversaties labelen. Zo kun je bijvoorbeeld leads en vaste klanten van elkaar onderscheiden.

Stap 3: geautomatiseerde antwoorden

Stel automatische en snelle antwoorden in. Deze antwoorden kunnen het hele communicatieproces een stuk gemakkelijker maken door een standaard bericht automatisch uit te sturen of uitgebreider te maken. Een voorbeeld van een snel antwoord kan zijn de afkorting “welkom”. Wanneer je dit intypt dan wordt dit automatisch gewijzigd in “Welkom bij Coffee IT, wat leuk dat je contact opneemt. Wat kunnen wij voor je betekenen?” Vooraf ingestelde automatische berichten worden verzonden door de activatie van bepaalde woordcombinaties. Stel, er komt een bericht binnen op “offerte hybride app”, dan kan de volgende reactie automatisch worden verzonden: “bedankt voor je bericht, er wordt direct contact opgenomen door één van onze hybride specialisten”. Natuurlijk is dit voorbeeld nu toegespitst op onze markt, maar het is goed te gebruiken voor bijna elke sector.

Stap 4: statistieken

Statistieken geeft een klein scala aan informatie over gelezen en verstuurde berichten. Bij de Android versie was deze feature nog vrij summier. We zijn dus benieuwd of dit bij de iOS versie is uitgebreid na een jaar van ontwikkeling.

Toekomst

Door de beperkingen van het platform is WhatsApp Business nog niet uitermate geschikt voor grotere organisaties of commercie instanties. Het is inmiddels gelukkig wel mogelijk om naast de gewone versie de WhatsApp Business versie te installeren op dezelfde smartphone. Voorheen moest hiervoor een andere smartphone (of simkaart) worden gebruikt. Of WhatsApp Business op grote schaal gebruikt gaat worden is nog even de vraag. Vooral gezien het feit dat Facebook Messenger momenteel door verscheidene grote corporaties wordt gebruikt en het wat ons betreft nog niet helemaal duidelijk is wat de meerwaarde van WhatsApp zal zijn in relatie met haar zusje Facebook Messenger.