Direct op de koffie?

Heeft uw bedrijf SEO nodig? Het antwoord; Ja.

Search Engine Optimization (SEO) is een strategie om verkeer naar uw website te verhogen. Wat is de eerste plaats op het internet waar u op zoek gaat naar informatie? Voor de meeste mensen is dat Google. Van al het online verkeer start 93% met het gebruiken een zoekmachine, hiervan gebruikt gebruikt 73% Google. Al is uw site nog zo prachtig ontworpen en bevat uw site geweldige content, u behaalt nooit uw maximale potentie als uw website niet vindbaar is.

De werking van zoekmachines

Het basisprincipe van een zoekmachine is simpel: Een gebruiker voert een zoekopdracht in en zoekmachines geven resultaten terug. Zoekmachines hebben robots die het internet afstruinen (crawlers). Deze ‘crawlers’ slaan informatie van websites op in een database zodat ze er later snel bij kunnen. Dit proces heet indexeren. Vanaf daar worden kleinere databases opgezet en websites met gelijke onderwerpen (of keywords) gegroepeerd.

Zoekmachines gebruiken algoritmes om de rank van uw pagina te bepalen. Uw rank wordt bepaald op basis van relevantie en populariteit. 75% Van de gebruikers van Google kijken nooit verder dan de eerste pagina van resultaten. De hamvraag is dan ook; Hoe krijg ik mijn website op de eerste pagina van Google?

SEO Online marketing

Keywords, of eigenlijk wensen van uw bezoekers

Keywords zijn termen of zinnen waarop een gebruiker van Google zoekt. Wanneer uw bedrijf t-shirts verkoopt is het keyword ‘t-shirt’ voor de hand liggend, toch? Helaas, t-shirt is een generiek woord en het is haast onmogelijk op de eerste pagina van Google te komen met generieke keywords. De kans is groter dat u wel vindbaar wordt met specifiekere keywords als ‘Rood XL Puma t-shirt’. Natuurlijk wordt op specifieke vragen minder gezocht, maar het verwezenlijken van specifieke wensen leidt tot hogere conversie, omdat de gebruiker zijn oriënterende fase al heeft gehad.

Erachter komen wat de juiste keywords voor u zijn is een strategisch proces. Om te beginnen met dat proces moet u er eerst achter komen wat de behoeftes van uw doelgroep zijn en welke woorden en zinnen zij gebruiken om naar een oplossing te zoeken. Dit is natuurlijk een hoop werk, maar gelukkig zijn er keywords tools om u hierin te ondersteunen.

Daarna is het belangrijk om uit te zoeken wat de concurrentie is voor uw gekozen keywords om in te kunnen schatten hoeveel moeite het gaat kosten om hoog te scoren. Het is belangrijk om te begrijpen hoeveel moeite het kost om een hoge positie te krijgen in Google.

Soms is het interessanter om te beginnen met advertenties in plaats van organische vindbaarheid (SEO), omdat advertenties snel zorgen voor conversie.

Wanneer u uw keywords heeft, moeten deze natuurlijk en strategisch door de pagina en content gebruikt worden. Zoekwoorden moeten ten minste aan het begin gebruikt worden van een titel tag, aan het begin van de pagina, een aantal keer in de tekst, eenmaal in de alt tekst van een afbeelding, een keer in de URL en een keer in de meta description.

Geef uw bezoekers wat ze nodig hebben

Wanneer uw pagina geïndexeerd is, wordt deze weergeven in de zoekresultaten. Wanneer een gebruiker uw pagina bezoekt en direct weer terug gaat naar de zoekresultaten wordt dit gezien als een ‘bounce’. Dit betekent dat de bezoeker niet tevreden, of niet op zoek was naar de content die u hem voorschotelde. Als veel bezoekers ‘bouncen’ heeft dit invloed op uw positie in Google.

Het is dus belangrijk om te denken aan uw eindgebruiker voor uw SEO. Zorg ervoor dat uw website gebruiksvriendelijk is en de content relevant. Google’s missie is om gebruikers te leiden naar waardevolle content. Is uw content voor veel gebruikers waardevol? Dan ziet Google dit als een waardevolle site. Natuurlijk betekent dit niet dat u geen keywords moet gebruiken. Uw website moet bestaan uit natuurlijke keywords in relevante en up-to-date content. Bruikbare informatie wordt gedeeld en dat is het ultimatum.

Sharing is caring

Een van de belangrijkste factoren van SEO is inkomende links. Inkomende links zijn hyperlinks vanaf andere pagina’s naar uw pagina. Ik heb bijvoorbeeld de hierboven verwezen naar een uitleg over inkomende links omdat ik de informatie van Moz.com vertrouw en de informatie waardevol vind.

Inkomende links zorgen voor pagina autoriteit. Zoekmachines meten uw pagina autoriteit door te kijken naar het aantal kwalitatieve links vanaf andere pagina’s. De kwaliteit van het domein waarop uw link staat en de relevantie van de link naar uw pagina zijn veel meer van belang dan het aantal links naar uw website. Het doel van linkbuilden (het zorgen van meer inkomende links naar uw website) is om links te krijgen van sites die ook betrouwbaar en autoritair zijn, zo zorgt u ervoor dat uw pagina ook wordt gezien als betrouwbaar en autoritair.

Meten is weten

Het is belangrijk te weten hoeveel invloed uw SEO maatregelen hebben. Er zijn diverse tools om uw rank, conversie ratio’s en bounce ratio’s bij te houden. Onze favoriet: Google Analytics. Verander en analyseer uw SEO dynamisch voor het beste resultaat.

Belangrijk te weten is dat het zoekmachine algoritme constant verandert. Het kan zo zijn dat maatregelen in het verleden u tegen kunnen werken in de toekomst. Om deze reden is het belangrijk om, net zoals Google, altijd vanuit het oogpunt van uw klant te kijken. Zo zorgt u voor een duurzame SEO strategie.

Hulp nodig?

Coffee IT kan u helpen in het opstellen en het uitvoeren van een plan om uw SEO te verbeteren. Wij kunnen u helpen met het behalen van uw online doelstellingen. Ook kan Coffee IT voor u een SEO vriendelijke website ontwikkelen, geheel naar wens. Meer weten? Neem contact met ons op, we staan u graag te woord.

Vragen


Heeft u vragen of twijfelt u nog? Wij staan u graag te woord. Of heeft u een project of idee en wilt u hierover de mogelijkheden bespreken? Laat het ons weten.

Neem contact op