Anno 2016 accepteren gebruikers geen frictie meer. Door uw app-ontwerp iteratief te ontwikkelen en te evalueren met behulp van een scrum-proces kunt u de kwaliteit van het ontwerp waarborgen. De kwaliteit waarborgen betekent niet alleen dat het ontwerp er mooi uit ziet. Een goed ontwerp gaat veel dieper. In deze blog gaan we dieper in op hoe Coffee IT een app-ontwerp evalueert.

Tijdens het ontwikkelen moet rekening worden gehouden met wat de gebruiker verwacht en wenst. Het ontwerp dient intuïtief te werken. Coffee IT werkt iteratief, zodat na elke iteratie er samen met gebruikers gekeken wordt naar de bruikbaarheid van het ontwerp, het app-ontwerp evalueren. Dit gaat door middel van verschillende methodieken om de gebruikerservaring te testen.

Waarop u moet letten?

Een fout die vaak gemaakt wordt is dat de opdrachtgever exact denkt te weten wat de gebruiker wilt. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet zo is. Er zijn twee manieren om erachter te komen wat de gebruiker wilt.

De eerste is door hem te interviewen, dit heet: customer validation. Het doel hiervan is om door middel van open vragen te valideren dat de potentiële gebruiker het probleem daadwerkelijk ervaart. Dit zou stap 1 moeten zijn van het gehele app-ontwikkelproces.

De tweede is door prototypes van het ontwerp te testen en de resultaten hiervan te evalueren. Er worden dan verschillende paper prototypes ontwikkeld. Deze worden vervolgens getest onder gebruikers.

Zo kwamen wij, tijdens de ontwikkeling van Swabber, erachter dat het aanmaken van huishouden te gecompliceerd was. Waardoor we gebruikers verloren. Na deze ontdekking hebben we dit proces vereenvoudigd, met als resultaat dat 32% minder gebruikers op dit punt de app verlaten. Later in dit artikel wordt dieper in gegaan over het belang van metrics in een app.

Tijdens deze gebruikerstests komt vaak ook naar voren wat de belangrijke functies zijn. Dit is waardevolle feedback, want deze functies moeten het meest prominent naar voren komen in het app-ontwerp. Daarbij komt nog dat een app beter 1 ding zeer goed kan doen, dan 10 dingen een beetje.

design-stage-coffee-it

Inzicht in het probleem en de wens van de gebruiker

Om het app ontwerp te evalueren in inzicht in de gebruiker van belang.

Frictieloos

De term frictieloos wordt steeds belangrijker en populairder op talloze gebieden. Een frictieloze ervaring betekent dat de app intuïtief en slim is. Bij een goed app-ontwerp hoeft de gebruiker nergens stil te staan om na te denken hoe hij verder moet. En de app moet overal waar het kan tijd besparen voor de gebruiker. Volgens onderzoek van Google gebruikt de gemiddelde gebruiker 150 keer per dag zijn smartphone, met een gemiddelde sessie duur van 1,18 minuten. Dit zijn gigantisch vele sessie’s van korte duur.

Als een app frictie veroorzaakt dan verlaat 66% van de gebruikers de app direct, en zal 40% daarvan niet meer terugkomen. Deze cijfers geven het belang van een goed app-ontwerp duidelijk weer. De cijfers komen uit een onderzoek van Google, genaamd: Micro-moments.

Metrics

Om inzicht te krijgen in de frictiepunten van een app moet er een metrics methodiek worden geïmplementeerd. Hiermee kunt u het app-ontwerp evalueren. Dit kan bijvoorbeeld Google Analytics zijn of een platform gespecialiseerd in app metrics, zoals Fabric’s Answers. Meten is weten. Tijdens een Agile proces wordt de prioriteit merendeels bepaald door de frictiepunten. Minder frictiepunten betekent een hogere conversie ratio.

Metrics biedt inzicht in waar de gebruiker het meeste tijd spendeert in de de app, hoe hij de app gebruikt en waar en waarom hij de app verlaat. Deze gegevens zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling van de app.

Onze aanpak

Coffee IT werkt door middel van een Scrum-proces. Wij betrekken de gebruiker zo veel mogelijk bij het ontwikkelproces zodat grote problemen zo vroeg mogelijk worden ontdekt. Bij het Scrum-proces werken de opdrachtgever en opdrachtnemer als een team samen. Wij, als Coffee IT, hebben ervaring in het ontwerpen, realiseren en testen van apps. Echter hebben wij niet de zelfde diepe kennis in de markt van de opdrachtgever, als de opdrachtgever zelf. Daarom is het belangrijk om samen te werken en ideeën te delen. Om zo het beste resultaat mogelijk te behalen en de gebruiker een frictieloze ervaring te bezorgen.

Hoe kan Coffee IT helpen

Coffee IT kan op verschillende manier helpen bij het ontwikkelen van uw app. Wij kunnen het volledige app-ontwerp ontwikkelen en testen. Coffee IT heeft zowel UI- als UX-ervaring om de wens van de gebruiker te vervullen. Mocht u al een bestaande app hebben dan kunnen wij het ontwerp hiervan updaten of u advies geven over frictiepunten voor de gebruiker. Hier zullen wij dan onderzoek naar doen, om u een onderbouwd en gedegen resultaat te kunnen geven.

Conclusie

“Anno 2016 accepteren gebruikers geen frictie meer” was de eerste zin van dit artikel. Deze zin dekt ook de volledige lading van het artikel. Gebruikers hebben een hoge kwaliteitsstandaard en uw app moet daaraan voldoen. Anders zal de gebruiker de app verlaten en 40% zal niet meer terugkomen.

Fabian - Recruitment

Neem contact met ons op

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en wij helpen je verder.

CONTACT