APP MARKETING 2.0: APPLE'S CUSTOM PRODUCT PAGES
Utrecht, 15 februari | 3 minuten
App marketing is booming en biedt steeds meer mogelijkheden. Meer apps worden direct gevonden in de App Store. Op dit moment is zelfs meer dan 60% van de gedownloade apps een direct gevolg van een zoekopdracht in de App Store. Dit betekend natuurlijk dat er ook steeds meer concurrentie in deze marketplace komt. Om hierbij te helpen en optimaal je doelgroep te bereiken heeft Apple in zijn App Store de Custom Product Pages (CPP) in het leven geroepen.
APPLE CUSTOM PRODUCT PAGES
De mogelijkheid voor Custom Product Pages biedt nieuwe kansen voor App Store Optimization (ASO). De naam zegt het al: je kan nu maximaal 35(!) unieke productpagina’s aanmaken. Dit biedt veel mogelijkheden om de verschillende doelgroepen te bereiken en/of USP’s te communiceren. Hieronder een goed voorbeeld van Mountain Climber. Dezelfde app met drie verschillende product pages. Alle drie focussen zich op verschillende doelgroepen: de fietser, de wandelaar en de klimmer. Allemaal om aansluiting te vinden op de behoefte van de gebruiker.
Let op: deze pagina’s worden alleen weergegeven in combinaties met Search Ads, dus niet als je app organisch wordt weergegeven in de App Store.
NIEUWE MARKETINGMOGELIJKHEDEN
Optimaliseren van je campagnes (A/B testing)
Met deze Custom Product Pages kan je elke campagne optimaliseren. Draai jij bijvoorbeeld advertenties in de Google zoekmachine op een specifiek zoekwoord? Dan is het nu mogelijk om de mobiele bezoeker direct naar een specifiek ontworpen productpagina te sturen. Ook hier geldt weer: allemaal om aansluiting te vinden op de behoefte van de gebruiker.
Ook kan je met deze nieuwe functionaliteit mooie productpagina’s met elkaar vergelijken. Ben je nog niet helemaal overtuigd van je content (tekst, icons of afbeeldingen)? Maak dan twee productpagina’s aan met maar één verschil. Na een aantal weken weet je precies welke van de twee beter presteert.
Meten is weten
Elke Custom Product Page die je aanmaakt krijg zijn eigen unieke URL. Dit kan je vergelijken met de UTM-builder van Google. Deze URL’s kan je toevoegen aan advertenties, email-campagnes etc. De resultaten van deze individuele links lees je dan weer terug in App Analytics in je App Store Connect account.
Je kan hier per individuele pagina de vertoningen, downloads, her-downloads en conversiepercentages inzien. Ook vergelijkt App Analytics altijd de resultaten met je standaard productpagina.
Meer weten over de Custom Product Pages? Bekijk hieronder de video ‘Get Started With Custom Product Pages’ van de WWDC21.
PS: kan jouw app wel wat extra promotie gebruiken? Onze marketeers staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.