Zorg op afstand wordt steeds populairder. Zeker na de corona pandemie is volgens ICT Health beeldzorg met 700% toegenomen. Zorg op afstand biedt naast gemak ook andere voordelen. Zo kunnen afwachtenden toch snel hun vragen stellen. Of patiënten die het spannend vinden vanuit een veilige omgeving contact opnemen.

Wat is zorg op afstand

Zorg op afstand is zorg wat mogelijk wordt gemaakt door middel van technologie. Dit zijn technologieën zoals VoIP, IoT of Domotica. Hierdoor wordt zorg vanuit je eigen huis mogelijk.

Zorg met VoIP

Met VoIP (Voice over Internet Protocol) wordt het mogelijk om te bellen of videobellen. Zo kunnen zorgverleners direct consulting geven zonder dat de patiënt hiervoor hoeft te reizen. Een ander bijkomend voordeel is dat consultmomenten snel en goed gearchiveerd kunnen worden. Hierdoor hoeft de zorgverlener minder tijd te steken in het schrijven van samenvattingen en het bewaren van de gegevens.

Zorg met IoT

Internet of Things (IoT) is een uitstekende manier om ouderen in de zorg te helpen. Met IoT kun je namelijk apparaten slim met elkaar laten communiceren. Hierdoor kan met sensoren bijgehouden worden of de medicatie wel is ingenomen. We zijn zelfs bijna zo ver dat we via een horloge een depressie kunnen ontdekken. Apple is al druk bezig met deze nieuwe technologie. Ook wij zijn druk bezig met het ontwikkelen van IoT apps voor in de zorg. Een voorbeeld hiervan is Senior Homes. Dit is een app dat dient als digitale assistent zodat ouderen prettig kunnen wonen in een van de Senior Homes.

Zorg met Domotica

Domotica in de zorg helpt met het automatiseren van simpele taken. Dit is een klein verschil met IoT. Waar IoT helpt als ondersteuning doordat technologie met het internet verbonden is wordt bij Domotica alles geautomatiseerd. Je kunt hier meer over lezen in het artikel “wat is domotica”. Voorbeelden van Domotica in de zorg zijn het uitzetten van de lichten, de temperatuur op peil houden en s avonds het huis op slot zetten. Hierdoor kunnen ouderen met lichte dementie langer thuis blijven wonen. Wel zo fijn!

Voorbeelden van zorg op afstand

Er zijn veel verschillende vormen van zorg op afstand. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er ook verschillende technologieën die hierbij kunnen helpen. Hieronder hebben wij wat concrete voorbeelden hoe deze technologieën zorg op afstand kunnen bieden en wat de voordelen hiervan zijn. 

Videocommunicatie of beeldschermzorg: met videocommunicatie kun je direct communiceren met de zorgverlener. Jij als zorgverlener kunt dit gewoon declareren en de cliënt bespaart een hoop tijd. Daarnaast is het mogelijk om meer persoonlijke zorg te verlenen. 

Leefstijlmonitoring met slimme sensortechnologie: met slimme sensoren kunnen ouderen of zieken geholpen worden zonder dat ze in het ziekenhuis hoeven te blijven. Met sport sensoren kan de bloeddruk, hartslag, temperatuur of zuurstofniveau gemeten worden. 

Slimme medicijndispenser: met de slimme medicijndispenser worden ouderen geholpen met het innemen van medicijnen. Ook geeft deze dispenser aan wanneer de medicijnen bijna op zijn waardoor de patiënt nooit zonder medicijnen komt te zitten. 

Chatbots: bij kleine problemen of snelle vragen is het soms vervelend om daarvoor een afspraak te maken. Hiervoor is het ideaal om te chatten met een chatbot. Zijn het lastige vragen die niet meteen te beantwoorden zijn kunnen patiënten chatten met een zorgmedewerker. Via de chatbot is het zelfs mogelijk om bestanden, foto’s en video’s te sturen. 

Informatievoorziening: zorg op afstand hoeft niet altijd heel complex te zijn. Een kennisbank kan voldoende zijn om specifieke zorgvragen te beantwoorden. Dit kan geïmplementeerd worden in een app of web platform. Doordat vele vragen snel beantwoord worden help jij jouw personeel met het verlichten van de werkdruk.

Vragenlijsten: om een vragenlijst uit te printen, in te vullen en opnieuw op te sturen of in te scannen neemt veel tijd in beslag. Ook voor zorgverleners is dit behoorlijk arbeidsintensief. Gelukkig kan dit ook digitaal. Door digitaal de vragenlijst op te sturen en in te laten vullen kan de cliënt zonder moeite de vragenlijst terug sturen. 

Hulp- zorgrobots: als we iets meer naar de toekomst kijken zien we ook de opmars van zorgrobots. Dit zijn robots die ouderen helpen met kleine huishoudelijke taken, spelen spelletjes en helpen ze met fysieke taken zoals opstaan, traplopen of tillen. Ook helpen deze robots tegen eenzaamheid.

Voor- en nadelen zorg op afstand

Zorg op afstand biedt natuurlijk enorm veel voordelen. Maar niet iedereen is altijd even enthousiast. Hieronder hebben wij een overzicht gemaakt met de voor- en nadelen van zorg op afstand. 

Voordelen:

Snelle communicatie: vragen worden snel beantwoord. Door chatbots of door informatievoorzieningen. En mocht de cliënt er niet uitkomen is een videocall een goede oplossing. 

Twijfelaars en afwachters: sommige kleine problemen kunnen grote problemen worden. Maar veel mensen zijn toch te afwachtend om meteen actie te ondernemen. Met de toepassing van technologie is de drempel lager om toch zorg aan te vragen.  

Veilige manier van vragen stellen: het kan zo zijn dat cliënten last hebben van angst. Doordat zorg op afstand geboden wordt kunnen ze hun vragen vanuit een veilige omgeving stellen. 

Nadelen:

Onpersoonlijk: zorg op afstand kan wat onpersoonlijk overkomen. Als je geholpen wordt wil je dat dit met aandacht gebeurd en niet via een automatisch systeem.  

Ingewikkeld: technologie, zeker voor ouderen, kan vrij ingewikkeld zijn. Daarom is het belangrijk dat er goed nagedacht wordt over een gebruiksvriendelijke interface. 

Toekomst van de zorg op afstand

De techniek is ondertussen niet het probleem. De kennis is er. Alleen als maatschappij zijn we nog niet zo ver. Zeker door de strenge regelgeving is implementatie lastig. Maar omdat zorg op afstand steeds belangrijk wordt willen wij als partner graag helpen. 

Privacy en data 

Daarnaast zijn we ISO/IEC 27001 en NEN 7510 gecertificeerd. Hierdoor kunnen wij jou tijdens het volledige proces helpen.

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN HET ACTUELE NIEUWS?VOLG ONZE SOCIAL MEDIA ACCOUNTS.

Fabian Commercieel directeur Coffee IT

NEEM CONTACT OP

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek

CONTACT

Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek
Fabian Commercieel directeur Coffee IT