Ben jij op zoek naar tips over het laten maken van een app? Dan heb jij waarschijnlijk al marktonderzoek gedaan en weet je precies wat de functionaliteiten van jouw app idee zijn. Online is er oneindig informatie te vinden over belangrijke aspecten van app ontwikkeling. Niet iedereen heeft de tijd om het internet af te zoeken, daarom heeft Coffee IT dit overzicht van belangrijkste tips wat betreft app ontwikkeling gemaakt. Achteraf nog vragen? Stel ze gerust.

App functionaliteiten: less is more

Vaak denken mensen dat hun app idee uniek is door de hoeveelheid aan mogelijkheden. Niets is echter minder waar, de hoeveelheid van mogelijkheden heeft niets te maken met of jouw app een succes wordt. Het kan er in theorie zelfs voor zorgen dat de app minder goed aanslaat. Als jij aan het begin van jouw app ontwikkel traject staat is het belangrijk te beginnen met het bepalen welke functionaliteiten uniek zijn en bijdragen aan het probleem dat je probeert op te lossen. Ik spreek over ‘het probleem’, omdat ik van mening ben dat een goede app in de essentie één probleem oplost. Maak eerst een lijst van functionaliteiten en volg daarna onze tips op door functionaliteiten die niet bijdragen aan het oplossen van het probleem weg te halen. Deze functionaliteiten haal je vervolgens door de 100 euro test.

 

Wanneer je hieruit de belangrijkste functionaliteiten hebt gehaald doe je er goed aan om een prototype te laten maken. Probeer het prototype zo simpel mogelijk te maken. Met een prototype achterhaal je snel of je de juiste selectie van functionaliteiten hebt gemaakt. Wanneer je functionaliteiten zo goed als zeker zijn specificeer deze dan volledig uit. Dit hoeven overigens helemaal niet de definitieve functionaliteiten te zijn, maar het verduidelijkt je vraag enorm wanneer je afstapt op een ontwikkelaar.

App functionaliteiten

Het kiezen van de juiste techniek

Saai, maar waar: het kiezen van de juiste techniek en platform(en) voor jouw app is een van de belangrijkste aspecten van het succes. Nu jij een belangrijk beeld hebt van de functionaliteiten van jouw app is het belangrijk een overzicht van het gebruik van hardware (GPS, bluetooth, camera etc.) te maken. Maakt jouw app geen gebruik van hardware of push notificaties, dan kan een web app of hybride app een prima oplossing zijn, maar als dit niet het geval is dan zul je waarschijnlijk een native app nodig hebben. Bekijk ook onze volledige keuzegids voor app technieken, mocht je er niet uitkomen neem dan vrijblijvend contact op.

Nadat je gekozen hebt voor een bepaalde techniek moet je kiezen op welk platform of welke platformen jij jouw app wilt laten ontwikkelen. Ieder platform (Android, iOS of Windows Phone) heeft andere gebruikers met andere verwachtingen. Om die reden moet een app voor ieder platform specifiek ontworpen worden, alleen zo biedt jij de eindgebruiker de juiste ervaring. Voor hybride apps hoeft bij de keuze voor een extra platform alleen het ontwerp opnieuw ontwikkelt en gerealiseerd worden, maar voor native apps wordt ook de achterliggende code per platform gemaakt en geoptimaliseerd. De kosten voor een extra platform liggen vaak hoog en om die reden raden we vaak aan te starten met de ontwikkeling voor een platform en na een aantal iteraties uit te breiden naar meer platformen. Stel haalbare doelen op en begin klein, dat zorgt voor een goede risico spreiding.

Definieer je doelgroep

Het kiezen van een specifieke doelgroep is belangrijk. Maar hoe kies ik de juiste doelgroep? Kijk als eerst naar het probleem dat je probeert op te lossen.

  • Wie ervaart dat probleem?
  • Wat is de gemiddelde leeftijd?
  • Wat zijn hobbies, gewoontes en interesses van deze gebruikers?
  • Wat is het onderwijsniveau van deze gebruikers?
  • Op welke social media vind ik deze doelgroep het meest?

Stel vervolgens persona’s op en start vervolgens een aantal kleine social media campagnes om het probleem in combinatie met de doelgroep te verifiëren. Dit hoeft niet veel te kosten, een campagne van 25 euro is al genoeg en biedt een hoge Return of Investment (RoI). Heb je deze tips gevolgd dan is het slim om te kijken op welk platform je doelgroep zich het meest bevindt, eventueel moet je hierdoor je ondersteunde platformen aanpassen. De go-to-market strategie, het ontwerp en het marketing strategie worden vervolgens gericht op de doelgroep.

Tips doelgroep bepalen

Denk nu al aan het verdienmodel

Financiën zijn de grootste bottleneck van apps. Onze tip is daarom dat het nu al belangrijk om je verdienmodel goed in kaart te brengen en te verifiëren. Als eerst moet je kijken welke verdienmodellen bij jouw doelgroepen passen. Erbij passen wil zeggen dat niet alleen jij, maar ook de doelgroep hiermee akkoord gaat. Dit kun je verifiëren door het verdienmodel direct bij jouw doelgroep neer te leggen. Een simpel voorbeeld is het direct te vragen aan de gebruiker: “Ben jij bereid €12,50,- per maand te betalen om reclamevrij en ongelimiteerd muziek te luisteren?” – Spotify. Echter loop je hiermee wel het risico dat gebruikers antwoorden dat ze bereid zijn te betalen, maar als het puntje bij het paaltje komt toch niet overstag gaan. Daarom kan het slim zijn om een pagina te bouwen die doet alsof de app al bestaat en meet hoeveel bezoekers op betaal drukken (ook wel landingspagina genoemd). Op die manier zie jij hoeveel gebruikers daadwerkelijk bereid zijn te betalen voor jouw app.

Tot slot

Natuurlijk komt er bij de ontwikkeling van een app nog veel meer bij kijken dan is beschreven in dit artikel. Ga je echter te werk met een app ontwikkelaar als Coffee IT dan treden wij op als expert en ondersteunen in het hele proces van A tot Z. Zijn er op dit moment nog vragen, of wil je weten hoe Coffee IT jou kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact op, vragen kan altijd.

Meer weten?


Job Burg is mede-eigenaar van Coffee IT en heeft sinds de start van Coffee IT in 2014 de missie om gevestigde bedrijven en start-ups te helpen met het naar de markt krijgen van nieuwe apps.

Neem contact op