Wie had dat gedacht? Na maandenlang ploeteren door de wereld van app ontwikkeling is d-day eindelijk in zicht. Jouw idee voor een app heeft eindelijk voeten in de aarde en je hebt in de afgelopen maand of maanden een product market fit gevonden. De app is uitvoerig getest en is zo goed als bug-vrij en alle kernfunctionaliteiten werken zoals verwacht. Het is bijna tijd voor een feestje..

Of jouw app nu ontwikkeld is door Coffee IT of een andere partij, een app is vaak pas succesvol als deze beschikbaar is voor de medemens en dus gepubliceerd is in de Google Play en Apple App Store.

Maar hoe zit het met de release van jouw app? Waar moet je rekening mee houden en wat zijn eventuele obstakels bij het publiceren van een app? En voor sommigen misschien nog wel belangrijker: Wat zijn de kosten van de publicatie van een app?

Successfull release

Wat gaat er precies gebeuren bij de release van jouw app?

Jouw app zal gepubliceerd worden aan gebruikers van de Google Play en/of Apple Store. Om dit te verwezenlijken zal de app ontwikkelaar de app publiceren op zijn eigen account of op jouw eigen account. Het maken van een Google Play en Apple Developer account kost in totaal ongeveer 150 tot 200 euro. Wij raden onze klanten altijd aan om eigen account(s) aan te maken waarop wij de app(s) publiceren . Dit zorgt er namelijk voor dat jouw eigen bedrijfsnaam bij de app wordt vermeld. Ook vinden wij dat de klant de vrije keuze van app ontwikkelaar moet blijven hebben en dat de klant voor ons kiest om de goede redenen en niet om het feit dat wij het intellectueel eigendom bezitten van zijn app.

Duidelijk, maar wat doet de app ontwikkelaar verder?

De app ontwikkelaar zorgt er eerst voor dat de winkelvermelding op orde komt. De winkelvermelding is de manier waarop uw app weergeven wordt aan de bezoekers van de winkel (in dit geval de Google Play en Apple App Store). In de winkelvermelding zitten een aantal afbeeldingen en teksten, de kwaliteit van deze afbeeldingen en teksten is belangrijk voor de vindbaarheid en retentie van jouw app. Het verbeteren van de kwaliteit van de winkelvermelding wordt App Store Optimalisatie genoemd (ASO). Om de winkelvermelding te voltooien wordt een gecomprimeerde versie aangeleverd door de app ontwikkelaar. Daarna krijgt de app de status ‘in afwachting van publicatie’ wat eigenlijk een slechte vertaling is van de Engelse status ‘in review’.

App in review

Is de app nog niet live?

Helaas, je zult moeten wachten op goedkeuring van Apple en Google voordat jouw app zichtbaar is voor anderen. In deze testfase controleren Apple en Google of jouw app geen software bevat die schadelijk is voor de gebruikers. Ook kijken ze of jouw app in strijd is met de door hen gestelde richtlijnen. Als zij het vermoeden hebben dat dit zo is, dan zullen zij contact opnemen met de app developer. Zijn het grove schendingen en gebeurt dit vaker, dan kan het zijn dat jouw app niet meer gepubliceerd mag worden. Echter blijft het vaak bij een aantal vragen over de werking van de app en over wat je doet met de rechten van de gebruiker. Bij app ontwikkelaars met die al meerdere apps hebben gepubliceerd gaat dit proces over het algemeen wat sneller. Wij, Coffee IT, ontvangen vaak vragen over waarom de publicatie van een app is mislukt of waarom de app ontwikkelaar er hoge kosten voor rekent. Veel zou de publicatie van een app niet moeten kosten en de update van een app kost als het goed is helemaal niet veel tijd. Loop je tegen complexe vragen aan van Apple of Google? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Lift-off!

Na deze fase is jouw app beschikbaar voor de eindgebruiker. Let er wel op dat de app software bevat om fouten op te sporen en retentie te meten, op die manier kun jij jouw app met een continu proces laten verbeteren. Komt er daarna een update voor jouw app? Dan zal bovenstaand proces voor een gedeelte worden herhaald.

Conclusie

De doorlooptijd van het publiceren van een app is variabel en er kunnen altijd vragen vanuit Google of Apple komen. Wanneer de accounts, de afbeeldingen en teksten worden aangeleverd zou de publicatie van een app niet veel moeten kosten. Worden de accounts, de afbeeldingen en teksten niet aangeleverd? Reken dan op eenmalige opstartkosten. Het updaten van een app (zonder een verandering in de winkelvermelding) kost nooit meer dan een half uur werk. Zorg voor je eigen Google Play Developer account en Apple Developer account, hiermee houd jij het eigendom van jouw app in handen.

Heb jij vragen over de kosten van de publicatie van een app of heb jij vragen gekregen van Apple of Google die jij niet met zekerheid kan beantwoorden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Over Job


Job Burg is mede-eigenaar van Coffee IT en heeft sinds de start van Coffee IT in 2014 de missie om gevestigde bedrijven en start-ups te helpen met het naar de markt krijgen van nieuwe apps.

Neem contact op