NIEUWE MOGELIJKHEDEN VOOR APP MARKETEERS MET iOS 15

Utrecht, 28 juni | 3 minuten 

Apple is hard bezig met het verbeteren van marketing mogelijkheden in zijn App Store. Na de komst van de Search Tab Ads in iOS 14.5, heeft de techgigant uit Cupertino een aantal functionaliteiten aangekondigd tijdens WWDC21. Hier hebben (app)marketeers al lang op te wachten. Benieuwd? Lees hieronder verder..??

IN-APP EVENTS

De nieuwe update zorgt ervoor dat apps en games zometeen makkelijker evenementen kunnen promoten. De zogenaamde “In-App Events” gaan een duidelijk plek krijgen binnen het overzicht van de App Store. De In-App Events zijn straks te zien tussen je zoekresultaten, in de hitlijsten en bij het tabblad ‘Vandaag’. Denk hierbij aan tijdelijke competities in games, een film-premiere van een streaming-service of livestream. Dit betekent nieuwe kansen voor App Store Optimization (ASO): apps en games kunnen gebruik maken van deze nieuwe feature om hun zichtbaarheid te vergroten.

Tip van onze marketeers: registreer zo snel mogelijk je events ná de lancering van iOS 15, het is algemeen bekend dat Apple graag apps promoot die gebruik maken van nieuwe features (lees: gratis zichtbaarheid).

Meer weten? Bekijk hieronder de video van Apple over In-App Events ??

APP STORE WIDGETS

Met iOS 14 introduceerde Apple al widgets voor op het beginscherm. Deze functie gaan ze uitbreiden met de nieuwe App Store widget waarin alle uitgelichte apps worden weergegeven. Dat betekent nog meer zichtbaarheid voor jouw app.

Maar Apple zet jouw app niet zomaar op de uitgelicht pagina. Daarvoor moet je eerst aan een aantal voorwaarden voldoen zoals de Human Interface Guidelines. Vervolgens kan je een formulier invullen om aanvraag te doen voor een plek in de spotlights.

Apple App Store Widgets

PRODUCT PAGE OPTIMALISATION

De functionaliteit waar waarschijnlijk de meeste app marketeers op zitten te wachten: Apple geeft eindelijk toegang om meer varianten te maken van je content in de App Store. Optimaliseer jouw pagina door het A/B-testen van je app icon, screenshots en app-previews. Zo heb je snel een beeld welke content het beste aansluit op je doelgroep. 

Deze functionaliteit kan veel impact hebben op de prestaties van jouw app. Een voorbeeld: stel je hebt een app ontwikkeld over de Formule 1. Waarschijnlijk wil je dat deze app gedownload wordt door fans van Ferrari, maar ook door fans van Mercedes en andere teams.

Met custom productpagina’s kan je zometeen een ontwerp maken met screenshots van Red Bull auto’s. Heel relevant voor Max Verstappen fans. Zij zullen nu eerder geneigd zijn om de app te downloaden, vervolgens test je ook screenshots met de auto’s van Mercedes en Ferrari etc..etc…

App marketeers iOS 15

CUSTOM PRODUCT PAGES

Naast het A/B testen is het ook mogelijk om verschillende versies van de productpagina te maken. Denk hierbij aan volledige pagina’s die inspelen op een USP van jouw app. Bij deze pagina’s is het mogelijk om de tekst, de screenshots en de previews te wijzigen ten aanzien van de huidige productpagina. Ook kan je elke productpagina een unieke URL meegeven om de bezoeker naar de juiste webpage door te sturen.

  • Deze pagina's dienen elke keer apart gekeurd te worden door Apple
  • Je kan tot maar liefst 35 pagina's aanmaken per app.
  • In App Analytics kan je per pagina o.a. de weergaves, downloads en CTR inzien.

NOG EVEN WACHTEN.....

Al deze functionaliteiten zijn volgens Apple ‘This Fall’ beschikbaar. Onze verwachting is dat bij de publieke lancering van iOS 15, App Store Connect ook een update krijgt. Nog even wachten dus..?

PS: kan jouw app wel wat extra promotie gebruiken? Onze marketeers staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN HET ACTUELE NIEUWS?VOLG ONZE SOCIAL MEDIA ACCOUNTS.