App idee valideren: stap 1 in app ontwikkeling

We gebruiken onze smartphones meer dan ooit tevoren en in ‘21 alleen al zijn er meer dan 2 miljoen nieuwe apps beschikbaar gekomen in de App Store van Apple & Google. Dit betekend ook dat het steeds lastiger wordt om een uniek mobiele app idee te bedenken. Hoe valideer je het app idee en hoe kom je erachter dat het idee volledig uniek is? Tijdens deze eerste blogpost van de app ontwikkeling reeks nemen we mee in de eerste stap van de app ontwikkeling: het app idee valideren.

Je hebt een app idee... wat nu?

Elke succesvolle app ontwikkeling start uiteraard met een idee. Zo zijn app-giganten zoals Spotify, WhatsApp en Instagram ook ooit begonnen. Zoals je waarschijnlijk al weet is het laten maken van een app geen klein project. Het vergt veel investering in tijd en geld. Investeerders of shareholders zullen niet zomaar klakkeloos tienduizenden euro’s in de app ontwikkeling stoppen als het idee niet eerst is gevalideerd. De belangrijkste vraag is dan ook: is er wel behoefte aan jouw app idee?

Stap 1 van App ontwikkeling: het app idee

Valideren van jouw app idee

Eerder schreven we al kort over de 7 stappen van app ontwikkeling, een stap daarvan is de haalbaarheid van je app idee meten. Er zijn verschillende tools die kan gebruiken om de interesse in jouw app idee kunnen bevestigen:Ga in gesprek met jou potentiële doelgroep

De eerste stap is simpel.

Ga in gesprek met je potentiële doelgroep

Stel: je wilt een app laten ontwikkelen waarmee gebruikers thuis kunnen mediteren. Vraag eens rond in jouw omgeving wie er allemaal mediteert en hoe ze dit doen? Is dit dagelijks of af en toe? Gebruiken ze hier een app of doen ze dit met een YouTube video? Deze data geven je al snel een indruk in de behoefte van gebruikers en is super waardevol voor je verdere onderzoek.Social media is natuurlijk ook een uitstekende manier om data te verzamelen. Maak met Google Forms een korte survey en zorg dat iedereen in je omgeving deze deelt. Je zal verbaast zijn hoeveel bereik je hiermee behaald.Google Trends (2 minuten)

Een voor de hand liggende tool om de interesse in jouw concept te analyseren is Google Trends. Even terug naar het meditatie-app idee. In het onderstaande overzicht zie je duidelijk dat er een groei is in het aantal zoekopdrachten naar het onderwerp 'meditatie' in Nederland.

Zoekwoordenplanner in Google Ads (5 minuten)

Heb jij al toegang tot een Google Ads account? Dan kan je gebruik maken van de zoekwoordenplanner. Dit is een mooie uitbreiding op Google Trends en geeft je direct meer inzicht in de vergelijkbare zoektermen die passen bij 'meditatie'. In het onderstaande overzicht zie je bijvoorbeeld dat er in de laatste maanden steeds meer gezocht wordt op 'Ochtend Meditatie' en 'Meditatie Slapen'.

Met zoekwoordenplanner je app idee valideren

Social Media (3 uur + landingspagina)

Heb je al een website en/of landingspagina waar het concept van je app uit staat gelegd? Top! Dan kan je deze validatie-methode ook snel inzetten. Gebruik hiervoor de macht van social media. Via Facebook en Instagram kan je voor een maximaal €100 al een goed beeld krijgen over er vraag is naar jouw app. Maak een simpele advertentie waarin je de app al aangekondigd en stuur bezoekers vervolgens naar je landingspagina. Als je slim bent zorg je ook direct ervoor dat bezoekers ook hun gegevens achter kunnen laten, misschien downloaden ze dan binnenkort wel echt jouw app!Je kan ook gebruik maken van Google Ads. Dit zorgt ervoor dat jouw pagina via betaalde advertenties zichtbaar wordt bij bepaalde zoekwoorden. Deze advertenties zijn voornamelijk tekstueel en geven dus minder mogelijkheden in vergelijking met social ads.

Is jouw app idee al gevalideerd? Staan de investeerders te poppelen om de app te realiseren? Dan is het tijd voor de Accelerator Day! Gezamenlijk tillen we in één dag jouw plan naar het volgende niveau. En zorgen we dat jij compleet voorbereid aan de ontwikkeling begint.Neem contact op

Op naar de volgende stap......de scope van het project.Nu jij precies weet hoe jouw app idee gevalideerd kan worden, kijken wij alvast verder naar de volgende stap. Dit is namelijk de scope bepalen. Hoe, wat en waar. Daar lees je binnenkort meer over...

Fabian Giger

January 1, 1970

Gerelateerde blogs