Wat is e-health
E-health is een manier van zorgverlening waarbij er verschillende toepassingen van informatie en communicatietechnologie gebruikt worden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om zorg op afstand te verlenen. Dit kan al met een simpele video call maar er zijn ook meer geavanceerde vormen zoals herstelprogramma’s en lifestyle monitoring. Tegenwoordig worden er ook steeds vaker e-health apps ontwikkeld. Deze apps zorgen voor extra ondersteuning voor zowel de patiënt als het zorgpersoneel. In dit blogbericht leggen we je uit wat e-health is, wat de voor- en nadelen zijn en hoe dit toegepast wordt in de praktijk. E-health betekenisE-health is een digitale toepassing die helpt om de conditie van de zorg te verbeteren. Hiervoor worden vormen van informatie- en communicatietechnologie gebruikt. Hierdoor is het mogelijk om online afspraken te maken of thuis digitale hulpmiddelen te gebruiken. E-health wet- en regelgevingAls je werkt met e-health moet je rekening houden met strenge regelgeving. Dit is belangrijk want je werkt dan met gevoelige informatie. Als bedrijf moet je voldoen aan MDR. Dit is een sinds 2021 een nieuwe wet voor medische hulpmiddelen wat de veiligheids- en kwaliteitseisen streng in de gaten houdt. Daarnaast moet je beschikken over de NEN7510. Dit certificaat laat zien dat jij als organisatie goed omgaat met privacy gegevens of andere gevoelige data. E-health voorbeelden Het doorgeven van bloedstollingswaarden, praten via beeldcommunicatie of slimme medicijndispenser door middel van domotica. Zomaar een aantal voorbeelden van zorg wat op afstand verleend wordt. Hieronder is omschreven hoe een aantal branches binnen de zorg gebruik maakt van e-health. E-health bij de FysiotherapieAls fysiotherapeut ben je dagelijks bezig met verschillende klanten. Elke behandeling neemt tijd in beslag waardoor je misschien niet iedereen kan helpen. Wanneer klanten klachten hebben kun je ze op afstand helpen. Hierdoor is het mogelijk om meer mensen op een dag te helpen. Fysiotherapeuten gebruiken e-health oplossingen voor de volgende onderdelen:
- Online video calls: klanten helpen met online consults door middel van videocommunicatie.
- Online behandelingsplannen maken: samen met klanten kunnen behandelingsplannen online gemaakt worden.
- Oefeningen & progressie: klanten kunnen gebruik maken van de app als ze oefeningen willen uitvoeren en de progressie willen bijhouden.
- Feedback: via de app kunnen klanten feedback vragen. Deze vragen kunnen fysiotherapeuten op afstand behandelen.
E-health in de ZorgIn de zorg wordt zorg op afstand steeds gebruikelijker. Zo worden consults al vaak op afstand aangeboden of monitoren artsen hun cliënten op afstand. Om dit mogelijk te maken wordt Domotica, IoT of VoIP ingezet. Hieronder zullen we deze technologieën toelichten.
- Communicatie op afstand: door gebruik te maken van Voice over Internet Protocol (VoIP) kunnen zorgprofessionals op afstand communiceren met hun cliënten. Deze consults kunnen meteen worden gearchiveerd in het archief.
- Informatievoorziening: binnen een webapplicatie of app is het mogelijk om gebruikers te verwijzen naar een informatievoorziening. Hierdoor krijgen gebruikers direct antwoord op vragen. Ook kan hier gebruik worden gemaakt van een chatbot.
- Monitoring: met slimme apparaten die met elkaar kunnen communiceren (IoT)
- Ondersteuning: met domotica kunnen ouderen of zieken geholpen worden.
Hieronder zie je een praktijkvoorbeeld van e-health in de zorg:
Health Warenhuis. De zorg is aan het veranderen. Naast dat de zorg steeds verder digitaliseert krijgen patiënten ook steeds meer inspraak over hun eigen behandelingen. Er zijn al platformen waar gebruikers kunnen inloggen en hun eigen behandelingen kunnen samenstellen. Een voorbeeld hiervan is de online psychiatrie maar gebruikers kunnen ook modules samenstellen als piekeren, assertiviteit of ruzie op het werk. Om dit mogelijk te maken is er een platform nodig. Dit platform wordt vaak ontwikkeld als interactieve webapplicatie waarbij gebruikers kunnen inloggen, communiceren, gebruik kunnen maken van modules, informatie inzien en noem maar op. Erik Hoencamp geeft aan in een artikel van medisch contact dat sommige zorgmedewerkers de e-health warenhuizen zien als een bedreiging voor hun baan. Echter hoeft dit niet het geval te zijn. Het zorgtraject buiten de contacturen om en het natraject zijn enorm belangrijk. Hier kan een zogenoemde e-health warenhuis goede ondersteuning bieden. E-health voor- en nadelenE-health heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo zien sommige mensen het als een bedreiging van hun vakgebied, terwijl anderen het juist als een verademing zien omdat ze de juiste ondersteuning krijgen. E-health is nieuw, iets innoverends. Dit heeft alleen kans van slagen als de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Hieronder hebben we een aantal voor- en nadelen.Voordelen van e-healthE-health is snel aan het veranderen en innoveert dagelijks. Dit komt omdat er veel gebruikers enthousiast zijn over het gebruik van deze vorm van zorg. Hieronder zijn een aantal voordelen van e-health:
- E-health ondersteund het zorgpersoneel door antwoorden te geven op veelgestelde vragen.
- Bij trajecten waarbij de patiënt intensieve hulp nodig heeft kan technologie een ondersteunende rol spelen.
- Ouderen worden geholpen/ontzorgt door middel van automatisering.
- Patiënten hebben inspraak op hun eigen zorg en kunnen alsnog gebruik maken van professionele diensten.
- Door patiënten wordt er een hoop tijd bespaard.
- Voor de zorg wordt een hoop geld bespaard.
Nadelen van e-healthInnovatie en vernieuwing brengt ook verandering met zich mee. Dit kan er mede voor zorgen dat mensen sceptisch zijn over deze nieuwe ontwikkeling. Hieronder zijn een aantal nadelen genoemd:
- Strenge regelgevingen waar je aan moet voldoen als partij wat deze vorm van zorg aanbiedt.
- Voor veel mensen mist deze vorm van zorg toch de persoonlijke touch.
- Veel mensen in de zorg zijn bang dat e-health banen gaan overnemen.
Zelf een e-health app laten ontwikkelen?Ondertussen hebben wij meerdere apps ontwikkeld binnen de zorgbranche. Een voorbeeld opdracht is bijvoorbeeld Senior Homes. Dit is een applicatie wat dient als digitale assistent om het wonen voor ouderen gangbaarder te maken. Er zijn veel regels waar je aan moet voldoen om dit soort apps te mogen ontwikkelen. Een hiervan is ISO en NeN certificering. Wil jij graag een zorg app laten ontwikkelen? Neem dan contact met ons op of plan een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze app experts.