Waarom is user testen van een app-ontwerp zo belangrijk? Dit kunnen we het beste toelichten aan de hand van een voorbeeld:

Stel. We nemen een theepot (we schrijven eens over thee in plaats van koffie). Welk design moet de theepot hebben wil de klant over gaan tot aankoop? En belangrijker: tevreden zijn met de aankoop en regelmatig thee schenken met de zojuist aangeschafte theepot. De ene gebruiker zal misschien gaan voor een trendy, maar loodzware, theepot van Bredemeijer. De andere gebruiker gaat misschien meer voor de traditionele fluitketel.

Enfin, het voorbeeld mag duidelijk zijn. Door een design veelvuldig te testen op meerdere gebruikers verzamel je feedback. Deze feedback gebruik je voor het verder optimaliseren van je product. Zo weet je snel of de gebruikers ook echt het voorwerp gebruiken op de manier hoe het is bedoeld, en of het jouw gewenste resultaat geeft.

Omdat wij app developers zijn in hart en nieren focussen wij ons in dit artikel op het user testen van apps. Bij een appdesign is het principe hetzelfde, door usertests te doen kun je testen of de gebruikers de app gebruiken zoals het is bedoeld. Je kunt aan de gebruikers merken of je ontwerp op de juiste manier werkt. In dit artikel leggen we alles uit over app user testing en geven we praktische tips om meer succes te realiseren. 

Creëer impact met user testing

Natuurlijk wil je dat je app succesvol wordt onder gebruikers. Het liefst wil je dat iedereen de app gebruikt, maar is dit zo zijn in de werkelijkheid? Om dit te weten kun je user tests uitvoeren die gebaseerd zijn op het design van de app. Het is verstandig al te beginnen met user testing tijdens het ontwikkelproces. Zo kunnen eventuele aanpassingen direct meegenomen worden.

De positieve effecten van user testing

Het is wetenschappelijk bewezen dat door het gedrag van gebruikers enorm positief veranderd door regelmatig user tests uit te voeren en de app te blijven verbeteren. Na een paar veranderingen in de app zie je dat gebruikers sneller door de app navigeren en trek je ze naar de gewenste kanalen. De app wordt voor de gebruikers steeds gebruiksvriendelijker. Hierdoor zijn gebruikers sneller tevreden en zijn ze in staat moeilijkere opdrachten van een app uit te voeren, zoals een account aanmaken, iets plaatsen of meer spenderen binnen de app.

Wat betekent dit voor de app eigenaar?

Door te user testen neemt het aantal active users en betalende gebruikers toe. Met als eindresultaat dat 85% van de gebruikers die de app design hebben getest vaker van de app gebruik willen maken. 75% van deze gebruikers zijn bereid om geld uit te geven aan de app. Kortom: een betere ROI en meer omzet.

Welke doelen zijn er met user testing? 

Het is belangrijk om vast te stellen wat het doel is van het testen van het app-design. De doelen verschillen per app. Door meerdere tests uit te voeren test je of dit doel wordt behaald. Wanneer dit nog niet het geval is moet de app worden aangepast totdat het doel wel behaald wordt. Een aantal doelen waar user testing bij uitstek geschikt voor is zijn als we het hebben over B2B apps:

  • Meer actieve dagelijkse gebruikers
  • Meer inzicht in de gebruiker en de paden die ze doorlopen binnen de app
  • Meer in-app handelingen, zoals aankopen of het aanmaken van een account

Dit resulteert in meer bekendheid, conversie, efficiëntie of winst die een bedrijf kan maken.

Tips om het succes van de app te vergroten met user testen

Hoe kun je deze doelen halen door middel van app user-testing? Wij geven vier tips:

Tip 1: test op meerdere doelgroepen

Door de app te testen op meerdere doelgroepen kom je erachter wat belangrijk is per type gebruiker. Het kan goed zijn dat de ene doelgroep waardevoller voor je app blijkt te zijn dan de andere. Eerder schreven we al over de 18% waardevolle app gebruikers. App testen helpt jou deze gebruikers te vinden en je gewenste doel te realiseren.

Tip 2: maak gebruik van persuasive technieken 

Hiermee kun je het gedrag van de gebruiker beïnvloeden op basis van overtuigingstechnieken. Zo kun je gebruikers motiveren om de app te gebruiken en te blijven gebruiken. Er zijn een aantal stappen nodig om het gedrag van de gebruikers te veranderen. Een goed hulpmiddel hiervoor is het model van Fogg (motivation, ability en triggers).

  1. Motivatie: gebruikers moeten voldoende gemotiveerd worden.
  2. Ability: gebruikers moeten het gedrag kunnen uitvoeren.
  3. Triggerd: gebruikers moeten het gedrag daadwerkelijk uitvoeren.

Ability heeft te maken met de randvoorwaarden. Wil je bijvoorbeeld meer in-app aankopen genereren? Dan moet er wel een logisch betaalsysteem zijn. Motivatie en trigger kun je realiseren door de eerder genoemde persuasive designs toe te passen. Enkele concrete voorbeelden:

  • Reciprocity (oftewel: wederkerigheid). Geef de gebruiker het gevoel dat je luistert, blijf vragen stellen of verras de gebruiker met een grapje of iets aardigs.
  • Urgency. Misschien nog wel het beste toegepast door apps van Bol.com en apps als Hostelword. ‘Nog maar 1 kamer beschikbaar!”..
  • The carrot & the stick. Gebruik alle afbeeldingen en designs effectief. Voorbeeld: gebruik afbeeldingen van producten die mensen in het winkelmandje zetten in plaats van namen.
  • Right placement. Heel belangrijk! Een plaatje of button links of rechts kan al een wereld van verschil maken.
  • Social proof. De apps van Social Deal of Vakantieveilingen zijn hier een uitstekend voorbeeld van: ” 100 mensen gingen je voor!”.

Zo zijn er nog tal van andere persuasive technieken. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel op Frankwatching.

Tip 3: bepaal het verdienmodel van de app 

Wanneer je doel is om meer geld te gaan verdienen met de app is het belangrijk om een verdienmodel of businessmodel aan de app toe te voegen. Je hebt verschillende soorten businessmodellen, afhankelijk van de soort app kun je een businessmodel toepassen. Een aantal veel voorkomende voorbeelden zijn: abonnement, premium of in-app purchases. Niet alle businessmodellen passen bij iedere app. Door te usertesten kom je erachter wat de beste optie is voor jouw app en of de gebruikers geld willen besteden. Op deze pagina behandelen we alle verschillende verdienmodellen voor een app.

Tip 4: creëer meerwaarde 

Iets waar wij als app ontwikkelaars vol achter staan: de app en het design moet meerwaarde bieden voor de gebruiker. Het lijkt een open deur. Maar er zijn dagelijks duizenden apps in de app stores die nooit worden gebruikt. Dit heeft een reden: de app is onvoldoende uniek en biedt geen meerwaarde voor de gebruiker. User testing helpt jou te bepalen waar de meerwaarde in zit. Luister goed naar de gebruikers wat ze van de app vinden en wat ze liever anders zouden zien. Door in te spelen op de wensen van de gebruikers zal de waarde van de app verbeteren.

Tot slot: blijf user testen en optimaliseren (ook na app release!)

Zonder dat je een app user test, is de kans klein dat het een groot succes wordt. Wil je er zeker van zijn dat jouw app bij de doelgroep past en jouw doelen realiseert? Zorg dan dat je blijft testen tot je het gewenste resultaat hebt bereikt. En daar houdt het niet op: ook na lancering en langdurig app gebruik zijn er altijd functies die verbeterd kunnen worden en designs die effectiever kunnen worden gebruikt. Blijf altijd door testen en optimaliseren en jouw app-succes ligt binnen handbereik.

Hulp nodig met app user testing?

Het uitvoeren van slimme user tests is een vak apart en kan lastig zijn. Als mobiele app specialist hebben wij ruime ervaring met het veelvuldig testen van zowel het design als de functies van een app. Benieuwd naar de apps die wij bij Coffee IT hebben geoptimaliseerd met user testing? Een aantal voorbeelden zijn: In-liteLiveAdvice en Lemon.

Wil je nog meer weten over user testing of wil je jouw app testen en optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact op.