Je hebt een app gelanceerd. Het concept is fantastisch, je hebt een uitgebreid doelgroeponderzoek gedaan en misschien heb je zelfs gedacht aan de marketing voor jouw app. Kortom: alles klopt. Krijgt jouw app toch slechte reviews? Blijven de downloads uit of vallen de in-app aankopen tegen? Grote kans dat dit niet aan de app zelf ligt. Hoe kun je er dan voor zorgen dat de (mobiele) ervaring van jouw app verbetert en je het resultaat haalt wat je wilt halen? Juist. App A/B-testing. We leggen het uit.

De voordelen van A/B-testen voor jouw app succes

Meer conversie, meer downloads en meer in-app aankopen. Kortom: meer succes voor jouw app. Klinkt als muziek in de orden? Uit onderzoek is gebleken dat app A/B-testen goed zijn voor een toename van 124% qua in-app purchases. Indrukwekkend! Niet elke app heeft in-app purchases als conversie-doel uiteraard. Misschien heb je wel een app die studiemateriaal aanbiedt aan studenten zoals de Examenoverzicht app, of een app waarmee je (gratis) al je ondernemingsvragen kunt stellen aan experts zoals met de LiveAdvize webtool. Deze apps hebben geen in-app purchases, maar wel andere doelen. Denk aan het aantal downloads en actieve gebruikers. Elke app kent wel een reden om met A/B-testen aan de slag te gaan.

App A:B-testing at Coffee IT

App A/B-testing: wat is het precies?

Met app A/B-testen test je een tweetal versies van een component in de app. A/B-testen worden binnen app-ontwikkeling nog niet altijd toegepast. Voor online marketeers is dit echter gesneden koek. Moet de contactbutton rood of blauw zijn voor meer kliks? Welke positie werkt het beste voor het contactformulier en moeten de titels in hoofdletters of juist niet? Vaak zijn dit kleine elementen op een pagina of in een app, maar zorgen ze voor veel verschillen. Voor apps geldt dit precies hetzelfde: hoe zorg je dat gebruikers vaker het contactformulier invullen, vaker op die ene button drukken die jij belangrijk vindt, een game vaker spelen of meer bestellingen plaatsen? Juist met de regelmatige updates van de besturingssystemen van Google of iOS is het belangrijk om regelmatig app A/B-testing uit te voeren. Zo weet je of de update invloed heeft op je conversie, of dat het ergens anders aan ligt. Je test jouw optimalisatie ideeën op een gemakkelijke manier zonder tijdrovende (en dure) technische benodigdheden. Met app A/B-testing analyseer je de effectiviteit van je aanpassingen en baseer je dit niet op intuïtie of ‘best practices’ maar op daadwerkelijke data.

App features & content, pushberichten, in-app berichten

Je kan een tal van onderdelen testen binnen je app middels A/B-testen. De grootste 3 zijn app features en app content, pushberichten en in-app berichten. We behandelen ze:

App features & content

Deze categorie omvat alle content en functionaliteiten van je app. Hier vallen de meeste onderdelen te testen. Heeft de app een functie om gebruikers content te laten zien en te delen? Dan is het nuttig om te kijken waar de share en like button het beste presteert. Heb je een app die als servicekanaal dient zoals de Nexxt app die wij hebben ontwikkeld? Dan is het relevant om te kijken waar de telefoonnummers gepresenteerd moeten worden (en hoe!).

Pushberichten 

Met pushberichten kun je gebruikers die niet in je app zitten bepaalde informatie laten zien om ze bijvoorbeeld terug te leiden naar je app. Het sturen van effectieve pushberichten is een kunst op zich. Zo worden ze vaak als hinderlijk ervaren. Het is dus belangrijk dat je de juiste content met de juiste timing en de juiste bestemming stuurt. Wat is bij uitstek geschikt voor het testen van deze pushberichten? App A/B-testing!

In-app berichten

In-app berichten zijn een perfecte manier om te communiceren met je gebruiker. Dit werkt hetzelfde als de pushberichten, alleen is het doel vaak anders en zegt de naam het al: het is in de app. Denk bij in-app berichten aan het sturen van aanbiedingen, navigatie hulp door de app of het verzamelen van waardevolle feedback. Een klein verschil zoals het gekozen font kan al een substantieel verschil opleveren.

Downloads realiseren door slimme app marketing

App live? Het succes ervan vereist het meer dan doorsnee marketing. Coffee Digital bestaat uit app marketing experts met meer dan 10k uur aan App Store Optimalisatie ervaring. Wij zorgen dat jouw app opvalt te midden van de massa.

  • App Marketing - Vergroot zichtbaarheid en gebruikers.
  • Online Marketing - Bereik en betrek potentiële gebruikers.
  • App Store Advertising - Jouw app, juiste moment & plek.
  • App Store Optimalisatie - Verhoog organische vindbaarheid.
Meer over Coffee Digital

Hoe werkt dat app A/B-testen nou?

Nu je weet wat app A/B-testing precies is wil je het hoogstwaarschijnlijk toepassen. Er zijn tientallen tools die je kunt gebruiken. We benoemen er een paar die wij als app-ontwikkelaars regelmatig gebruiken tijdens of na het app ontwikkelproces:

  1. Firebase

Firebase is gratis voor de hobbyisten. Voor de wat geavanceerdere functies betaal je maandelijks 25 dollar. Je kunt je gratis aanmelden en gebruik maken van A/B testing. Deze tool is onze favoriet. Met een overzichtelijk interface /dashboard kun je allerlei elementen testen zoals de eerder besproken buttons, UI features of pushberichten. Wat deze tool extra fijn maakt is dat het gekoppeld is aan analytics en Indexatie, wat inhoudt dat je de effecten van je tests direct kunt monitoren. Zo meet het onder andere de bezoekers, de terugkerende bezoekers, de handelingen en de engagement.  Firebase ondersteund zowel iOS als Android.

  2. Apptimize 

Deze tool is tevens beschikbaar voor beide platformen: iOS & Android. De tool is vergelijkbaar met Firebase. Je kunt doelgroepen selecteren en er vervolgens op targetten. Bijvoorbeeld op mobiel device of locatie. Dit kan handig zijn als je merkt dat een type gebruiker bijvoorbeeld veel per tablet converteert. Aan de enorm grote popup (pushbericht) die je te zien krijgt wanneer je op de link klinkt, hebben ze zelf ook nog wel wat te optimaliseren..

5 tips voor succesvolle app A/B-testings

Ga je met app A/B-tests aan de slag? Dan kunnen onderstaande tips je helpen een succesvolle A/B testing campagne op te zetten:

  • Formulier heldere doelen (SMART)

Misschien ken je het nog van vroeger: SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). Doelstellingen worden vaak vaag geformuleerd waardoor lastig te meten zijn. Zorg dat je weet wat je meet en dat je het concreet kunt maken.

  • Houdt het simpel

Een valkuil voor veel app A/B-testing campagnes: het te complex maken. Wanneer je meerdere aanpassingen tegelijkertijd test weet je niet welk resultaat welk onderdeel precies kent en haal je vaak minder rendement. Test kleine aanpassingen en herhaal en optimaliseer deze.

  • Optimaliseer en herhaal

Dat brengt ons bij de volgende tip: stop niet nadat je iets hebt getest met een A/B-test. Weet je dat een blauwe button beter werkt dan een rode? Mooi! Test nu eens welke tekst beter werkt naast de kleur.

  • Test per doelgroep per apparaat

Een 65+er kan hele andere resultaten laten zien dan een tiener (logisch). Toch wordt dit vaak vergeten en wordt dit over 1 kam geschoren. Test daarom altijd per verschillende doelgroep. Zo weet je precies wat werkt bij welke doelgroep, en kun je hier effectief op in spelen. Belangrijk dat je hier ook het device in meeneemt. Een tablet gebruiker gebruikt vaak een app heel anders dan een op een mobiel apparaat.

  • Meten = weten

Een term die eigenlijk al veel te vaak is gebruikt, maar daardoor niet minder waar. Volg niet blindelings op anderen of op aannames die je zelf hebt. Hoe waarschijnlijk het soms ook lijkt, soms is niets minder waar. Een blauwe button werkt misschien beter in het contactformulier, maar in je pushbericht kan een andere kleur/tekst/toon etc. weer voor meer resultaat zorgen.

Conclusie

Door de miljoenen apps in stores is het belangrijk dat jouw app opvalt en converteert. App A/B-testing wordt daardoor steeds belangrijker. Dit kan al tijdens het app ontwikkelproces gebeuren, met tussentijdse intervisies en gebruikerstests maar ook na de release van een app. Eigenlijk is A/B-testing een continu proces, waar steeds verder geoptimaliseerd kan worden. Met een veranderend medialandschap, doelgroep die steeds verandert en besturingssystemen die updaten is het uitvoeren van gerichte A/B-tests onmisbaar geworden. Met bovenstaande informatie kun je je beginselen van app A/B-testing toepassen. Behaal je nog niet het gewenste resultaat of laat je het liever door een ervaren team van ontwikkelaars en testers doen? Neem dan contact op, als fullservice app ontwikkelaar hebben wij ruime ervaring met het uitvoeren van app A/B-tests en we adviseren je graag.

Contact Coffee IT

Neem contact op

Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek

CONTACT

Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.

vrijblijvend adviesgesprek