SEO. Misschien heb je er wel eens van gehoord? Of misschien ben je zojuist begonnen je te verdiepen in de wereld van Seach Engine Optimization (oftewel: SEO). Vaak komt de zoektocht naar een SEO strategie voort uit een specifieke vraag of probleem. Je website rankt nog niet optimaal in Google, er komen te weinig bezoekers op belangrijke pagina’s of de downloads blijven uit van een app die is gelanceerd. Vaak ligt dit probleem niet in het design of de content an sich. Waarschijnlijk heb je een prachtige website of app laten bouwen en hier veel werk in gestoken, maar zonder online vindbaarheid behaalt het nooit zijn beoogde doel. Gelukkig zijn er tal van manieren om ervoor te zorgen dat jouw website of app wél zichtbaar wordt. Deze blog geeft jou de handvaten die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat je wel opvalt. Al wat SEO basiskennis? Klik hier om direct naar de SEO tips te gaan.
Google: wat key figures
Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Uit recent onderzoek van Rand Fishkin van Sparktore (ook wel bekend als de co-oprichter van Moz), blijkt dat 70,1% van de Nederlanders Google Search gebruikt. Samen met de 22,4% die gebruik maakt van Google Images om afbeeldingen op te zoeken, komt het totale marktaandeel van Google op 92,5%. Best rendabel dus, om te optimaliseren voor Google.
Search Engine Optimization
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, omvat alle handelingen die het verkeer naar een website verhogen. Het gaat hierbij om de natuurlijke (=organische) bezoekers, op basis van bepaalde zoektermen (=keywords). Grote kans dat je zelf ook zo terecht bent gekomen op deze pagina. Door in Google de zoekwoorden ‘SEO tips’ in te voeren. Het internet is voor de meeste mensen de eerste plaats om te zoeken naar informatie. Ook al is je website nog zo prachtig ontworpen, als bezoekers hem niet kunnen vinden dan heb je er weinig aan.
Het basisprincipe van de zoekmachine van Google is simpel: een gebruiker voert een bepaalde zoekopdracht in en krijgt resultaten terug. De resultaten die je terug krijgt hangen af van de zoektermen die je invult, de locatie waar je je bevindt en nog een tal van factoren. Zoekmachines proberen altijd de beste match te vinden tussen jouw zoekopdracht en de resultaten die je krijgt. Dit wordt gedaan door crawlers. Deze crawlers zijn robots van zoekmachines die het internet afstruinen. Alle informatie van websites (of apps) wordt door deze crawlers opgeslagen, oftewel: geïndexeerd. Deze indexatie wordt gedaan op basis van algoritmes die de waarde van je pagina bepalen, voornamelijk op relevantie en populariteit. Verkeer creëert dus verkeer. Vaak zijn bezoekers ‘lui’ en willen ze direct het antwoord weten op een vraag. 75% van de Google gebruikers zoekt niet verder dan de eerste pagina. Dus hoe zorg je dat je op de eerste pagina staat?
Klanten genereren door spot on online marketing
Website bovenaan de zoekresultaten? Meet de online marketing experts van Coffee Digital. Wij zorgen dat jouw website geoptimaliseerd is voor optimale zichtbaarheid in zoekmachines.
- Search Engine Optimalisatie - Verhoog organische vindbaarheid.
- Search Engine Advertising - Bereik en betrek potentiële gebruikers.
- Content creatie - Design, video, copy; alles voor een strakke uitstraling.
SEO tips
Nu je bekend bent met de basisprincipes van SEO, gaan we verder met het praktische gedeelte. Hoe zorg je ervoor dat je op de eerste pagina van Google rankt? Met deze praktische SEO tips zorg je ervoor dat jouw website straks meer bezoekers trekt:
OTO.
OTO? Ja, OTO. Om het gemakkelijk te maken verdelen we het optimaliseren van de website in 3 onderdelen: on-page optimalisatie, technische optimalisatie en off-page optimalisatie: OTO.
On-page optimalisatie gaat voornamelijk om de content van de pagina. Relevante, up to date content is misschien wel één van de belangrijkste pijlers voor SEO. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden door potentiële klanten? Op basis van deze zoekwoorden schrijf je de content van de webpagina met aanvullende landingspagina’s.
Do’s:
- Richt je op een aantal zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Handige tools hiervoor zijn: Google Adwords Zoekwoorden Planner, Google trends, Answer the public.
- Zoek zelf eens in Google op bepaalde zoekwoorden, welke suggesties krijg je te zien?
- Verplaats je in de lezer, welke vragen wil je beantwoord hebben?
- Schrijf altijd unieke en relevante tekst.
- Laat het gekozen keyword op belangrijke plaatsen terugkomen zoals: title tag, metatags, de afbeeldingen, headers en tekst.
- Voeg activerende call to actions toe.
- Een goede interne structuur, laat eigen pagina’s op een natuurlijke manier naar elkaar linken.
- Heb je een Wordpress pagina? Implementeer dan de Yoast SEO plugin.
Don’ts:
- Vergeet de lezer/gebruiker.
- Vergeet iets van bovenstaande 😉
- Keyword stuffing (overmatig gebruik van het gekozen keyword).
- Focus op Google indexatie, houd het prettig leesbaar.
- Kopiëren van content of media.
“Goede content verkoopt zichzelf”
Goede content verkoopt zichzelf wordt vaak gezegd. Dit is tot op een zekere hoogte waar, al zijn er wel een paar factoren die hierin meespelen. Bijvoorbeeld de technische optimalisatie. We gaan verder:
Technische optimalisatie gaat over de technische SEO staat van je website. De techniek is één van de basiselementen van een SEO strategie, is de techniek niet op orde dan straft Google je daar flink op. Laadt de pagina snel, is hij mobiel vriendelijk en is de structuur duidelijk? Op internet zijn genoeg checklist te vinden waarmee je prima audits kunt doen, bijvoorbeeld met Google Lighthouse. Lightouse is een open-source tool om de technische prestaties van een pagina te meten. Wanneer je de URL invoert krijg je een rapport met de performance en accessibility van de ingevoerde URL. Iets minder technisch aangelegd? Schakel dan een extern bedrijf of SEO specialist in voor het implementeren van de technische SEO tips.
Do’s:
- Maak het zo ‘simpel’ mogelijk voor Google (stel je voor dat Google een machine is en geen beredenerend mens, ‘kauw’ dus alles zo goed mogelijk voor met een duidelijke informatiestructuur).
- Zorg voor een duidelijke website structuur (Dit houdt in: overzichtelijke menu’s, duidelijke namen/categorieën).
- Zorg ervoor dat je pagina mobiel vriendelijk is.
- Zorg ervoor dat de pagina en de content snel laadt. (Gooi de pagina eens in deze link. Welke resultaten krijg je?)
- Test altijd eerst nieuwe plugins of updates in een testomgeving.
- Analyseer de data (bijvoorbeeld met Google Analytics) en bestudeer per apparaatcategorie het gedrag.
- Optimaliseer en comprimeer de media.
- Implementeer rich snippets (Bezoekers krijgen dit te zien wanneer jouw pagina verschijnt in de Google resultaten, bijvoorbeeld ratings). Dit kun je gemakkelijk instellen met een structured data generator. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld.
Don’ts:
- Teveel onnodige plugins maken de pagina trager.
- Afbeeldingen of bestanden met een te grote bestandsgrootte gebruiken.
- Afbeeldingen zonder strategie uploaden (Gebruik JPG of PNG afhankelijk van je doel. Heel globaal gezien geldt: PNG -> afbeeldingen, illustraties, foto’s met goed of overlay. JPG -> voor hoge kwaliteit afbeeldingen en foto’s. JPG kan meer bestandsruimte dan PNG gebruiken).
- Overmatig gebruik van media. Niet alleen leidt dit erg af van je doel en content maar ook de pagina wordt hierdoor trager.
Off-page optimalisatie omvat de autoriteit van jouw website of app. Autoriteit moet je ‘verdienen’. Wanneer verdien je autoriteit en geloofwaardigheid? Juist, wanneer meerdere mensen iets over jouw website zeggen. Ook wel het fenomeen ‘wisdom of the crowds’. Autoriteit kun je op meerder manieren verkrijgen, bijvoorbeeld door linkbuilding, reviews en een actief beleid op de Social Media kanalen.
Do’s:
- Zorg voor voldoende reviews op bijvoorbeeld Google of Facebook (en reageer hier ook actief op).
- Deel relevante content en berichten op Sociale Media.
- Kwalitatief linkbuilden (dit zijn kwalitatieve hyperlinks vanaf andere gerelateerde pagina’s naar jouw pagina).
- Zorg voor zichtbaarheid; meld je aan bij Google Business, de telefoongids, TomTom, etc.
Don’t:
- Overkill aan oninteressante Social Media posts.
- Vermijd bulklinkbuilding (pagina’s met lage autoriteit en waarde), hou het profiel natuurlijk.
- Geen dialoog aan gaan met reviews of berichten
Conclusie
SEO optimalisatie is een strategisch en tijdrovend proces. Het duurt even voordat het werk zijn vruchten afwerpt. Het kan soms wel maanden duren voordat Google een nieuwe pagina indexeert. Een voordeel hiervan is dat je werk nog voor lange tijd merkbaar is. Zo kan het werk wat je nu stopt in SEO nog jaren merkbaar zijn. Laat je dus niet ontmoedigen als je niet direct resultaat boekt. Als je bovenstaande SEO tips allemaal hebt toegepast dat moet dit zorgen voor een betere ranking in Google. Vergeet niet dat een optimale SEO strategie alle drie de onderdelen van de SEO tips beslaat: on-page, technisch en off-page. Is één onderdeel niet in orde dan worden alle onderdelen afgestraft. Nog niet tevreden over het resultaat? Neem dan contact op met ons. Wie weet kunnen wij je verder helpen met je vraagstuk of de marketing voor onze rekening nemen. Als fullservice app ontwikkel bureau zijn wij gespecialiseerd in zowel app development als app-marketing.
Nog niet genoeg gehad? Bekijk dan onderstaande video waarin Neil Patel op een praktische manier wat tips geeft over SEO anno 2019.
Neem contact op
Wil jij een app laten maken of graag meer weten? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.
CONTACT
Heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag verder.