Roadmap bepalen: stap 2 in app ontwikkeling

In deze blogpost:

In de vorige blogpost bespraken we al de allereerste stap van app ontwikkeling, namelijk het app idee valideren. In deze stap ga je praten met je potentiële doelgroep, draai je experimenten via social media om een goed beeld te krijgen van de vraag. Hiermee krijg je een goede eerste indruk of jouw app idee bestaansrecht heeft. In stap 2 gaan we het hebben over de Roadmap; oftewel hét plan voor de ontwikkeling van jouw app.Wat houdt in een roadmap precies in?Roadmap is een veelgebruikte term binnen de ICT. De Roadmap laat zien welke activiteiten en taken ervoor gaan zorgen dat we die stip op de horizon gaan bereiken. In dit geval de activiteiten om jouw app idee tot leven te brengen. De roadmap bepalen is een onderdeel van Scrum/Agile werken, maar daar later meer over..De eerste vraag: wat wil je bereiken?De business case is de basis van jouw roadmap. Dit moet duidelijk zijn voordat je überhaupt de weg op gaat. We nemen je mee welke onderdelen je minimaal uitgedacht moet hebben.Wat zijn het beoogde opbrengsten van de app?Zorgt de app voor meer omzet, minder kosten (kwantitatief) of zorgt het juist voor een hogere klanttevredenheid (kwalitatief)?Doelen en resultatenZodra de opbrengsten goed in kaart zijn gebracht ga je kijken naar de doelen en resultaten van de app. De doelen van de business dienen ten alle tijden de opbrengsten. We nemen het voorbeeld van de meditatie-app in de blogpost over stap 1. Als je opbrengst van deze app 1 miljoen omzet is, gaan de doelen jouw vertellen hoe je daar aan komt. Als de meditatie-app in de app store staat voor €2,99 betekend dit dat je bijna 335k downloads nodig hebt. Als gemiddeld elke 5e persoon die jouw app bekijkt via Google de app download betekent dat je hier dus 1.68 miljoen views nodig hebt in de App Stores, zo maak je onderscheid tussen doelen (335k downloads) en resultaten (1.68 miljoen weergaven).ActiviteitenWil je het nog concreter maken, ga dan nadenken over de activiteiten die de resultaten dienen. Wil je 1.68 miljoen weergaven van je App Store pagina bereiken? Dan zal je hiervoor een advertentiecampagne voor moeten opzetten. Dit is dus een van je activiteiten.Hou altijd rekening met de risico'sDeze stap is misschien vanzelfsprekend maar ontzettend belangrijk. De ontwikkeling van een maatwerk applicatie is geen kleine stap. Het vergt een grote investering in geld en vooral tijd. Stel jezelf dan ook de vraag welke risico's er worden gelopen als de app niet ontwikkeld worden maar ook welke afbreukrisico's je loopt als de app geïntroduceerd wordt bij de doelgroep. Indien je al een lopende business hebt, doet dit dan geen afbreuk aan al je andere producten?Kosten en investeringenVoor niks komt de zon op. Een app laten ontwikkelen kost geld en moet dan uiteindelijk ook terugverdiend worden. Ga na welke in welke scenario's de investeringen terug te verdienen zijn (ROI). Ga hierbij minimaal uit van een worst en best-case scenario. Het is verstandig om hier de volgende kostenposten in mee te nemen:

  • Kosten voor ontwikkeling
  • Eigen uren
  • Hulpmiddelen en ruimtes (Accounts, server-ruimte en andere tools)
  • Acceptatie-testen (testen met beta-groepen)
  • Marketingkosten

Hulp nodig bij het in kaart brengen van jouw strategie, business-case en roadmap? Tijdens onze Accelerator Day brengen wij gezamenlijk al deze onderdelen in een dag in kaart. Dit zorg voor een beter resultaat, minder risico en een goed fundament voor ontwikkeling van jouw app idee.Meer informatie

MoSCoW-methodeNu jij precies weet hoe jouw app idee gevalideerd kan worden, kijken wij alvast verder naar de volgende stap. Dit is namelijk de scope bepalen. Hoe, wat en waar. Daar lees je binnenkort meer over...

Fabian Giger

January 1, 1970

Gerelateerde blogs