APPLE SEARCH TAB ADS
Utrecht, 5 april | 3 minuten
Met de lancering van iOS 14.5 heeft Apple ook zijn promotiemogelijkheden in zijn eigen App Store vergroot. Naast de Search Ads is het nu ook mogelijk om een app te promoten in het zoektabblad met de Book Search Tab campaigns. Hoe werkt dit? Lees er hieronder meer over ??.
APPLE SEARCH TAB ADS, HOE WERKT HET?
De Apple App Store is naast de Google Play Store de grootste marktplaats voor mobiele applicaties. Schrik niet: er staan meer dan 1.82 miljoen apps in de App Store online! Uiteraard wordt het daardoor steeds lastiger om door al het aanbod heen te komen. Hiervoor had Apple natuurlijk direct een oplossing: betaalde advertenties. Een goede zet, want dit brengt maar liefst 1 miljard dollar per jaar in het laatje van de Amerikaanse gigant.
Voorheen was het alleen mogelijk om te adverteren op bepaalde keywords. Zoek jij op ‘boeken’ dan krijg jij een advertentie te zien van Storytel. Zoek jij op ‘racen’, dan zie je een advertentie van F1 Manager. Met de lancering van iOS 14.5 heeft de App Store een kleine maar ingrijpende verandering gekregen. In het tabblad ‘zoeken’ van de App Store app is het nu mogelijk om te adverteren in de ‘Aanbevolen’ lijst. Zoals Apple het zelf mooi omschrijft: de Search Tab Ads geven de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken voordat ze zoeken.
In het voorbeeld hiernaast zie je dat de bovenste app in de aanbevolen lijst nu gehighlight is. Dit is op basis van de gegevens die Apple op jouw device verzameld. Denk hierbij aan demografisch gegevens zoals geslacht en leeftijd, maar ook jouw zoekgeschiedenis binnen de App Store. Nu denk jij vast: “Maar Apple is toch zo druk bezig met de privacy van zijn gebruikers”. Dat klopt inderdaad. Hierover hebben wij ook een nieuwsartikel gelezen. Lees hier alles over Apple Privacybeleid.
De nieuwe Search Tab Ads maken het dus mogelijk om op een andere manier potentiële gebruikers te bereiken. Apple claimt zelf dat hier miljoenen mensen per dag zoeken naar apps en jouw advertentie dus een nieuwe prominente advertentieplek krijgt.
HOE MAAK JE EEN APPLE SEARCH TAB AD AAN?
Je kan in jouw persoonlijke Search Ad account nu kiezen voor een ‘Search Tab Campaign’. Het is alleen niet mogelijk om assets als foto’s en/of video’s te delen bij de Search Tab advertenties. De advertentie laat enkel je app icon, de titel en je subtitel zien.
Met deze nieuwe advertenties kun je miljoenen mensen per dag bereiken. Apple weet als geen ander de waarde van zijn Apple Store en biedt met deze uitbreiding app ontwikkelaars een mooie manier om potentiële klanten te bereiken. Twijfel je nog of je überhaupt in de App Store zou moeten adverteren? Hieronder een aantal resultaten die zijn gedeeld door Apple:
- 70% van alle bezoekers gebruikt de zoekbalk om een app te vinden.
- 65% van alle zoekopdrachten leidt direct tot een download van de app.
- 50% gemiddelde conversieratio
SEARCH ADS RESULTATEN: HOE WERKT DAT?
De nieuwe Search Tab Ads werken (nog) niet per klik of resultaat. Houd hier rekening mee voordat je deze nieuwe vorm van ads inzet. Deze ads werken per CPM (cost per mile of cost per 1000 views). Deze ads zijn dus echt bedoeld om je naamsbekendheid te vergroten. Wil je dit liever wel, dan adviseren wij om alleen Search Ads in te zetten.
Wil jij adverteren in de Apple App Store? Onze marketeers zijn Apple Search Ads Certified en helpen graag met de marketing van jouw app. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.