Je app idee geheim houden
Zonder realisatie is jouw app concept niets waard en zonder feedback is jouw app concept niet te realiseren.
Ideeën zijn goedkoop
- Traditioneel wordt over bedrijven gezegd dat het idee alles is.
- Daarom denkt iedereen de nieuwe Facebook bedacht te hebben en houden ze hun app idee geheim.
- Veel patent bedrijven verdienen miljoenen aan bedrijven/personen die bang zijn ideeën te verliezen (terwijl ze nooit uitgevoerd worden).
- Met andere woorden: Een goed idee zorgt voor miljoenen. De rest doet er niet toe.
- Realiteit is echter anders. Goede ideeën hebben zelden iets te maken met de groei of het succes van start-ups.
- Bovendien worden ideeën zelden echt uitgevoerd en als ze dan al worden uitgevoerd faalt 90%.
- Veel bedrijven zijn gestart met een totaal ander concept: Nokia was een schoenmaker, Pinterest een e-commerce start-up en Sony begon met de verkoop van rijstkokers.
- Het starten van deze bedrijven heeft geleid tot het vinden van reële problemen en kansen in de markt.
- Succesvolle start-ups starten niet persé met geweldige ideeën, ze starten met een echt probleem en itereren over de oplossing.
Nieuwigheid is de kleinste factor van succes
Veel nieuwe entrepreneurs denken dat ze hun app idee geheim moeten houden, omdat ze iets nieuws uitgevonden hebben. Dit komt omdat meeste producten die de markt veranderen vernieuwend zijn. Echter, is de realiteit dat een vernieuwend idee de kleinste factor van succes is. Als voorbeelden: Er waren elf zoekmachines voor Google, elektrische auto’s voor Tesla en mp3-spelers voor de iPod. Het probleem met uitvindingen is dat er geen markt voor is. Al ben je de eerste, het kan jaren duren voordat de technologie goedkoop en bereikbaar genoeg is voor consumenten. Wat Google en Facebook goed deden was een bestaande markt in stappen en uitblonken in de uitvoering.
Uitvoering zorgt voor de beste ideeën
Clay Christensen, een van de meest invloedrijke personen op Silicon Valley concludeerde:
Start ups die slagen hebben simpelweg genoeg geld over om hun tweede concept uit te voeren.
De reden dat veel start ups veranderen van concept is omdat hun eerste idee niet aansloot bij de markt en de echte gebruiker. Zo begon YouTube bijvoorbeeld eerst als datingssite. Belangrijk is om je idee zo snel mogelijk op de markt te zetten en te valideren. Op die manier maakt het niet eens meer uit dat mensen je idee stelen, je idee is namelijk al weer verandert tegen de tijd dat zij klaar zijn met hun eerste iteratie.
Wat moet je dan wel doen?
Zoals Chris Dixon in een van zijn beste posts aangaf was dat je idee gedeeld moet worden met iedereen die wilt luisteren. Dit zijn investeerders, entrepreneurs, mensen uit soortgelijke industrie, vrienden, mensen op straat en mensen uit de lokale koffiebar. Op die manier:
- Krijg je veel suggesties voor verbeteringen.
- Ontdek je veel fouten in je concept.
- Leer je meer over de industrie/sector.
- Leer je meer over je concurrentie.
- Peil je het enthousiasme over bepaalde features.
- Oefen je je investeringspitch.
- Of kom je er achter dat je idee bagger is en bespaar je een aantal jaren werk.
Hoe meer je over je idee praat hoe meer je leert. Je ontvangt feedback, kritiek, inspiratie en behulpzame contacten. Is jouw idee super uniek, dan zullen mensen toch denken dat het een dom idee is, zoals bij meeste succesvolle start-ups. Geen reden dus om je app idee geheim te houden. Zo heeft Steve Jobs heeft HP (Hewlett-Packerd) vijf keer gesmeekt om de Apple 1 te realiseren.
Mensen die uitvoeren, jatten geen ideeën
De realiteit is dat iedereen businesspotentieel heeft, maar slechts enkelen voeren het uit. De reden hiervan is dat mensen de drive missen, het risico niet willen lopen of te weinig wilskracht hebben. Echte entrepreneurs hebben ideeën zat en werken vaak al aan te veel om überhaupt tijd over te houden. Grote bedrijven nemen het risico niet om te investeren in beginfase concepten. Als Google en Facebook beginnen met het jatten van je idee, dan ben je vaak al succesvol. Google kopieerde Facebook (en faalde), Facebook kopieerde Snapchat (en faalde) en Microsoft kopieerde de iPad (en faalde). Daarom kopen grote bedrijven je bedrijf liever op wanneer deze succesvol is. Google heeft Facebook proberen op te kopen en Facebook heeft Snapchat proberen op te kopen.
Over NDA’s
Geen enkele serieuze investeerder zal enige vorm van NDA tekenen en een investeerder vragen dit te doen is een teken dat je een amateur entrepreneur bent. Stel je voor je komt een met een idee waarvan de basis een webshop is. Geen investeerder zal je NDA tekenen, omdat er dan risico is dat zij in de toekomst soortgelijke concepten mislopen. Bovendien zijn NDA’s moeilijk tot nauwelijks te handhaven.